נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםמיזם ה-AI שעוזר לילדים אוטיסטים לספר את סיפורם

מיזם ה-AI שעוזר לילדים אוטיסטים לספר את סיפורם

"אוזיסטורי" הוא פרויקט שמסייע לצעירים על הרצף ללמוד על סיטואציות חדשות דרך סיפורים מותאמים אישית עם התמונות שלהם ושל האנשים שהם אוהבים. ראיון עם היזם, איש הייטק ואב לילד על הרצף בעצמו

ברק זלצמן, מייסד מיזם "אוזיסטורי". צילום: פרטי
עידו זלצמן, מייסד מיזם “אוזיסטורי”. צילום: עידן גרוס

מדור “שווים סיפור” מתפרסם בחסות מפעל הפיס

כשהבן הצעיר של עידו זלצמן אובחן על הספקטרום האוטיסטי הוא החליט לשנות כיוון, וליצור משהו שיסייע לא רק לו אלא גם לאחרים. “כשמעוז שלנו אובחן בשיא הקורונה, היינו בחוסר ידיעה מוחלט”, הוא משחזר. “הוא היה בן פחות משנתיים, ולא היה לנו מושג לאן אנחנו הולכים, מול מה אנחנו מתמודדים והאם יהיה לנו ילד עצמאי. כל החלומות שלנו הפכו פתאום להיות הדבר החשוב ביותר עבורי ועבור אשתי”.

זלצמן (40), נשוי לבת-חן, ואב לשלושה בנים. הוא עבד כ-15 שנים בעולמות ההייטק, כשבשמונה השנים האחרונות שימש כסמנכ”ל פיתוח לצד שורה של תפקידים ניהוליים שונים. אחרי האבחון של בנו הצעיר, נולד מיזם “אוזיסטורי” – פלטפורמה שיתופית שמנגישה תכנים טיפוליים לילדים בעזרת בינה מלאכותית.

“האבחון עשה לנו משהו כמשפחה”, מספר זלצמן. “לא רק אני עשיתי שינוי, אלא גם בת-חן, שבאה גם היא מתחום התוכנה. כיום היא לומדת להיות מטפלת רגשית”. מאז השתתפו השניים עם המיזם שלהם באירועי ה”האקותיזם”, וקיבלו מימון להמשך פיתוח הפיילוט מרשות החדשנות. “כיום אנחנו משתפים פעולה עם עמותת ‘אותי’, עמותה ישראלית לאוטיזם”, מוסיף זלצמן. “השתתפנו במפגש שבו עלתה התעניינות בתהליכים להגשת מכרז של משרד החינוך ככלי למידה חברתית-רגשית ועוד”. 

זלצמן עם בנו מעוז. צילום: אלבום משפחתי
זלצמן עם בנו מעוז. צילום: אלבום משפחתי

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


איך זה עובד?

אז מה זה בעצם “אוזיסטורי”, ואיך זה עובד? בעזרת מחולל הסיפורים המונע בטכנולוגיית AI, ניתן ליצור סיפורים במגוון נושאים: גמילה מחיתולים, יציאה לחופשה, מעבר מגן לכיתה א’, יצירת חברויות חדשות ועוד. את הסיפורים שנוצרו ניתן לשתף בארגון ובקבוצות חברתיות שונות.

הפלטפורמה החדשה מאפשרת יצירת סיפור חדש בשלוש דרכים: באמצעות מערכת בינה מלאכותית, בעזרת התאמה אישית של סיפור קיים וכתיבת סיפור חדש מאפס. זלצמן משתף: “את ההשראה למיזם קיבלתי כשבמעון של מעוז הכינו סיפור חברתי על גמילה מחיתולים, שמותאם אישית לכל ילד. בזמנו, אומנם, תהליך הגמילה מחיתולים לא היה פשוט, אבל הסיפור סייע לו ולנו מאוד”.

הסיפורים באוזיסטורי מותאמים אישית לכל ילד, וכוללים את התמונות שלו, של משפחתו ושל הסיטואציה הספציפית שלו. משם נותר רק להכניס למחולל הסיפורים את יתר הפרטים הנחוצים, ולקבל סיפור עם תמונות וטקסטים שמותאמים אישית לילד. “ניסינו על המערכת תרחישים שונים, כמו לדוגמה סיפור אמיתי של ילד שמתאכזב כי ההופעה של אדל בוטלה. המערכת יצרה סיפור ממש מקסים”, מספר זלצמן. “הסיפורים האישיים יכולים להפחית חרדה ממצבים לא מוכרים, עוזרים להבין נורמות חברתיות, לשפר מיומנויות חברתיות ותקשורת עם אחרים”. 

מי שהתנסה במערכות AI יודע שהכתיבה בעברית דרכן עדיין קצת מסובכת. “העברית מאוד חשובה לי כי אני מגיע מחברה שנקראת מלינגו, שמנהלת מוצרים כמו מורפיקס ורב-מילים. עשינו מאמצים רבים כדי להבטיח שהמערכת עובדת היטב בעברית”, אומר האב. “מעבר לכך, אנחנו עובדים עם רבקה נאמן, פסיכולוגית שכתבה תכנים במט”ח, שעוברת איתנו על התכנים ומנחה את אנשי המקצוע. מעבר לזה, ככל שמזינים יותר סיפורים, גם המערכת הולכת ונהיית יותר ויותר משוכללת”.

“העלינו גם סיפורים על אזעקות ופינוי מהבית”

אוזיסטורי כבר זמין וניתן לשימוש לכולם – הורים וצוותים מטפלים כאחד. “בצל המצב הביטחוני פתחנו את כל הסיפורים בעברית בחינם, העלינו סיפורים על אזעקות, על אנשים שנאלצו לעזוב את הבית שלהם”, הוא מסביר. “לצערי אלה לא הסיפורים שחלמתי עליהם, ולא הדברים שילדים צריכים להתמודד איתם, אבל אין ברירה. צריך להתאים את המערכת ואת עצמנו למצב”.

“כשהתחלתי לעבוד על המיזם”, מסכם זלצמן, “ראיתי שיש דבר כזה שנקרא ‘האקותיזם’. זה נתן לי הרבה מוטיבציה ותקווה לגלות שיש גוף שהמטרה שלו היא לקדם מיזמים לרווחתם של אנשים על הספקטרום. אז פניתי לרימון טובין המדהים, ונכנסנו להיות אחד מהמיזמים הבשלים להשקעה באירוע ה’אקוטיזם’, שבו גם השתתפנו בשנה שעברה. כיום אנחנו בקשר עם רימון בהמון תחומים, ואני מאוד שמח על הקשר הזה. כל דבר שקורה בהאקותיזם הוא מבורך מבחינתי, אלה אנשים שבאים לעשות טוב בעולם וכיף להיות חלק מזה”. 

יש לכם מיזם פורץ דרך? מעוניינים גם אתם להשתתף בהאקותיזם הבא שיתקיים בין התאריכים 21-22 בפברואר? ההרשמה נסגרת היום – מהרו להירשם כמשתתפים או כחברי צוות בקישור.

לשאלות נוספות או רעיונות לשיתופי פעולה ניתן לפנות לכתובת המייל: [email protected]

לאתר הרשמי של “אוזיסטורי” לחצו כאן

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות