נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג



ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיאוטיזם"ככה קיבלתי החזר של 38,000 שקל עבור בתי עם המוגבלות"

“ככה קיבלתי החזר של 38,000 שקל עבור בתי עם המוגבלות”

"החזר מס" יכול להישמע מרתיע, אבל אמא לילדה אוטיסטית משתפת: "בשעתיים עבודה קיבלתי עשרות אלפי שקלים". כך גם אתם יכולים לעשות את זה, צעד אחרי צעד

צילום: “פריפיק”

צירוף המילים “החזר מס” עלול להרתיע ישראלים רבים. לתפיסתם, מדובר בתהליך ביורוקרטי, מסורבל ומתיש, שלא בטוח שיוביל לתוצאה המקווה – החזר כספי משמעותי בחשבון הבנק. אלא שהחזר מס עשוי להיות שווה לא מעט כסף, ובמיוחד אמורים הדברים לגבי הורים לילדים שמקבלים קצבת נכות, שזכאים לשתי נקודות זיכוי נוספות במס לשנה.

אתמול העלתה אמא לילדה אוטיסטית פוסט בקבוצת הפייסבוק “קהילת הורים לילדים עם אוטיזם”, שבו שיתפה כיצד הצליחה להשיג החזר מס רטרואקטיבית לבדה, מבלי לשלם לרואה חשבון, ואיך עשתה זאת צעד אחרי צעד. השורה התחתונה הייתה מוצלחת: מס הכנסה החזיר לה 38,000 שקלים, ולדבריה זה אפילו לא היה מסובך מדי ולקח לא יותר משעתיים. אז למה שגם אתם לא תעשו את זה?

וככה היא כותבת:  

רוצה לשתף מהניסיון שלי לגבי החזר מס 7 שנים אחורה. קראתי על זה הרבה ברשת, והחוויה שלי הייתה באופן מפתיע שונה מאוד מכל מה שקראתי, ולכן אני רוצה לשתף.

לאחר קבלת ההכרה של ביטוח לאומי ניתן לבקש החזר מס של 2 נקודות זיכוי שנתיות עבור 7 שנים קודמות. קראתי בהמון קבוצות שההחזר הזה מאוד קשה, שעדיף לקחת רואה חשבון שיבצע את המהלך, ויצרתי קשר עם שניים מומלצים שביקשו עבור השירות 20% מההחזר + מע”מ + פתיחת תיק (עוד כמה מאות שקלים).

אחד מהם הסביר לי שהסיכוי שלי לקבל החזר עבור 6 השנים שלפני ההכרה (הרטרו שמאפשר הביטוח הלאומי) הוא אפסי כי הבת שלי מעולם לא הייתה באיזשהו טיפול תומך בשנים האלה. לדבריו, יש לו המון ניסיון עם זה, ומס הכנסה דורש היום הוכחה שהייתה איזושהי בעיה או לקות גם לפני האבחון.

התבאסתי, אבל החלטתי לנסות בכל זאת. בגלל שהוא שיכנע אותי שהסיכוי ממש נמוך, החלטתי לנסות לחסוך לפחות את דמי פתיחת התיק ולהגיש את הבקשה לבד.

שלב 1: התחלתי בכך שהחתמתי רופא פסיכיאטר מומחה על טופס 127. זו תעודה רפואית שבה הרופא צריך לכתוב שהלקות היא אוטיזם ושהיא מלידה.

שלב 2: אספתי טופסי 106 של כל 7 השנים האחרונות מכל המעסיקים שעבדתי אצלם. 

שלב 3: לקחתי מסניף מס הכנסה 7 טופסי בקשת החזר. כל שנה מגישים בנפרד. לוקחים מהמזכירות שבכניסה לכל סניף – כך שלא צריך תור, והמזכיר הסופר-נחמד סימן לי בשמחה על הטופס מה בדיוק אני צריכה למלא. הטופס מאוד ארוך ומאיים, אבל מסתבר שצריך למלא רק 5 שורות, אז כדאי לבקש מהם לסמן. מילאתי בנחת בבית וחזרתי להגיש את הטפסים בסניף ביום אחר, אבל חשוב לדעת שגם אפשר לעשות הכל במקום.

שלב 4: לכל טופס בנפרד צירפתי צילום טופס 127 + צילום ת.ז. שלי עם הספח + צילום צ’ק מבוטל (או אישור ניהול חשבון) + הדף האחרון של הפרוטוקול של הוועדה בביטוח הלאומי שקבעה לילדה 100% נכות + טופס 106 לאותה שנה.

שלב 5: הגשתי את הטפסים למזכירות סניף מס הכנסה. שוב, ללא תור. הם החתימו עם תאריך המסירה ומסרו לי עותק.

הגשתי ב-28.12.2023 כדי להספיק לקבל החזר גם עבור שנת 2017 (7 שנים, כולל 2023). ב-10.1.2024 התקשרה אליי מישהי מאוד נחמדה ממס הכנסה לשאול משהו לגבי מה שמילאתי שלא היה ברור להם.

שלב 6:  אתמול, ה-16.1, נכנסו לי לחשבון הבנק 38,000 שקל! זה לקח בדיוק 3 שבועות.

כל ההתעסקות עם זה לקחה לי שעתיים גג, ועכשיו יש לילדה חיסכון קטן לרישיון נהיגה וטיול בחו”ל לפני הגיוס. מודה ממש לרואה חשבון (המאוד מאוד נחמד אגב) שבזכותו עשיתי הכל בעצמי. ממליצה גם לכם לנסות. מסתבר שסיפורי האימה שרצים ברשת על מס הכנסה לא תמיד מדויקים, וזו זכות שמגיעה לנו ולילדים שלנו.

********************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.
********************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות