נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותאדם משותק הניע את ידו בעזרת למידת מכונה

אדם משותק הניע את ידו בעזרת למידת מכונה

בניסוי שבוצע לאחרונה בסין, אדם עם שיתוק בארבע גפיים הצליח להזיז איברים בזכות תקשורת בין מוחו למחשב חיצוני

השבב שהותקן אצל המטופל עם שיתוק. צילום: נורת'וול הלת'
השבב שהותקן אצל המטופל עם שיתוק. צילום: נורת’וול הלת’

מדור “שווים סיפור” מתפרסם בחסות מפעל הפיס

בניסוי שהתקיים לאחרונה בסין, הושתל ממשק מוח-מחשב ביתי המפענח אותות עצביים בשני אנשים המשותקים בארבעת גפיהם. בעקבות הניסוי, אחד מהם רכש בחזרה מספר מיומנויות מוטוריות, ביניהן הנעת היד. החוקרים מספרים כי למערכת ממשק המוח-מחשב המקומי יש יתרון על פני מקבילותיה, בכך שההשתלה לא פוגעת ברקמות המוח, מונעת דלקות וצלקות. יתרון נוסף הוא שהמערכת אינה מצריכה הכנסת סוללה לגוף האדם.

מערכת ממשק מוח-מחשב בונה מסלול תקשורת בין המוח להתקן חיצוני כגון מחשב על ידי מעקב וניתוח אותות מוח. יש למערכת פוטנציאל לעזור לחולים להחזיר את התנועה במקרים של פציעות חוט שדרה, מחלות כמו טרשת צדדית אמיוטרופית ואפילפסיה. לפי מומחים, טכנולוגיה כזו יכולה גם לעזור להגביר את יכולת עיבוד המידע של אנשים.

רק בשבוע שעבר דווח על ניסוי ראשון שביצעה חברת Neuralink של המיליארדר האמריקאי אילון מאסק. לדברי מאסק, השתל של החברה הושתל במטופל בפעם הראשונה יום קודם לכן, והתוצאות הראשוניות הראו זיהוי ספייק נוירונים מבטיח. “השבב הושתל ביום ראשון בניתוח במוחו של אדם משותק, וכעת הוא מתאושש בצורה טובה. תוצאות ראשוניות מראות זיהוי של אותות עצביים מבטיחים”, צייץ מאסק. המשתמשים הראשונים בטכנולוגיה החדשה צפויים להיות אנשים שאיבדו את היכולת להשתמש בגפיים שלהם.

מטופלים עם שיתוק יוכלו לאכול בעצמם בעתיד

בניסוי הסיני טופל גבר בן 54 שהיה משותק מהצוואר ומטה, לאחר תאונת דרכים שעבר בשנת 2010. במוחו הושתל שתל המקשר את אותות המוח שלו למחשב. הניסוי הקליני בוצע בבית החולים Xuanwu המסונף לאוניברסיטת קפיטל לרפואה בבייג’ינג לפני כשלושה חודשים. החולה שוחרר מבית החולים כעבור 10 ימים. כעת, לאחר שלושה חודשים של שיקום ואימונים בבית, הוא יכול לאחוז בבקבוק ולשתות מים על ידי לבישת כפפה מיוחדת עם קשר נוירולוגי לשתל.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


השתל האלחוטי הזעיר נקרא Neural Electronic Opportunity, וגודלו כגודל מטבע. שניים מהשתלים הונחו בתוך הגולגולת של המטופל בצורה שמונעת פגיעה ברקמות עצביות. לדברי החוקרים, ברגע שאלגוריתם למידת מכונה ילמד את מוחו את הפעולות הנכונות, הוא יוכל בסופו של דבר לאכול בעצמו. “עם פיתוח נוסף של המערכת, המטופל יוכל לשחזר תנועות ותפקודים מרובים של ידיים. גם תפקודים פגומים של חוט השדרה מראים סימני שיפור, והמטופל מספר כי הוא התחיל להרגיש כמה הבדלי טמפרטורה בידיו”.

ז’או גאוגונג, נשיא בית החולים ומוביל הצוות הכירורגי, מספר כי על ידי לבישת הכפפה המטופל יכול לאחוז בבקבוק בדיוק של 90 אחוז. המטופל השני, שסבל מפגיעה בחוט השדרה, עבר את ניתוח ההשתלה בבית החולים בייג’ינג טיאנטן בדצמבר 2023. על פי הדיווחים, המערכת פועלת כרגיל והמטופל עובר שיקום בביתו. “שני הניסויים הכירורגיים עברו ביקורת אתית לפני תחילתם ונרשמו בארץ ובעולם”, כך לדברי החוקרים. 

על פי חוקרים בתחום, השלב הבא של המחקר הוא לקדם פרוטוקולי שיקום כדי להאיץ את הצמיחה העצבית באתר של מקטעי חוט שדרה פגומים.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות