נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםהילד שהושפל במעלית: האבא המאמץ מדבר לראשונה

הילד שהושפל במעלית: האבא המאמץ מדבר לראשונה

יוסף, על הרצף בתפקוד נמוך, ספג עלבונות מספר הצמרת, דבי גל, שכנו לבניין בירושלים. כעת נחשף כי למרות שהנער מתגורר בישראל כבר שלוש שנים, הוא לא מקבל אזרחות: "מסרבים לעזור לו"

השכן חוסם לאב ולבנו את המעלית. צילום מסך מהסרטון

אמש הציבור בישראל נחשף למעשה מכוער ומביש: ספר הצמרת דבי גל, תושב בניין בירושלים, השפיל בעלבונות ובצעקות את הנער יוסף בן ה-18, על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך. היום (חמישי) שוחח עם “שווים” אביו המאמץ של הצעיר, אליהו מינץ, על הקושי בעקבות המקרה הקשה ועל כך שלמרות שיוסף מתגורר בארץ כבר שלוש שנים, הוא עדיין לא קיבל אזרחות ישראלית.

“המדינה מעכבת את האזרחות שלו, לא רוצים לקחת עליו אחריות”, מספר מינץ. “הוריו, המתגוררים בארה”ב, רוצים שהוא יהיה במסגרת, כדי שייכנס לבית הספר וילמד. על פי חוק מגיע לו חינוך עד גיל 21, אך בגלל שאין לו עדיין אזרחות אז אי אפשר לרשום אותו”.

עמותת “שלווה” ניסתה לאמץ גם היא את יוסף הצעיר, ולצרף אותו לפעילויות השבועיות שלה, אך מכיוון שהוא על הרצף האוטיסטי הוא מתקשה להשתלב. “כולם מסרבים לעזור לו, ורוצים שהוא יחזור לארה”ב”, המשיך האב המאמץ.

לדבריו, יוסף עלה לארץ עם משפחתו לפני שלוש שנים, אך נאלצו להשאירו בארץ אצל משפחה קרובה כדי שיוכלו לשוב לעסקיהם מעבר לים. לטענת מינץ, הסיבה שיוסף לא שב עימם לארה”ב היא שאין שם מסגרות יהודיות לאנשים במצבים מורכבים. “הוא היה אצל משפחה קרובה בארץ, שם קיבל טיפול לא טוב. עכשיו אני איתו מסביב לשעון, ונותן לו כל מה שהוא צריך. המשפחה סומכת עליי”.

הנער יוסף ואביו המאמץ אליהו מינץ. צילום עצמי
הנער יוסף ואביו המאמץ אליהו מינץ. צילום עצמי

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >>> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


“אחרי המקרה יוסף היה בסערת רגשות”

באשר למקרה המשפיל שארע אמש, סיפר מינץ: “ההורים של יוסף מזועזעים ממה שקרה. באותו הזמן הייתי בדירה, וחיכיתי ליוסף שיחזור הביתה מבדיקה שהייתה לו בקופת החולים. כשהוא חזר מהמעלית הוא היה בסערת רגשות, לקח כמה דקות להרגיע אותו. הוא היה כועס מאוד, נרגז, הוא היה בסטרס. בסערת הרגשות שלו הוא שבר את הטאבלט שלו. דאגתי לו, האכלתי אותו, ולאט לאט הוא נרגע”.

“יוסף הוא נער מאוד מוכשר”, מינץ מוסיף, “הוא יודע לקרוא, ואני עובד איתו עכשיו על לוח התקשורת כדי שיידע איך להביע את עצמו”.

עוד סיפר כי בהמשך אחד השכנים הזמין שוטרים לדירה כדי לבדוק את מצבו של הנער. כשראו השוטרים שמצבו טוב, והוא מקבל כל מה שהוא צריך, המליצו לו להגיש תלונה נגד דבי גל. בגלל שגל התנצל, הוא ויתר על כך.     

חנוך, מטפלו הצמוד של יוסף, היה עימו במעלית בזמן התקרית, והוא זה שצילם את הסרטון המדובר. בשיחה עם “שווים” הוא שופך אור על התקרית: “צילמתי את מה שקרה לא מכוונה לפגוע, אלא כדי להעמיד את גל על טעותו”.

הוא משחזר: “נכנסנו לבניין, ועברנו ליד גל. הוא עשה קצת ‘עיניים’, כנראה שהיה לו מוזר לראות ילד עם מוגבלות. יוסף עשה קולות, וראיתי שזה מפריע לו (לגל), אבל המשכנו הלאה. הוא רץ לעבר המעלית לתפוס אותנו, וכשנכנסתי למעלית הוא חסם אותה עם היד כפי שרואים בסרטון, מנע מאיתנו לעלות לדירה והחל לתחקר אותנו”.

“בהמשך הוא גם קרא לשומר. בנקודה הזו החלטתי לצלם את מה שקרה. כשנכנסנו למעלית יוסף היה בסדר, ובגלל העיכוב הוא נכנס ללחץ. הוא רק רצה לעלות הביתה. הוא החל לצעוק בגלל העיכוב והיינו גמורים איתו בדירה. זה לא מצב שהוא היה צריך להגיע אליו”.

הביקורת וההתנצלות

כזכור, דבי גל, ספר הצמרת שהשפיל את הילד יוסף, נחשף על ידי כוכב הרשת ידידיה אפשטיין. “אי אפשר שבניין כזה של מיליוני דולרים יהפוך למועדון של אני לא יודע מה. מה זה? עם כל הכבוד וההבנה וההערכה שלי”, הטיח ביוסף. בעקבות החשיפה חטף גל קיתונות של ביקורות קשות נגדו ברחבי הרשת, בין היתר התייחסו למקרה שרים, חברי כנסת, פעילים חברתיים ועמותות הפועלות למענם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

בתגובה לסערה התקשורתית ולאחר ניסיונות רבים להשיג את תגובתו גם מטעם “שווים”, ניסה גל להסביר את מעשיו בראיון שהעניק ל”הצינור” ברשת 13: “כשנכנסתי למעלית הוא החל להתפרע, לקפוץ ולזעוק. אני ממש נחרדתי ונבהלתי, לא הבנתי מאיפה הילד הזה בא, מה השייכות שלו לבניין, במקום שהוא יהיה במוסד. זרקתי את המשפט המטומטם הזה ואחר כך מאוד הצטערתי על זה, המשפט הזה לא היה בסדר. לפעמים אתה לא חושב כל כך”.

בהמשך הגיע גל לדירתו של יוסף וביקש סליחה ממנו, ממשפחתו ומהמבקרים: “היה לי בוקר מאוד מחריד, עם כל כך הרבה הלוויות וסיפורים. לא עשיתי משהו בכוונה כזו או אחרת, אבל אני בהחלט מתנצל על מה שקרה. אני נמצא עכשיו אצל הילד, ואנחנו ממש הפכנו להיות חברים טובים. זו הייתה ממש טעות לזרוק את המילה הקטנה הזאת. אני ממש מצטער זה משהו שהוא רחוק ממני, ולא שייך אליי בכלל. מי שבאמת יודע מי אני, יודע שאין שחר לכל הדברים האלה. אז באמת, אני ממש מצטער”.

למרות התנצלות זו, היום הועלתה לרשת תמונה המציגה את חלון הראווה של מספרתו של דבי גל כשהיא מנופצת. ל”שווים” טרם נודע אם הוחלט להגיש תלונה במשטרה על המעשה, ולא ברורה זהותו של המבצע.

המספרה של דבי גל הושחתה. צילום מסך מתוך פייסבוק
המספרה של דבי גל הושחתה. צילום מסך מתוך הפייסבוק של מלאכי בעדני

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: “יוסף פליג הוא אזרח אמריקאי שנכנס לארץ ישראל בסוף שנת 2019 כתייר, ולמעשה מאז חודש מאי 2020 שוהה בארץ ישראל שלא כחוק. כל עוד מר פליג היה קטין המתינו הרשויות להוריו שיגישו את כלל המסמכים הנדרשים לצורך קביעת זכאות, אך לא עשו זאת כל השנים. בהיותו של מר פליג בגיר, רק בחודש ספטמבר האחרון התעניינה באת כוחו בהגשת בקשת עלייה בשמו”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות