נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותשכר המינימום עולה: אילו אנשים עם מוגבלות יושפעו מכך

שכר המינימום עולה: אילו אנשים עם מוגבלות יושפעו מכך

מ-1 באפריל יעמוד שכר המינימום על 5,880 שקלים בחודש – תוספת של 308 שקלים. איך זה ישפיע על עובדים שמקבלים שכר מותאם ועל מדריכים

שר העבודה יואב בן צור. צילום: דוברות הכנסת

שר העבודה יואב בן צור (ש”ס) חתם אמש (11.3.24) על העלאת גובה שכר המינימום במשק. החל מהחודש הבא, ה-1 באפריל, יעמוד שכר המינימום החדש על 5,880 שקלים לחודש, וזאת לעומת 5,572 שקלים נכון להיום. מדובר בתוספת של כ-5.3%.

במונחים שעתיים, שכר המינימום עד עתה היה 30.61 שקלים לשעה, ומ-1 באפריל הוא יעלה ל-32.3 שקלים לשעה. לצורך חישוב שכר המינימום, חודש עבודה כולל 182 שעות עבודה.

קצבאות הנכות אינן צמודות לשכר המינימום. קצבת נכות כללית וקצבת ילד נכה צמודות לשכר הממוצע במשק, וכתוצאה מכך עלו הקצבאות בינואר 2023 בכ-9.5%, ובינואר 2024 בעוד 5.6%. מדובר בתוספת של מאות שקלים רבים לקצבאות אלה בתקופה של שנתיים. לעומתן, קצבאות נכי תאונות עבודה צמודות למדד המחירים לצרכן, ולפיכך עלו בינואר 2024 בכ-3% – שיעור עליית המדד בשנה הקודמת לכך.

מי כן עומד להיות מושפע עתה מעליית שכר המינימום? הראשונים הם מדריכים רבים שעובדים עם אוכלוסיות של אנשים עם מוגבלות, בין השאר בהוסטלים, במרכזי בריאות הנפש, בבתים בקהילה ובמרכזי תעסוקה, המשתכרים בדרך כלל שכר מינימום. עובדים אלה יזכו עתה לתוספת של 5.3% בשכרם.

בנוסף, ייהנו מהעלייה גם עובדים עם מוגבלות המשתכרים שכר מינימום מותאם. מדובר למעשה באנשים עם יכולת עבודה מופחתת ביחס לעובדים ללא מוגבלות בתפקיד דומה, או במילים אחרות: תפוקת העבודה שלהם פחותה לעומת מקביליהם. במקרה שלהם, שכר המינימום מותאם לכושר עבודתם ומחושב באחוזים משכר המינימום הרגיל.

קביעת השכר המותאם לעובד או עובדת עם מוגבלות נעשית באמצעות אבחון במקום העבודה, הנעשה ביחס לעובדים ללא מוגבלות בתפקיד דומה באותו ארגון. כדי לבצע את התאמת השכר, על העובד, המועמד לעבודה או מיופה כוח מטעמו להגיש בקשה למטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה. המעסיק, יש לציין, אינו רשאי להגיש טופס בשם העובד או המועמד לעבודה.

האבחון מתבצע לאחר שעברו לפחות 3 חודשים מתחילת ההעסקה של העובד במקום העבודה, כדי לאפשר תקופת הסתגלות ולמידה לו ולמעסיק. מכתב ההחלטה נשלח לעובד או לאדם מטעמו שהגיש את הבקשה, ולמעסיק נשלחת הודעה על גובה השכר שעליו לשלם לעובד.

כעת, בעקבות העלאת שכר המינימום, גם עובדים בשכר מותאם יזכו לעלייה של 5.3% בשכרם ביחס למה שהשתכרו עד עתה. כך לדוגמה, עובד עם שיעור יכולת עבודה של 19% עד 30%, היה זכאי עד היום לשכר בגובה 30% משכר המינימום, ובמספרים כ-1,671.5 שקלים לחודש. מה-1 באפריל עובד זה ישתכר 1,764 שקלים – תוספת של 92.5 שקלים.

לעומת זאת, עובד שנקבע לו שיעור יכולת עבודה של 70% עד 80% וזכאי למשכורת בגובה 80% משכר המינימום, ייהנה החל מהחודש הבא מתוספת משמעותית יותר. אם עד עתה עמד השכר שלו על 4,457 שקלים בחודש, הרי שמ-1 באפריל הוא ישתכר 4,704 שקלים – תוספת של 247 שקלים.

יש לציין כי לאורך שנים רבות מושמעת ביקורת חריפה כלפי תשלום שכר מותאם לעובדים עם מוגבלות, הן בישראל והן במדינות רבות מעבר לים. בחודש שעבר דווח ב”שווים” כי בקנזס שבארה”ב עבר חוק חדש שנועד לתמרץ מעסיקים שמשלמים לעובדים עם מוגבלות שכר הנמוך משכר מינימום (שכר מותאם) להגדיל אותו לגובה שכר מינימום לפחות, וזאת באמצעות הטבה במס למעסיקים. כיום המדיניות בארה”ב בכלל מאפשרת תשלום שכר מותאם לאנשים עם מוגבלות, אבל מעתה עסקים בקנזס שישלמו באופן הזה לא יוכלו ליהנות מזיכוי במס.

********************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

עוד בנושא:

קנזס: חוק חדש יגדיל את שכרם של אנשים עם מוגבלות

  

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות