נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן



עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיחדשותנציגת מועצת התלמידים: "בדור שלנו זה נורמלי להיות מתמודדי נפש"

נציגת מועצת התלמידים: “בדור שלנו זה נורמלי להיות מתמודדי נפש”

במהלך דיון בוועדת החינוך של הכנסת סיפרה גלי להב כי יש לה חברים שחוו התמודדויות נפש בעקבות הקורונה וגם בעקבות טבח ה-7 באוקטובר: "ממי אפשר לקבל עזרה ותמיכה?"

יו"ר ועדת החינוך יוסף טייב. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו”ר ועדת החינוך יוסף טייב. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת קיימה אתמול (ב’) דיון ראשון בהצעת חוק המבקשת לקבוע יום ציון שנתי לבריאות הנפש.

לפי הצעת החוק של חברי הכנסת מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) וואליד אל-הואשלה (רע”מ), יצוין יום בריאות הנפש מדי שנה ב-10 באוקטובר, כפי שהוא מצוין ברחבי העולם מאז 1992. מטרת הצעת החוק היא להעלות את המודעות והחינוך הציבורי אודות בריאות הנפש, ובשאיפה להפחית עמדות שליליות ותפיסות מוטעות גם ביחס למחלות נפש.

ההצעה מבקשת כי יום בריאות הנפש יצוין במערכת החינוך, בצה”ל, בכנסת, ברשויות המקומיות, במערכות הבריאות והרווחה וכן במערכת המשפט.

נציגת מועצת התלמידים, גלי להב, סיפרה במהלך הדיון כי יש לה חברים שחוו התמודדויות נפש בעקבות הקורונה וגם בעקבות טבח ה-7 באוקטובר. “כרגע זה ממש נורמלי בקרב בני נוער להיות עם בעיות נפשיות”, אמרה להב. “מה שלא נורמלי זה לקבל עזרה. בדור שלנו יודעים שזה קיים, אבל איך אפשר לקבל תמיכה? למי אפשר לפנות כדי לקבל עזרה משמעותית ואמיתית?”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


ח”כ וולדיגר התמקדה בדבריה בפחד מהסטיגמה הקשורה בהתמודדות נפש. “בגלל הכתם שהחברה שלנו מכתימה את מתמודדי הנפש הם לא יעזו ללכת לבקש עזרה”, אמרה וולדיגר. “יום כזה יראה לאנשים שלא בושה לדבר על קשיים ולבקש עזרה. ככל שנחזק את החוסן, כך נצמח ונגיע רחוק”.

היועצת המשפטית של הוועדה, תמי סלע, ביקשה להדגיש בפתח הדיון: “קביעה של ימי ציון יכולה להיעשות בדרכים שונות, לעתים בהחלטות ממשלה, לעתים בחקיקה ולעתים ללא החלטה פורמלית. רוב ימי הציון שנקבעו בחקיקה הם ימי זיכרון ומועד וימי הנצחה לאישים חשובים; יש דוגמאות בודדות לימי ציון מסוגים אחרים בחקיקה, כמו יום העלייה, אבל ככלל זה חריג בנוף, מבלי להתייחס לחשיבות הנושא כמובן”.

נציגת משרד החינוך בדיון, מיכל גרשוני, הבהירה כי המשרד מתנגד להצעת החוק, “בשל התנגדות בסיסית לימי ציון – כי לוח השנה עמוס מאוד. מצד שני, המשרד נותן דגש על הנושא ובונה תכנים בעניין”. גרשוני גם הצביעה על בעייתיות התאריך המוצע עקב הסמיכות לציון הטבח ב-7 באוקטובר.

גם נציגת הייעוץ המשפטי של בית הנשיא הביעה התנגדות. לדבריה, “לא נכון לקבוע בחקיקה קיום אירוע בבית הנשיא. אנחנו מבקשים להשאיר את הנושא לשיקול דעתו של הנשיא, שיחליט כיצד לציין את היום הזה”.

נציגת משרד הביטחון ביקשה להסיר את צה”ל מהגופים שיחויבו בציון היום והסבירה: “בדרך כלל זה מוסדר באופן פנים צבאי”. גם נציגת המשטרה הציגה עמדה דומה: “ההסדר שהוצע לצה”ל הגיוני גם לגבינו, אבל נשיב לוועדה אחרי התייעצות עם הייעוץ המשפטי של המשרד לביטחון לאומי”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות