נושאים קשורים

הדרום והצפון מופקרים – גם בחינוך המיוחד

חברת הכנסת לשעבר שירלי פינטו במאמר ראשון לאתר "שווים": "משרד החינוך לא יכול להמשיך להסתתר מאחורי התירוץ של מצוקת כוח אדם. די, מספיק"

אבישי כבר חודש בבית: “אסרו עלינו לדבר עם המחנכת שלו”

בן ה-10, על הרצף האוטיסטי, עבר למסגרת חדשה וחווה התפרצות רגשית – שלטענת הוריו הובילה להתנכלות מצד צוות ההוראה: "נאסר עלינו לפנות ישירות למורה, ליועצת או למשלב". תגובת משרד החינוך: "עובדים על פתרון נכון עבור התלמיד"

אישום: הורחק מבתו עם המוגבלות – ותקף אותה מינית שוב

פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית משפט השלום באשקלון כתב אישום נגד תושב הדרום, בן 50, בגין ביצוע עבירות של מעשים מגונים במשפחה נגד בתו עם צרכים מיוחדים

הנער על הרצף האוטיסטי שמפיח חיים בבלוטים

נדב שמעוני, בן 17 מכפר ביל"ו, מצא תחביב מיוחד שהפך לעסק כלכלי – הוא מייצר דמויות מיוחדות בהתאמה אישית על בלוטים. אמו מספרת: "יש לנו אלפי בקשות מאנשים"
הסתדרות 480-100

במצוקה בגלל המלחמה? איפה תוכלו לקבל טיפול ללא תשלום

משרד הבריאות מפרסם את מספרי הטלפון של מרכזי החוסן ומרכזי החירום והתמיכה הרגשית של קופות החולים, המספקים טיפולים נפשיים ללא עלות
ראשיחדשותילדים עם לקויות למידה? אתם לא מוזמנים לסיור המדעי של השכבה

ילדים עם לקויות למידה? אתם לא מוזמנים לסיור המדעי של השכבה

הורי הילדים, שלומדים בכיתה קטנה בחריש: "נפגענו עמוקות". ביה"ס ניסה להפיל את האחריות על מוזיאון "טכנודע", אך שם הכחישו מכל וכל. עיריית חריש: "הייתה אי הבנה. הכיתה תצא לטכנודע עוד השנה"

“מסר מאוד בעייתי”. איילת פולק ושירן מנשה

היום (א’) התקיים במרכז החינוך הטכנולוגי “טכנודע” שבחדרה סיור של שכבת א’ בבית הספר הממלכתי דתי “בצוותא” שבחריש במסגרת תוכנית לימודית של שלושה מפגשים. למרות שהתוכנית הייתה מיועדת לכלל השכבה, הוחרגו מן הסיור תלמידי כיתת “מרחב”, כיתת חינוך מיוחד המורכבת בעיקרה מתלמידים עם לקויות למידה והפרעות קשב.

“גילינו את זה מתוך תמונה ששלחה אחת האימהות שיש לה תאומות – אחת לומדת בכיתה רגילה והשנייה בכיתת מרחב”, שיתפה איילת פולק, אחת האימהות. “פנינו למחנכת והיא אמרה שזו לא החלטה שלה. היא ניסתה לשנות את זה והפנתה אותנו למנהלת. המנהלת אמרה בתגובה שזו לא החלטה שלה אלא של מחלקת החינוך בעירייה, שהיא קובעת את כל התוכניות וסוגרת את כל ההסכמים”.

כשפנו המשפחות למחלקת החינוך העירונית, נאמר להן שזו החלטה חוץ בית ספרית ברמת העיר ושכיתות חינוך מיוחד אינן יוצאות לסיור הזה. “זו הייתה ממש מנטרה שחזרה על עצמה”, העידה פולק.

“אני אמרתי ‘בואו נגדיל ראש’ ופנינו לטכנודע”, היא ממשיכה לספר. “למרות שהרבה הורים החלו לשלוח הודעות על כך שטכנודע לא מפעילים תוכניות לחינוך מיוחד, מסתבר שבאתר שלהם יש חזון ברור בעד שילוב וקידום כלל האוכלוסיות, ושיש להם תוכניות מותאמות לאנשים עם צרכים מיוחדים”.

בתגובה לפניית המשפחות ענו בטכנודע שזו לא הנחיה שהגיעה מהם אלא מבית הספר, ושהם  עצמם נגישים ומכילים. “עוד דבר מוזר שעלה מהבירור”, מוסיפה פולק, “הוא שכן יצאו כיתות חינוך מיוחד מחריש לפעילות הזאת. למשל, כיתת תקשורת שיצאה מבית ספר אחר. משום מה דווקא אותנו בחרו להוציא החוצה וזה מאוד לא יפה והשאיר טעם מאוד רע”.

בשיח שהתקיים בין המשפחות למנהלת בית הספר נאמר להן שאין להנהלה יד ורגל בדבר ושמדובר בהנחיה מלמעלה. “אמרתי למנהלת: ‘אם כבר לקחתם על עצמכם את כיתת מרחב, איזה מן דבר זה?'” מספרת האם. “אגב, הילדים האלו משולבים חצי מהיום שלהם בכיתות רגילות ורק חלק מהזמן הם נמצאים בכיתת מרחב. למה החברים שלהם לספסל הלימודים יוצאים והם לא?”

“פשוט מגעיל”

“מדובר בסוף בכיתה קטנה של 13 תלמידים”, מציינת פולק. “היה אפשר לעשות חשיבה עם ההורים; אולי לצרף אותנו לפעילות כדי שיהיה יותר פשוט; אולי לחלק את הילדים בין הכיתות. היה אפשר למצוא פתרון. זה פשוט היה מגעיל. המנהלת דיברה איתנו בנימוס, אבל המסר היה מאוד בעייתי”.

לדבריה, המנהלת טוענת שהעירייה החריגה את החינוך המיוחד, ושהחוזה שלה מול הטכנודע אינו כולל את ילדי החינוך המיוחד. “במקום שתלמידי ‘מרחב’ ילכו לסיור כמו כולם, הם יקיימו פעילות לכבוד ל”ג בעומר. זה נראה כמו סוג של פלסטר. אנחנו נילחם כדי שבמפגשים הבאים הילדים שלנו ישתתפו גם”.

“הם פשוט זרקו את הכדור אחד לשני”, הוסיפה שירן מנשה, אמא נוספת, “אנחנו דורשים פיצוי על ההתנהלות הזו”.  מנשה סיפרה שהיא גילתה את הדברים בדיעבד: “מדובר בילדים מאוד חכמים. יש להם יכולת לתקשר. הם ילדים רגילים לכל דבר. למה אנחנו כהורים צריכים לגלות את זה מאמהות אחרות בשכבה? למה אנחנו צריכים להרגיש שהילדים שלנו הם פחות מילדים אחרים?”

על תגובות מנהלת בית הספר, מחלקות החינוך העירוניות והטכנודע, אמרה מנשה ש”הם פשוט גילגלו אותנו מאחד לשני”.

******************
משיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

******************

מדוברות הטכנודע נמסר: “הטכנודע, מוזיאון הרפואה והמדע בחדרה, שם על דגלו להיות בית ללמידה ומצוינות מדעית לכל ילד וילדה באשר הם. כך, המרכז שלנו מותאם בכל פן אפשרי לקליטת ילדים ומבוגרים עם לקויות למידה, כיתות תקשורת, כיתות מרחב וחינוך מיוחד. אנו בין המוזיאונים הבודדים בארץ שעברו תהליך הנגשה קוגניטיבית למען אוכלוסיות אלו ובעלי תו תקן בנושא. בנוסף, ומתוך ראיית החשיבות בהנגשה לכל אדם וילד, הצוותים שלנו עוברים השתלמויות בעמותת לטם, ומערכי השיעור עוברים התאמה לאוכלוסיות השונות על ידי רכזת הנגישות שלנו. בנוגע להחלטה של בית הספר ‘שבילי בצווותא’, יש לפנות לבית הספר לגבי החלטתם על הבאת הילדים להשתלמות חווייתית בטכנודע. שערינו פתוחים לכולם ולכולן”.

בעקבות הכתבה: “הכיתה תצא לטכנודע בהמשך”

בעקבות התערבות אתר “שווים”, אמהות תלמידי כיתת מרחב קיבלו הודעה מבית הספר שילדיהן ייקחו חלק בשני הסיורים הבאים בטכנודע במסגרת התוכנית הלימודית. “הורים יקרים, לאחר התאמות והיערכות של הרשות והטכנודע, אני שמחה לבשר כי תלמידי כיתת מרחב ייצאו לטכנודע למפגשים הבאים”, כתבה להם המנהלת.

מעיריית חריש נמסר בתגובה: “הייתה אי הבנה. הכיתה תצא לטכנודע עוד השנה”.

ספיר בן משה הוא סטודנט למזה"ת ותקשורת, פעיל "לינק20", אדם במגוון האוטיסטי

כתבות אחרונות