נושאים קשורים

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
הסתדרות 480-100

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש
ראשיאוטיזםסכנה, אופיואידים סינתטיים!!! כך מת הנער האוטיסט

סכנה, אופיואידים סינתטיים!!! כך מת הנער האוטיסט

בעקבות מקרי מוות בבריטניה, הודיעה הממשלה כי היא מוציאה מהחוק 20 סמים מסוכנים המשתייכים למשפחת חומרים זו. הממשלה: "יש להם פוטנציאל להרוס חיים ומשפחות"

וויל מלבורן. צילום באדיבות המשפחה

בתוך 20 שנה, מגפת האופיואידים גרמה למותם של 200,000 איש בארה”ב בלבד. הטרגדיה הזו הביאה את בית המשפט האמריקאי לפסוק שהשיווק האגרסיבי של משככי כאבים אלה בידי חברות תרופות הוא אחד הגורמים למגפה – והטיל עליהן קנסות כבדים.

המגפה, שמכה בכל העולם, עדיין רחוקה מלהסתיים, ולאחרונה ממשלת בריטניה הכריזה מלחמה נגד השימוש באחד מסוגי האופיואידים, המוכרים כאופיואידים סינתטיים, לאחר שעל פי החשד גרמו למקרי מוות רבים במדינה.

במסגרת זו הודיעה הממשלה כי 20 סמים מסוכנים ייאסרו להחזקה ושימוש כדי להגן על האזרחים מפני שימוש במנת יתר ומקרי מוות הקשורים לכך. החזקת סם מסוג זה תגרור מעתה עונש של עד 7 שנות מאסר, קנס בלתי מוגבל או שניהם. אם ייתפס אדם כשהוא מספק את הסמים האלה, הוא עלול לעמוד בפני מאסר עולם, קנס בלתי מוגבל או שניהם.

מה זה אופיואיד סינתטי

אופיואידים סינתטיים  (synthetic opioids) הם סמים מעשה ידי אדם, בשונה מהאופיואידים המקוריים שנוצרים בטבע ומופקים מהשרף של צמח האופיום. מדובר למעשה במשפחה רחבה של תרכובות, המהווה נושא לפיתוח ביו-רפואי נרחב, הכוללת בין השאר את החומרים פנטניל, מתאדון, טרמדול, מפרידין ופאנזוקין.

החל מ-2013 נרשמה עלייה במקרי מוות כתוצאה מאופיואידים סינתטיים, ובפרט פנטניל, שהופק בצורה לא חוקית. חלק מהמשתמשים קיבלו את החומרים האלה במרשם רופא. תרופות אופיואידיות במרשם ניתנות ב-40% יותר בארצות הברית מאשר מדינות מפותחות אחרות.

הטרגדיה של הנער האוטיסט

אחד המקרים האחרונים שמזעזעים את בריטניה הוא מותו של נער אוטיסט ממנת יתר בשוגג של אופיואיד סינתטי שקנה ברשת האפלה. ההורים של הנער, וויל מלבורן (19),  סיפרו שהם נאלצו לחקור את מותו בעצמם כדי לגלות מה הרג אותו. שלוש שנים נאלצה המשפחה לחכות לחקירת המקרה, ובדיון שלפני החקירה נאמר להם שבית המשפט מוגבל בכוח אדם ויש לו צבר של 500 תיקים שהצטברו בעקבות המגיפה. “נאלצנו לעקוב אחר ‘שובל פירורי לחם’ דיגיטלי שוויל השאיר אחריו כדי לגלות כיצד הוא מת”, שיחזרו ההורים, סאלי וג’ון מלבורן ממחוז צ’שייר בצפון מערב אנגליה.

וויל השתמש בחומרים כדי שיעזרו לו להתמודד עם הכאבים שחווה, ובהם התקפי חרדה.  את הסמים הזמין דרך הדארק-נט. ב-18 בדצמבר 2020 הוא חשב שרכש ברשת אוקסיקודון – אופיואיד ממכר ביותר, אשר לא רק עוזר להקלה בכאב, אלא גם יכול להפחית תסמיני חרדה. “הוא לא קיבל שום תמיכה בבריאות הנפש והוא נאבק להתמודד”, שיתפה אימו.

ביום מותו, וויל תיכנן לפגוש חברים. עכשיו הוריו יודעים ששני הכדורים הכחולים שנטל, המסומנים כ- M30, לא היו אוקסיקודון, אלא מטוניטאזן – אופיואיד סינתטי חזק פי מאות מונים ממורפיום. Metonitazene הוא חלק ממשפחת הניטאזנים – אופיואידים סינתטיים הקשורים לאחרונה לעוד מקרי מוות ברחבי בריטניה.

כדורים ותרופות. צילום: ביגסטוק
צילום הדמיה: ביגסטוק

התרופה גרמה למוות תוך שעה

וויל ניהל יומן קפדני של כל מה שלקח, איך הוא צרך אותו ובאיזה שעה הוא לקח אותו. היומן הזה הוא שעזר להוריו להבין מה הוא חשב שהזמין וכמה הוא השתמש. בעזרת חברו הטוב של בנם הם הצליחו לנחש את הסיסמה שלו למחשב, שם מצאו את הטבלאות והרשימות המפורטות הללו. אחרי מחדלים רבים בחקירה, חוקרת מקרי מוות הסכימה עם העדויות שנאספו על ידי המשפחה שלפיהן הכדורים הכחולים היו מטוניטאזן, וכי וויל קנה אותם מתוך אמונה שהם אוקסיקודון.

בית המשפט שמע עדות כי התרופה הייתה כל כך חזקה שהיא גרמה לדיכאון נשימתי ומנעה מוויל לקלוט מספיק חמצן – וכתוצאה מכך הוא מת תוך שעה. “הבן שלנו הוא עכשיו חלק מתמונה רחבה יותר של מגפת האופיואידים הסינתטיים”, אמרה האם. “אולי אם היו בודקים את התרופות כדבר מובן מאליו, פעמוני האזהרה לגבי התרופה הזו היו יכולים להישמע מוקדם יותר”.

“פוטנציאל להרוס חיים”

עכשיו, כאמור, הודיעה בריטניה כי 20 סמים מסוכנים מסוג זה ייאסרו לשימוש. בעקבות עצות של המועצה המייעצת לשימוש לרעה בסמים,  15 אופיואידים סינתטיים מסוכנים חדשים יהפכו לתרופות מסוג A. החזקת סם מסוג A גוררת עונש של עד שבע שנות מאסר, קנס בלתי מוגבל או שניהם. אם ייתפס מספק סמים אלה, עבריין עלול לעמוד בפני מאסר עולם, קנס בלתי מוגבל או שניהם.

“רבים מהחומרים הללו, בעלי השפעות דומות להרואין ופנטניל, מסוכנים ביותר ומהווים סיכון גבוה יותר למנת יתר בשוגג”, מסרה הממשלה. “מדובר בחומרים מסוכנים מאוד שיש להם פוטנציאל להרוס חיים, להרוס משפחות ולפגוע בקהילות מקומיות”, אמר שר המשטרה הבריטי. “עלינו להיות צעד אחד קדימה כדי להבטיח שאנו מונעים מסמים חדשים לפגוע ברחובות שלנו ולסכן את חייהם של אנשים פגיעים”.

האופיואידים הסינתטיים שהוצאו מחוץ לחוק:

מטוניטאזן

פרוטוניטאזן

איזוטוניטזן

בוטוניטזן

פלוניטאזן

metodesnitazene (מטאזן)

etodesnitazene (אטזן)

N-פירולידינו-אטוניטזן (אטוניטאזפין)

N-piperidinyl-etonitazene (etonitazepipne)

N-pyrrolidino protonitazene

אתילןאוקסיניטאזן

N-desethyl protonitazene

N-desethylisotonitazene

N-desethyl-etonitazene

ברופיום

*************
מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >>> https://bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.קישור חיצוני.
*************

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות