נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיחדשותבעקבות המלחמה: מרבית הצעירים מדווחים על פגיעה נפשית

בעקבות המלחמה: מרבית הצעירים מדווחים על פגיעה נפשית

על פי מכון גיאוקרטוגרפיה, כשני שלישים מהציבור הישראלי חש מצוקה פסיכולוגית מאז אירועי ה-7 באוקטובר. קרוב לרבע מהנשים מדווחות שפנו לסיוע

דיכאון, התמודדות נפש (אילוסטרציה). איור: bigstock
דיכאון, התמודדות נפש (אילוסטרציה). איור: bigstock

המלחמה פגעה נפשית במרבית האוכלוסייה בארץ ובעיקר בנשים ובצעירים – כך עולה מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור עמותת “פעמוני רוח”, המפעילה מרכז לטיפול ושיקום הדדי של אנשים ובעלי חיים.

מהסקר עולה כי 67% מהציבור הישראלי חש פגיעה נפשית כתוצאה מהמלחמה. הפגיעה דומה בקרב האוכלוסייה היהודית ובקרב האוכלוסייה הערבית. עוד עולה כי אחד מכל 5 ישראלים מתעניין בטיפול נפשי או שכבר החל בטיפול שכזה. הסקר נערך בשבוע השני של חודש פברואר בקרב 402 משיבים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל.

67% מהנשאלים בסקר דיווחו כי חוו פגיעה נפשית כתוצאה מהמלחמה. כ-8% ענו כי בעקבות המלחמה הם כבר החלו בטיפולים נפשיים. 13% ענו כי החלו להתעניין בטיפול נפשי אבל טרם התחילו אותו. כ-46% מהנשאלים דיווחו כי הם מרגישים פגיעה נפשית בעקבות המלחמה, אבל לא התעניינו בטיפול נפשי.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


הפגיעה בולטת במיוחד בקרב נשים. 84% מהנשאלות ענו כי חוו פגיעה נפשית ו-24% ענו שכבר פנו לסיוע נפשי או שהחלו להתעניין בכך. לעומתן, 50%  מהגברים דיווחו על פגיעה נפשית ו-19% מהם התעניינו או החלו בטיפול נפשי. 

אוכלוסייה נוספת שדיווחה על פגיעה נפשית משמעותית כתוצאה מהמלחמה היא צעירים בגילאי 18-34. 71% מהם דיווחו על פגיעה נפשית, 25% מתעניינים או כבר החלו בטיפול נפשי. לעומתם, 46% מהאוכלוסייה המבוגרת בגילאי 55 ומעלה דיווחו על פגיעה נפשית ו-10% מהם התעניינו או החלו בטיפול.

21% מהנשאלים ענו כי הם נמנעים מללכת לטיפול נפשי כתוצאה ממחסור במטפלים זמינים. כרבע (26%) מאלו שדיווח על פגיעה נפשית ענו כי נמנעו מללכת לטיפול נפשי בגלל המחסור.

מסתייעים בבעלי חיים כדי להתמודד

עמותת “פעמוני רוח” היא מרחב לטיפול הדדי באנשים ובבעלי חיים. העמותה מפעילה בית מחסה לבעלי חיים בכפר סבא ומפגישה בין סיפורם של בעלי החיים לסיפורם של בני האדם, ובכך מאפשרת את תהליך השיקום ההדדי של בעלי חיים ושל ילדים, בני נוער ומבוגרים נפגעי טראומה. 

בימים אלה מטופלים בעמותה עשרות נשים וגברים שחוו התפרצות של פוסט טראומה כתוצאה מהמלחמה, ובכללם רבים שעברו התעללויות מיניות ואחרות לפני שנים רבות וכעת הדבר מתפרץ אצלן ואצלם שוב. כמו כן, העמותה מטפלת בחלק מבני משפחות החטופים בעזה. במקביל, המטופלים מטפלים בעצמם בבעלי חיים שונים, כגון כלבים, חתולים, אוגרים, שרקנים, אווזים ועוד שחוו התעללות. חלקם הובאו מיישובי העוטף. כ-89% מהנשאלים בסקר סבורים כי טיפול בבעלי חיים יכול לסייע מאוד לאנשים שחווים מצוקה.

ד”ר נועם רודיך, מייסדת עמותת “פעמוני רוח”, אמרה: “הקשר עם בעלי חיים הוא קשר מתגמל מאוד, ומי שבוחר לראות בהם שותפים יכול להתמלא תחושת משמעות חדשה מקשר שבו בעלי החיים בעצמם זקוקים לנו ורוצים בקרבתנו”. לדבריה, “כשאנחנו יוצרים קשר אמיתי עם בעלי החיים, קשר שבו יש מקום לצרכים ולרצונות של שני הצדדים, אנחנו יוצרים חוויה חדשה ומהותית ביחס לכל אירועי המלחמה, שבהם אין מקום לצרכים ולרצונות האנושיים הבסיסיים”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות