נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזם"לא מצליחות לסייע לילדים": מה קורה למשלבות החינוכיות?

“לא מצליחות לסייע לילדים”: מה קורה למשלבות החינוכיות?

הורים רבים מתמודדים עם תסכול רב מחוסר הניסיון של מרבית המשלבות החינוכיות והסייעות שמועסקות בכיתות השילוב: "היא לא נמצאת כשהילד הכי צריך אותה"

מנחת שילוב (אילוסטרציה). צילום: BigStock
מנחת שילוב (אילוסטרציה). צילום: BigStock

מרבית המשלבות המועסקות בימים אלו במסגרות החינוכיות השונות הן ללא ניסיון, עובדה שפוגעת בילדים עם מוגבלויות, ומונעת מהם להתפתח בצורה מיטבית. יצאנו לבדוק מקרים של ילדים בכמה מוקדים ברחבי הארץ, והתמונה המצטיירת – עגומה.

“הם פשוט לוקחים כל מי שיש לה דופק”, מסבירה רונית (שם בדוי) מהרצליה, אמו של יואב (שם בדוי), ילד בן 13 על הרצף האוטיסטי. לדבריה, בגלל חוסר הניסיון של המשלבת של בנה, בחודשים האחרונים הוא נמצא לרוב בבית, ולא מסכים ללכת לבית הספר. “כל פעם אני צריכה לשכנע אותו מחדש, ולא תמיד אני מצליחה. הוא לא מצליח להיות בקשר עם חברים. המשלבת יוצאת להפסקה שלה בזמן ההפסקה של הילד, וככה יוצא שבזמן שהוא הכי צריך אותה – היא לא נמצאת”, מסבירה רונית.

בנוסף לכך שהמשלבת לא מחזיקה בניסיון המתאים, אסרו עליה להיפגש עם האם, דבר שהקשה עוד יותר על השילוב של יואב. “איך היא יכולה לעזור לבן שלי להשתלב אם היא לא מכירה אותו ולא נותנים לנו להיפגש כדי שאוכל להסביר לה מה בדיוק הוא צריך?”, היא ממשיכה. רונית פנתה לעירייה והתלוננה על המצב, ולאחר הפנייה החליטו לאפשר להם להכיר, אך עדיין ללא קשר רציף. “זה עזר, אבל בגלל שזה לא היה קבוע, זה לא השפיע מאוד”, היא משחזרת. בינתיים בנה עדיין מתקשה להשתלב, ומרבה להישאר בבית.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


המשלבת האישית הפכה לסייעת כיתתית

דנית (שם בדוי), אמא לרוי (שם בדוי), ילד על הרצף מקדימה, נאבקת גם היא למען בנה. המשלבת שהוצמדה לרוי, משמשת הלכה למעשה כסייעת כיתתית. “הם טוענים בבית הספר שזה לטובתו, כדי שהוא לא יראה שכביכול יש אחריו ‘זנב’, וזה יעזור לו להשתלב טוב יותר. אבל זה פוגע בו”, מסבירה דנית. “הוא כבר בן 11 וחצי ואין לו אפילו חבר אחד”, משתפת האם בצער. גם עליה, כמו על רונית, אסרו לתקשר עם המשלבת.

חשוב לציין כי משרד החינוך תומך בקשר בין משלבות להורים, אך הדבר נתון לשיקול העיריות, כשרובן מעדיפות לאסור את הקשר. “זה קריטי להשתלבות שלו בכיתה, אבל בעירייה לא מרשים, ומצפים שאנחנו נהיה אלו שנתמודד עם העניין”, מוסיפה דנית. “אפילו שיש חוזר מנכ”ל ממשרד החינוך שמדבר על כמה חשוב הקשר הזה, הם לא מאפשרים”.

בעיית חוסר הניסיון

גלית (שם בדוי), אמא לזוג תאומים עם צרכים מיוחדים בכיתה ג’, העבירה אותם השנה לכיתה רגילה עם משלבת אחרי שלמדו בכיתת תקשורת. לדבריה, זו הייתה טעות קשה. “הם בתפקוד גבוה, והם היו קצת בין הכיסאות בכיתת התקשורת, כשלמדו שם לצד ילדים עם תפקודים נמוכים יותר”. גלית מספרת שעוד לפני שהעבירה את ילדיה לכיתת התקשורת נאמר לה שיש בעיה עם המשלבות. “טפטפו לנו את זה מההתחלה, וכיוונו לכך שתהיה משלבת אחת לשני הילדים שלי”.

בשונה מרונית ודנית, המשלבת שהייתה לזוג התאומים, החזיקה בניסיון המתאים, ועשתה את עבודתה כמו שצריך, אך הרבתה להיעדר מהעבודה. בעקבות חיסוריה, נוצר פער בין התאומים לשאר הכיתה ברמה החברתית. גלית מספרת שהמחליף שהביאו למשלבת הקודמת היה חסר ניסיון, ולא הצליח לעזור להם. “הביאו מישהו שעבד בצהרון, והוא באמת בחור טוב, אבל הוא היה חסר ניסיון עם ילדים עם צרכים מיוחדים, ולא הצליח לשלב אותם כמו שצריך”.

שוחחנו עם גורם בכיר מנציגויות ההורים בקשר לנושא המשלבות, והיא סיפרה שיש פניות רבות מצד הורים שטוענים שהמשלבות לא עושות את עבודתן כראוי. “הצורך בסייעת הוא משמעותי מאוד אבל היום לא מתייחסים לסייעת כמקצוע, מה שגורם לחוסר בהכשרה. זה יותר פער בין סייעות שיש להן ידע ויכולות מעצמן לטפל בילדים ולשלב אותם, לבין סייעות שאין להן את זה והן צריכות ללמוד. בסופו של דבר הנושא הוא מאוד רגיש, וחשוב שהסייעת תדע את העבודה כמו שצריך ותוכל לשלב את הילד בהתאם”.

תגובות

באשר ליואב מהרצליה נמסר בתגובה ממחוז תל אביב במשרד החינוך: “צוות החטיבה נפגש שלוש פעמים עם ההורים במטרה לקדם את התלמיד, הן מהבחינה הלימודית והן מבחינה חברתית-רגשית. מחנכת הכיתה דיווחה שהתלמיד משתתף בשיעורים ובפעילות הכיתתיות. יחד עם זאת, הצוות המקצועי אבחן גם את הבעיות והמענים המתבקשים שיש לתת והם הוצעו להורים. מפאת צנעת הפרט לא נוכל לפרטם.

“הובהר להורים שעל פי בחירתם, בנם יוכל ללמוד החל משנה הבאה בכיתת תקשורת. באשר לסייעת, על פי דוחות בית הספר, מדובר בסייעת מקצועית שעושה עבודתה נאמנה. בקשת האם להחליפה צריכה להתברר מול העירייה”.

בקשר לנושא המשלבות, נמסר ממשרד החינוך: “בהתאם להסכם השכר החדש, שנחתם באוגוסט 2023, נקבע כי יש חשיבות רבה להתפתחות של תומכות החינוך (סייעות) כנשות מקצוע, ולכן סוכם על מנגנון להכשרה ופיתוח מקצועי לתומכות החינוך”.

מעיריית הרצליה טרם נמסרה תגובה ותגובתם תפורסם ככל שתתקבל.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות