נושאים קשורים

מתמודדת נפש קיבלה אישור להמתת חסד – ועוררה סערה

זוראיה טר בק ההולנדית התמודדה כל חייה עם דיכאון, חרדה, טראומה והפרעת אישיות. בראיון לגארדיאן הסבירה: "לפעמים, כשאת אוהבת מישהו, את חייבת לתת לו ללכת"

חוקרים: הסרטון הזה יעזור לכם להבין אם אתם על הרצף

מדובר בסרטון שמציג גליל דו-ממדי מסתובב שעשוי מנקודות. חוקרים איטלקים גילו כי האישונים של אוטיסטים מתנהגים אחרת במהלך הצפייה בו – בהשוואה לניורוטיפיקלים

בקרוב: שליטה באייפון ובאייפד – רק באמצעות העיניים

שורה של מאפייני נגישות חדשים צפויים להשתלב במערכות ההפעלה של ענקית הטכנולוגיה אפל. יצורפו גם יכולות בינה מלאכותית לזיהוי דיבור מוגבל והאזנה למוזיקה עבור כבדי שמיעה

“אין צוות חינוכי בשעות אחה”צ, הבן שלי חווה רגרסיה”

גן התקשורת "אייל" ברעננה נמצא בחוסר יציבות כבר שנה. הסיבה: ארבע נשות צוות יצאו לחופשת לידה, ללא תחליף הולם. האימהות פנו לעירייה: מפסידות שעות עבודה, והילדים סובלים
הסתדרות 480-100

אין אישור להסעה – ופעוט מונשם נוסע למעון באוטובוס ציבורי

בחצי השנה האחרונה אימו של שחר (שם בדוי) בן השנתיים מנהלת מאבק מול הרשויות לקבלת הסעה שמותאמת למצבו הסיעודי. במקום לספק פתרונות - הן מגלגלות אחריות
ראשיחדשותחוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שר המשפטים יריב לוין. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר המשפטים יריב לוין. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, פרסם היום (שלישי) תזכיר חוק שיצמצם בצורה משמעותית את השימוש לרעה בתובענות ייצוגיות נגד עסקים קטנים. החוק נועד, בין היתר, למנוע את האינפלציה בהגשת תביעות ייצוגיות על אי-נגישות.

כיום קיימת תופעה של הגשת תובענות ייצוגיות בדרישה לפיצוי במיליוני שקלים נגד עסקים קטנים בנושאי נגישות, שמסתיימות בהתחייבות של העסק לתקן את ההפרה ולשלם סכום כסף כשכר טרחה לתובע ולעורך דינו. במקרים רבים מדובר בטעויות בתום לב של העסקים הקטנים, שלא מכירים את כל הוראות הרגולציה.

חשוב לציין כי לעסקים אלו אין ייעוץ משפטי שוטף, והם צריכים לשכור הגנה משפטית שתטפל בתביעה, גם אם בסופו של דברים היא לא מתקבלת. לתביעות האלו, הלכה למעשה, יש השלכות מרחיקות לכת על העסקים הקטנים.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


מרבית התובענות הסתיימו בוויתור מצד התובע

מספר התובענות הייצוגיות הגיע בשנה שעברה לשיא של 2,836 לפי נתוני הנהלת בתי המשפט. מדוח שנכתב בוועדה בין משרדית שטיפלה בנושא, עלה כי רק 22% מהתובענות הייצוגיות שהוגשו בשנים האחרונות הסתיימו בתוצאה שמיטיבה עם הקבוצה המיוצגת, וכי 60% מהתיקים הסתיימו בהסתלקות של התובע מההליך.

נתונים אלה מעידים על השימוש לרעה שנערך בכלי התובענה הייצוגית, ומעידים על העומס הרב שמוטל על בית המשפט בדיונים. לדוגמה: תביעה שהוגשה כנגד עסק קטן על כך שרשימת הרכיבים שעל המוצר הודפסו באותיות הקטנות מ-1.5 מילימטר, כפי הנדרש בחוק.

לפי התיקון המוצע, בתביעות כנגד עסק קטן יהיה חייב התובע לפנות קודם לנתבע. אם העסק יתקן את ההפרה, לא ניתן יהיה להגיש תובענה ייצוגית נגדו, והפונה יתוגמל על פנייתו. תיקונים אלה יביאו לחיסכון בסכומי העתק שבעלי עסקים נדרשים להשקיע כיום בניהול ההליך.

עוד ייקבע בחוק כי פיצוי בתובענות ייצוגיות יהיה כספי בלבד, אלא אם חברי הקבוצה יסכימו לקבל פיצוי בקופונים, הנחות וכו’. לאחר תיקון החוק, בתי המשפט יוכלו גם לדחות על הסף תובענות ייצוגיות קנטרניות או טרדניות, שהנזק בהן מזערי.

החוק החדש יגביל את שכר הטרחה של עורכי הדין בתובענות ייצוגיות, ויאפשר הטלת הוצאות משפט גם על עורכי הדין, אם הגישו או ניהלו תובענות בחוסר תום לב. החוק ימנע מצב של “תובעים סדרתיים” בכך שיגביל את מספר התובענות הייצוגיות לתובע ייצוגי בשנה.

“החוק יצמצם את השימוש לרעה בכלי”

התזכיר גובש באשכול האזרחי במחלקת ייעוץ וחקיקה, והוא נעשה בשיתוף ובתמיכת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים.

“תזכיר החוק מהווה נדבך משמעותי בתפיסה החברתית שאנו מובילים במשרד המשפטים”, מסר מנכ”ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד. “התזכיר נועד להבטיח שהתובענות הייצוגיות ישיגו את מטרתן ויביאו לצדק עבור כלל האזרחים”.

עו”ד כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה בתחום האזרחי, הוסיפה: “החוק יעודד הגשת תובענות ייצוגיות ראויות שיביאו פיצוי אמיתי לציבור, ויצמצם באופן משמעותי את השימוש לרעה בכלי התובענה הייצוגית. תובענות ייצוגיות הן כלי משפטי חשוב לציבור, שמהווה מנוף צרכני וכלי הרתעתי משמעותי לטובת אכיפת הוראות הדין. יחד עם זאת, השימוש שנעשה בו בשנים האחרונות הביא בין היתר לפגיעה בבעלי העסקים הקטנים ולעומס מיותר על בתי המשפט, וזאת מבלי שהציבור הרוויח בהכרח מההליך. אני מאמינה שהתיקונים שהצענו ינתבו את השימוש בתובענות ייצוגיות למקומות בעלי חשיבות חברתית”.

דן רשל, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים: “הכלי המשפטי של תביעות ייצוגיות תרם רבות לקידום הנגישות במדינה עבור אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות ואין ספק שיתרום גם בעתיד. עם זאת, בהחלט יש מקום למנוע שימוש לרעה בכלי זה במיוחד כאשר מדובר בתביעות פוגעניות, קנטרניות ושאינן צודקות כלפי עסקים קטנים וזעירים”.

לקריאת התזכיר המלא

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות