נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםהרפורמה החלה: ילדים אוטיסטים עד גיל 5 יוכלו לקבל קנאביס

הרפורמה החלה: ילדים אוטיסטים עד גיל 5 יוכלו לקבל קנאביס

ללא רישיון: התקנות שנועדו להקל על חלק מהאוכלוסיות שזקוקות לטיפול בסם ואושרו בכנסת לפני חצי שנה – נכנסו לתוקף. כל מה שצריך לדעת על השינויים בתנאי הקבלה

תפרחות קנאביס רפואי (אילוסטרציה). צילום: Pix4Free
תפרחות קנאביס רפואי (אילוסטרציה). צילום: Pix4Free

היום (שלישי) נכנסה רשמית לתוקפה ההקלה בתנאי קבלת קנאביס רפואי לילדים על הרצף האוטיסטי מתחת לגיל 5. במסגרת עדכון ההנחיות ברפורמת הרגולציה, משרד הבריאות יעניק משקל רב יותר לשיקול דעתו של הרופא המומחה, והסיר מגבלות שונות שהיו עד כה.

ההקלות שמפרסם המשרד יסייעו להקטנת הביורוקרטיה לחולים הזקוקים לקנאביס רפואי. אלו הסעיפים שאתם צריכים להכיר:

  1. בוטל התנאי שקנאביס רפואי יינתן רק על ידי הרופא המומחה כ”קו אחרון”, וניתן משקל גדול יותר לשיקול דעתו במספר רב של התוויות.
  2. עבור מטופלים על הספקטרום האוטיסטי עודכנה ההתוויה לילדים שטרם הגיעו לגיל 5 ועומדים בקריטריונים הרפואיים. האישור לשימוש בקנאביס רפואי יינתן באופן פרטני על ידי ראש אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות או של ראש שירותי בריאות הנפש בקופת החולים.
  3. בתחום הכאב עודכנה ההתוויה כך שתהיה הקלה של משך הטיפול במרפאת הכאב למטופלים מעל גיל 45 הסובלים מכאב כרוני עם אבחנה רשמית.
  4. עודכנו ההתוויות בתחום הפוסט טראומה (PTSD) בדרגת חומרה בינונית ומעלה המאופיינת במצוקה נפשית רבה. רופא יוכל לרשום קנאביס רפואי לחולים עם 30% נכות לפחות, לפי סעיפי המוסד לביטוח לאומי או משרד הביטחון, כבר אחרי שנה ולא שלוש שנים.

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


לא יזדקקו יותר ל”רישיון”

כזכור, בחודש יוני האחרון ועדת הבריאות של הכנסת אישרה תקנות לפיהן חלק מהפונים לקבלת טיפול באמצעות קנאביס רפואי יוכלו לקבל מרשם מרופא – במקום להוציא בעצמם רישיון להחזקה ושימוש בקנאביס.

עד היום, על מנת לצרוך קנאביס רפואי, על מטופל היה להוציא רישיון לכך באישור משרד הבריאות או רופאים מסוימים שהוכשרו לכך. התקנות שאושרו בוועדה קובעות כי מעתה חלק מהפונים לא יזדקקו יותר להוצאת רישיון, אלא יוכלו לקבל מרשם על ידי רופאים מסוימים (לא רופאי משפחה, רופאי ילדים או פנימאים) שיעברו הכשרות בנושא.

הפונים שלא יזדקקו להוצאת רישיון הם מטופלים שמתמודדים עם אפילפסיה, קרוהן, דמנציה, אוטיזם (ללא הגבלת גיל), מחלות אונקולוגיות, טרשת נפוצה, איידס וחולים סופניים אשר תוחלת חייהם אינה עולה על שישה חודשים.

במקביל נקבע בוועדת הכספים כי עלות קבלת הרישיונות תעמוד על 360 ש”ח לשנה. עלות המרשמים (החל מעוד חצי שנה) תעמוד על 180 ש”ח לשנה. במקביל, החל מבעוד חצי שנה, לכשתיכנס רפורמת ‘קנאביס במרשם רופא’ לתוקף (רלוונטית לכ-15% מהמטופלים), יעמוד המחיר של ניפוק מרשם על 180 ש”ח לשנה.

יו”ר הוועדה, ח”כ אוריאל בוסו, אמר בדיון: “זהו רק שלב ראשון, יש התוויות רפואיות נוספות הדורשות התייחסות וטיפול. לנגד עינינו עומדת טובת המטופלים והרצון להקל על כאבם, להגדיל את היצע הרופאים והנגישות ולהוזיל מחירים. כל זאת תוך שימת לב לחשש מפני זליגות ושימוש לרעה בסם”.

מימין לשמאל: מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שר הבריאות אוריאל בוסו (ש"ס) ויו"ר ועדת הבריאות של הכנסת, חה"כ יהונתן משריקי (ש"ס). צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מימין לשמאל: מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שר הבריאות אוריאל בוסו (ש”ס) ויו”ר ועדת הבריאות של הכנסת, חה”כ יהונתן משריקי (ש”ס). צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בירך גם הוא: “משרד הבריאות מוביל תפיסת מדיניות חדשה של הקלה בנטל הרגולטורי ככל הניתן, לצד שמירה על בריאות הציבור. תחום הקנאביס הרפואי עובר רפורמה משמעותית, שתצעיד את התחום קדימה. כיום יש בישראל למעלה מ-120 אלף בעלי רישיונות לקנאביס רפואי, השיעור לנפש הגבוה ביותר מכל מדינה מערבית. המתווה יסייע בהורדת הנטל הבירוקרטי על המטופלים, יפחית עבורם את מחירי הקנאביס הרפואי, וייצר וודאות ארוכת טווח עבור העוסקים בתחום”.

פרופ’ חגי לוין, יו”ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, טען מנגד כי מתווה הקנאביס נערך בניגוד להמלצות איגודי ההסתדרות הרפואית. “המתווה במתכונתו הנוכחית מסכן את בריאות הציבור”, אמר. “אסור שברירת המחדל תהיה קנאביס בעישון תפרחת, בשל הסכנות הבריאותיות הנלוות, לרבות עידוד צריכת טבק”.

אמיר שטיין, יליד 1996, הוא כותב ומרצה, בעל ערוץ יוטיוב חינוכי, מתמודד נפש, יוצא החברה החרדית, טרנסג'נדר א-בינארי וסטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית.

כתבות אחרונות