נושאים קשורים

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
הסתדרות 480-100

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותכך תפגע העלייה בשכר המינימום בציבור גדול של נכים

כך תפגע העלייה בשכר המינימום בציבור גדול של נכים

מ-1 באפריל: עשרות אלפי נכים ייאלצו לשלם שכר גבוה יותר למטפלים זרים. יו"ר "נכה לא חצי בן אדם" אלכס פרידמן: "הם יצטרכו להוציא כסף מהכיס מדי חודש"

צילום הדמיה: איוון סמקוב, פיקסלז

בשבוע שעבר פירסמנו ב”שווים” אילו אנשים עם מוגבלויות ייהנו מעליית שכר המינימום (למשל, מי שמרוויח שכר מותאם), אבל מתברר שיש גם כאלה שצפויים להיפגע מהמהלך. מדובר בעשרות אלפי אנשים עם מוגבלויות שמעסיקים עובדים זרים וייאלצו לשלם להם מעתה שכר גבוה יותר – מה שכמובן יקשה עליהם כלכלית.

לדוגמה, בחודש ינואר האחרון, בזכות ההצמדה לשכר הממוצע במשק, אנשים עם 188% נכות זכו לעלייה של 346 שקלים בקצבת השירותים המיוחדים שלהם. כעת, בעקבות עליית שכר המינימום, לא רק שהם לא יזכו ליהנות מסכום זה – הם יצטרכו להוסיף כסף מכיסם לטובת המשכורות של המטפלים.

עד כה, שכר ליום עבודה של מטפל עלה 223 שקלים, ומעתה יעלה 235 שקלים. זהו שכר של יום רגיל. שכר של יום שבת, שעלה עד היום 380 שקלים, יעלה בעקבות העלאת שכר המינימום ל-401 שקלים. לכך יש להוסיף את כל התנאים הסוציאליים שהנכים מחויבים לשלם למטפליהם.

“זה ייצא 500 שקלים שהנכים יצטרכו לשלם מכיסם כל חודש”, מסביר אלכס פרידמן, מייסד ויו”ר ארגון “נכה לא חצי בן אדם”. “במשך שנים זה יצטבר לעשרות אלפי שקלים”. לדבריו, “עכשיו גם יהיה קשה לדרוש דרישות מהממשלה, כי יגידו שם שהם העלו את הקצבאות בינואר. אבל מה לעשות שזה לא תואם”.

לפני ההעלאה, שתיכנס לתוקף ב-1 באפריל, שכר המינימום, אחרי ניכויים, היה 5,200 שקלים לחודש. מתחילת אפריל הוא יעמוד על 5,500 שקלים נטו. זאת, כאמור, לפני הוספת התנאים הסוציאליים. גם בשנה שעברה נרשמה עלייה בשכר המינימום, וגם אז נפגעו אנשים עם מוגבלויות שמעסיקים עובדים זרים. “הגענו למשרד האוצר להסביר להם שההעלאה שהם נותנים לקצבת השירותים המיוחדים לא מספיקה”, משחזר פרידמן בצער, “אבל זה לא עזר”.

כעת, בעקבות המלחמה, פרידמן טוען כי יהיה קשה יותר לשכנע את מקבלי ההחלטות להוסיף תקציב לנכים שזקוקים למטפלים צמודים. “לצאת לרחובות במצב של היום זה בעייתי”, הוא אומר. “אני חושש שלא כל כך יבינו מה אנחנו רוצים ומה הבעיה האמיתית”.

יו”ר “נכה לא חצי בן אדם” אלכס פרידמן. צילום: “נכה לא חצי בן אדם”

בשבוע שעבר עבר תקציב המדינה ללא פתרון למצב הזה, וכעת הנכים יצטרכו לשאת בהשלכות. “זה מצב מאוד לא פשוט, וצריך שבממשלה יידעו כמה זה מכביד על האנשים”, הוא מדגיש. יש לציין כי מי שיסבול עוד יותר מהמצב הם נכים שהמטפלים שלהם לא מוכנים להסתפק בשכר מינימום ודורשים שכר בסיסי מוגדל, כשכל התנאים הסוציאליים גדלים בהתאם. אלה יחוו עכשיו נטל כלכלי כבד עוד יותר.

“יש מטפלים שלא מוכנים לעבוד בפחות מ-6,000 או 7,000 שקלים בחודש כשכר בסיס”, מציין פרידמן. “אני מבקש גם מהממשלה וגם מההסתדרות, בזמן שאתם מעלים את שכר המינימום, אל תשכחו את החלשים ביותר”.    

************************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.
************************

עוד בנושא:

שכר המינימום עולה: אילו אנשים עם מוגבלות יושפעו מכך

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות