נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאיך להתכונן בצורה טובה לוועדת זכאות ואפיון של הילד?

איך להתכונן בצורה טובה לוועדת זכאות ואפיון של הילד?

אתם שואלים על זכויות של אנשים עם מוגבלות, והמומחים של עמותת "קשר" עונים. והפעם: איך נערכים כדי לקבל את הסיוע הנכון לילדכם במסגרת החינוכית

צילום הדמיה: ביגסטוק

?????

תמר מאזור המרכז שואלת

בני המקסים ליאור, בן 9, מאובחן על הרצף האוטיסטי ומשולב בכיתה רגילה. בעוד מספר שבועות תהיה לנו ועדת זכאות ואפיון. ליאור אינו מקבל כיום את מכלול התמיכות הנדרשות לו. חשוב לי שוועדת זכאות ואפיון תעלה את סל הסיוע האישי. אני חוששת מאוד מהוועדה. אשמח להכוונה מה זכותי לטעון וכיצד כדאי להיערך.

!!!!!

אנחנו עונים

שלום תמר,

החינוך המיוחד מוכוון לספק מענה לצרכים ייחודיים של תלמידים שתוכניות החינוך במסגרות הרגילות אינן מתאימות להם. ועדת זכאות ואפיון פועלת מכוח חוק חינוך מיוחד והיא קובעת את זכאותו של תלמיד עם צרכים מיוחדים לשירותי חינוך מיוחדים. הוועדה, יחד עם ההורים, קובעת את סוג המסגרת בה ילמד הילד: מסגרת חינוך מיוחד, כיתה לחינוך מיוחד בבית ספר רגיל או שילוב בבית ספר רגיל. תהליך קביעת הזכאות כולל את הגדרת רמת התפקוד של התלמיד, ובהתאם את היקף סל השירותים.

עדכון חשוב בנושא התקבל נוכח מצב החירום המלחמתי, בהחלטת ועדת החינוך של הכנסת להאריך אוטומטית לשנה נוספת את החלטות ועדת זכאות ואפיון בהתייחס לזכאות תלמידים בחינוך המיוחד. ועדות יתקיימו רק במקרים בהם ההורים מבקשים לקיימן כדי לשנות החלטות קודמות. בשאר המקרים לא יתקיימו השנה ועדות, והזכאות למסגרות ולשירותי חינוך מיוחד תוארך בלי צורך לגשת לוועדת זכאות ואפיון.

ההיערכות לוועדה היא כפולה, הן בהתייחס לשלב הגשת המסמכים והן בהתייחס לדיון עצמו.

השלב הראשון הינו שלב מקדמי של הגשת מסמכים לוועדה: אבחון המוגבלות, דוח/שאלון המסגרת החינוכית ושאלון להורה ולתלמיד (אין חובה למלא). ההורים רשאים לצרף חוות דעת מקצועיות ומסמכים נוספים של כל גורם מקצועי מטפל שמכיר את הילד. בשלב הזה כדאי לצרף גם מכתב של ההורה עם תיאור נקודות הקושי של ילדו והצורך במכלול תמיכות מקיפות. המכתב תורם “ידע הורי” אשר משלים את הידע העולה מהמסמכים הרשמיים, ולעתים אף מדייק אותו.

חשוב שההורה יעבור מראש על כל מסמך רפואי/דוח הנמסר לוועדה על מנת להימנע מהפתעות. קורה, לדוגמה, ששאלון שהמסגרת החינוכית ממלאת אינו מדגיש מספיק את קשיי התלמיד. זכותו של ההורה ואף חובתו להעלות בכתב את התייחסותו לשאלון במידה שלדעתו קיים בו עיוות של המציאות, ובאופן אשר עלול לפגוע בהיקף הסל הנדרש לילדו. יודגש כי חוסר מענה מקצועי במסגרת הלימודית איננו מעיד על חוסר צורך באותו מענה.

שלב הדיון הוא הזמן להשמעת דברי ההורה. זו זכותו המלאה. חשוב שהוועדה תשמע את ההורה ואת תמונת המצב שהוא מתאר, גם אם הדברים הוגשו מראש בכתב. שיתוף פעולה עם ההורה הינו כלי משמעותי ביותר לקידום הילד. צריך להתייחס  לקשיים בהיבטים השונים, לרמת התפקוד ולהמלצות הגורמים המקצועיים אשר מטפלים ומכירים את הילד.

כדאי להבהיר כמה הילד נתרם כשהוא מקבל מענים תומכים, ושכאשר הוא זוכה לתיווך המתאים – הוא מצליח להתקדם. חשוב מאוד לצייר בפני הוועדה גם תמונת מצב של המשך היום לאחר סיום הלימודים במסגרת, לתאר את התחושות שהילד משתף והחוויות שהוא חוזר עימן. קורה לא פעם שילד “מסתדר” במהלך יום הלימודים, אך חוזר הביתה מתוסכל מכיוון שאינו מקבל מענה לימודי/חברתי/רגשי או אחר. במקרה המתאים זה הזמן והמקום להדגיש כי הילד מקבל תמיכה נמוכה משמעותית ממה שהוא נדרש וזקוק להגדלת היקף סל השירותים האישי – ולבסס מסקנה זו על התייעצויות מקצועיות מתוך היכרות עם הילד והבנת המענה המיטבי עבורו.

מערכת החינוך פועלת מתוך שאיפה להעניק הזדמנות שווה לכל ילדה וילד בישראל למצות את הפוטנציאל הטמון בהם. הענקת תמיכה ועזרה מחויבת למימוש זכויותיהם של ילדים עם צרכים מיוחדים.

תמר, מחובת הוועדה לגלות רגישות למענים הדרושים ולהפעיל את סמכותה על פי חוק כדי לתת לליאור את מלוא התמיכה הנדרשת על פי צרכיו.

אם גם לכם יש שאלה או בעיה, אתם מוזמנים לפנות בנושא אל מרכז הסיוע ומיצוי הזכויות של עמותת “קשר” – הבית של המשפחות המיוחדות. ניתן לפנות במייל [email protected] או בטלפון: 1-700-501-601.

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הזה.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

לטורים קודמים של מדור “טוב ששאלתם” הקליקו כאן

עמותת "קשר"
עמותת “קשר”

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות