נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשישילוב ילדים עם צרכים מיוחדים"למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?"

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

שר החינוך יואב קיש. צילום: דוברות משרד החינוך

ילדים עם צרכים מיוחדים זכאים לסל שילוב אישי, שיעזור להם להשתלב גם מבחינה חברתית וגם מבחינה לימודית. אך ילדים שרוצים ללמוד במסגרות של משרד העבודה ייאלצו לוותר על הסל, מכיוון שמשרד החינוך לא מעביר את תקציב הסל למשרד העבודה, שאינו ערוך לממן סל כזה מעצמו.

הילה גילון, אמא לנער על הרצף בכיתה י’, הכניסה אותו בתחילת השנה לביה”ס “אורט דן גורמה” בתל אביב, במסגרת של משרד העבודה. הוא השתלב במגמת קולינריה, כדי להגשים את חלומו להיות שף. גילון מספרת שכבר בהתחלה הודיעו לה שהוא לא יקבל סל שילוב.

בעקבות העובדה שבנה נמצא בתפקוד גבוה, חשבה גילון שיוכל להסתדר גם ללא השילוב. “בבית הספר הקודם שלו הוא הסתדר לא רע, בלי שום קשר לשילוב שהיה לו, וחשבתי שיסתדר גם בבית הספר החדש”, היא מספרת. “שמתי אותו בבית הספר הזה כי רציתי שגם תהיה לו תעודת בגרות וגם תעודת שף”.

לצערה, במהלך השנה גילתה גילון שבנה חווה קשיים ולא מסתדר כמו שחשבה. “הייתה לי תקווה שהוא יסתדר בשלוש השנים האלה בלי תמיכה, אבל מהר מאוד הבנתי שזה לא קורה”, היא אומרת.

האם פנתה לבית הספר על מנת למצוא פתרון, אך זה לא נמצא נכון לעכשיו. “הם לא ידעו מה לעשות עם המצב”, היא אומרת. “אני לא באה אליהם בטענות כי זה כנראה משהו שלא הכירו, אבל הבן שלי זקוק לעזרה”.

גילון פנתה גם למשרד העבודה, אך הם הסבירו לה שהם לא ערוכים להעניק סל שילוב, לא מבחינת תקציבים ולא מבחינת כוח אדם.

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

גם נעמה (שם בדוי), אמא לילד עם צרכים מיוחדים, רצתה שבנה ילמד בבית ספר של משרד העבודה, על מנת שייצא גם עם תעודת בגרות וגם עם מקצוע לחיים. אך גם היא הבינה, ששם הוא לא יקבל את הסל לו הוא זקוק. “הייתי בהמון בתי ספר של משרד העבודה, לא מצאתי אפילו אחד שיסכים לתת לו את שילוב”, היא אומרת בצער. “עם תעודת בגרות היום קשה למצוא עבודה ולהסתדר, אז רציתי שיהיה לו גם תעודת מקצוע. אבל הוא לא יכול בלי שילוב”.

נעמה התאכזבה מאוד מכך, ומפנה אצבע מאשימה למדינה. “אם אני לא שולחת את הילד לבית הספר אז אני נחשבת עבריינית, אבל אם המדינה לא נותנת לילד את מה שמגיע לו, אז זה בסדר”.

נעמה מספרת שבשל מצבו הרפואי, יהיה לו קשה עוד יותר למצוא מקצוע. “ילדים שיש להם לקויות למידה בקושי יסתדרו”, היא  אומרת. “כיום הוא לומד בכיתה של לקויות למידה והוא מצליח, אבל גם אם הוא יעשה בגרות מלאה, מה הלאה?”

שוחחנו עם עורכת דין שלומית רובין מעמותת קשר, שלא הבינה מדוע לא ניתן פשוט להעביר את התקציב. “מדובר בשני משרדי ממשלה, אז לא ברור למה לא ניתן להעביר את הכסף ביניהם”, אומרת רובין. “עבור רבים מהבוגרים תעודת בגרות לא מספיקה תמיד להקניית מקצוע באופן מעשי, ואי העברת התקציב מונע מהילדים לקבל את תעודת המקצוע”.

ממשרד העבודה נמסר: “לגבי שעות הזכאות הנושא מוכר וידוע, ובטיפול מול משרד האוצר לתקצוב בהתאם לשנת תשפ”ה. באשר לתלמיד – היקף הסל האישי לו זכאי התלמיד הוא 7.6 שעות. התלמיד נקלט לבית הספר באוקטובר 2023, בשלב זה סל התקצוב כבר מוצה ועל אף זאת התמיכה שהתלמיד מקבל מבית הספר הינה של 6 שעות פרטניות. אנו עושים את מירב המאמצים כדי להעניק לכלל התלמידים את המגיע להם ואף יותר מכך, ולכן מתקיים שיח אינטנסיבי מול משרד האוצר בנושא”.

ממשרד החינוך נמסר: “משרד החינוך מתקצב את סל השילוב עבור התלמידים המשולבים הלומדים בבתי הספר של המשרד. החובה לתקצב סל אישי לתלמיד שלומד במסגרת של משרד העבודה מונחת לפתחו של משרד העבודה. הוריו של הילד קיבלו מענה מפורט לפנייתם”.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות