נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותניצול מהנובה: "50 מהשורדים התאבדו". משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"

זה מה שנשאר: חניון רעים בו התקיימה המסיבה. צילום: קובי גדעון, לע”מ

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת התכנסה היום לדון במצוקת שורדי הטבח במסיבת הנובה ב-7 באוקטובר. זאת, בעקבות טענות שרבים מהנפגעים לא מקבלים את הטיפול הראוי המגיע להם, בין השאר עקב מחסור בתורים.

“מדובר במשפחות ושורדים רבים”, אמר יו”ר הוועדה מיקי לוי, חבר הכנסת ממפלגת יש עתיד. “המצב המיוחד שבו היו נתונים המבלים בנובה מחייב היערכות שונה של כלל משרדי הממשלה. אין לנו זמן לטפל בזה בעתיד, צריך לטפל עכשיו”.

חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד), שיזמה את הדיון, עשתה זאת לדבריה לאחר שביקרה במתחמי הטיפול לשורדים ושוחחה עם רבים מהם. “הבנתי שלמרות ההכחשות של הממשלה, זו קהילה מדהימה שכל חטאה היה שאנשיה רצו לרקוד תוך קבלת השונה וקבלת החיים”, אמרה אלהרר. “הם חוו דברים שהמוח לא יכול לדמיין והופקרו על ידי המדינה בזמן שהם איבדו את החברים הכי קרובים שלהם”.

למרות הטראומה שחוו במסיבה, חלק מהמשתתפים גויסו מיד לאחריה. “עוד באותו היום יש אנשים שהוקפצו למילואים”, ציינה אלהרר. לדבריה, חלק ניכר מהשורדים מטופלים על ידי המדינה, אבל יש כאלה שלא ברור מה עלה בגורלם. “חלק מהשורדים לא קמו מהמיטה עד היום, ואני לא יודעת אם מישהו יודע עליהם, מלבד הביטוח הלאומי שמשלם את הקצבאות”.

נעמה איתן, אחת מניצולות המסיבה, סיפרה שאף שעברה חצי שנה מאז האירוע, היא עדיין מתקשה להשתקם. “עד היום אני לא יוצאת לבד מהבית”, שיתפה בצער. “אני מפחדת לצאת לרחוב. אחד הדברים הכי קשים שאני חווה בתקופה הזו היא שלא הוחזרה לי תחושת הביטחון. הדבר הכי קשה שחוויתי במשך שבע השעות שהתחבאתי מתחת לעץ, כשמחבלים הרגו את כל מי שמסביבי, היה השאלה איפה המדינה והצבא שלי שכל כך סמכתי עליהם”.

אחרי המסיבה איתן נשלחה לשבוע של טיפולים בקפריסין על מנת לשפר את מצבה הנפשי, אך כשחזרה עדיין המשיכה לסבול מחרדות. “פחדתי לצאת מהמיטה”, המשיכה לספר. “עד היום אני לא מצליחה לעשות דברים בשקט, כי כשיש לי שקט הראש שלי רועש. הדבר היחידי שמציל אותי זה הטיפולים. אם לא הפסיכולוגית שלי, לא הייתי פה”.

************************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

************************

גיא בן שמעון, ששרד גם הוא את המסיבה, העיד בדיון שיש לו הרבה חברים שלא יוצאים עד עכשיו מהמיטה. “נכון ללפני חודשיים היו 50 מתאבדים מהנובה”, טען בן שמעון בדיון. “יכול להיות שיש כבר הרבה יותר. יש עוד המון שמאושפזים בכפייה. אני הבאתי כלבה קטנה לבית שתשמור אותי מתפקד”.

בעקבות הטראומה חלק גדול ממשתתפי הנובה עוד לא חזרו לעבודה, והם מקבלים תגמול עבור טיפול רפואי לזמן קצוב. בן שמעון ציין שהתגמול שלו עומד להסתיים בחודש הבא, והוא יצטרך לחזור לעבוד. “אני לא רואה איך אני מצליח לעשות את זה”, שיתף את הנוכחים. “ניסיתי שלוש פעמים לחזור לעבודה, אבל פשוט אין אותי . אני בחרדות, בפלאשבקים, ואני חווה את הדבר הזה שוב ושוב. יש עוד מאות אנשים כמוני”.

חבר הכנסת נאור שירי ביקר במהלך הדיון את אופן הטיפול של הממשלה בניצולים. “פשוט תפסיקו להתקמצן”, אמר שירי. “יש עשרות אלפי אנשים שיחשבו על מה שעברו כל החיים. המדינה העבירה את הטיפול לביטוח הלאומי, ואין לי מילה רעה להגיד עליהם, אבל זו הבעיה. צריך להקים קהילה שתטפל בהם לאורך כל השנים”.

משרד הבריאות: “מספרי המתאבדים אינם נכונים”

בהמשך לדיווחים מהוועדה לביקורת המדינה, ביקש משרד הבריאות להבהיר כי הנתונים על מספר ההתאבדויות ומספר המאושפזים בקרב שורדי מסיבת הנובה אינם מוכרים למשרד הבריאות ולמערכת בריאות הנפש ואינם נכונים.

ד”ר גלעד בודנהיימר, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות, הדגיש כי “השמועות על מספרי מתאבדים ומספרי מאושפזים בקרב שורדי מסיבת הנובה אינם נכונים, וכך גם נאמר במהלך הדיון ובסופו. בנוסף, מבדיקה שנעשתה מול עמותת קהילת שבט הנובה וכן מול גורמים נוספים שלוקחים חלק בטיפול בשורדי הנובה – עלה כי נתונים אלה אינם מוכרים”.

משרד הבריאות מסר כי הוא “פועל רבות בכדי לתת מענה נפשי לשורדי מסיבת הנובה, ועל כן גובשה תוכנית לטיפול בשורדי מסיבת הנובה והפסיידק יחד עם הביטוח הלאומי ומשרד הרווחה, וכן החלטת ממשלה מתכללת בהובלת משרד ראש הממשלה. המשרד מזמין את שורדי מסיבת הנובה לפנות למרכז החוסן הארצי הטיפולי במטרה לקבל מענה וטיפול בהתאם לצורך בטלפון 5486*. המרכז פועל בימים א-ה בין השעות 08:00-20:00”.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות