נושאים קשורים

הדרום והצפון מופקרים – גם בחינוך המיוחד

חברת הכנסת לשעבר שירלי פינטו במאמר ראשון לאתר "שווים": "משרד החינוך לא יכול להמשיך להסתתר מאחורי התירוץ של מצוקת כוח אדם. די, מספיק"

אבישי כבר חודש בבית: “אסרו עלינו לדבר עם המחנכת שלו”

בן ה-10, על הרצף האוטיסטי, עבר למסגרת חדשה וחווה התפרצות רגשית – שלטענת הוריו הובילה להתנכלות מצד צוות ההוראה: "נאסר עלינו לפנות ישירות למורה, ליועצת או למשלב". תגובת משרד החינוך: "עובדים על פתרון נכון עבור התלמיד"

אישום: הורחק מבתו עם המוגבלות – ותקף אותה מינית שוב

פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית משפט השלום באשקלון כתב אישום נגד תושב הדרום, בן 50, בגין ביצוע עבירות של מעשים מגונים במשפחה נגד בתו עם צרכים מיוחדים

הנער על הרצף האוטיסטי שמפיח חיים בבלוטים

נדב שמעוני, בן 17 מכפר ביל"ו, מצא תחביב מיוחד שהפך לעסק כלכלי – הוא מייצר דמויות מיוחדות בהתאמה אישית על בלוטים. אמו מספרת: "יש לנו אלפי בקשות מאנשים"



במצוקה בגלל המלחמה? איפה תוכלו לקבל טיפול ללא תשלום

משרד הבריאות מפרסם את מספרי הטלפון של מרכזי החוסן ומרכזי החירום והתמיכה הרגשית של קופות החולים, המספקים טיפולים נפשיים ללא עלות
ראשיחדשותהפיילוט הצליח: מ-1,250 שקל בחודש להורה שמסיע לחינוך המיוחד

הפיילוט הצליח: מ-1,250 שקל בחודש להורה שמסיע לחינוך המיוחד

540 הורים כבר הצטרפו לתוכנית בעיריית ירושלים, שבה הורה מקבל תשלום על הסעה למסגרת ובחזרה. בכיר בעירייה: "ממליצים בחום לכל רשות"

הסעה לבית ספר (אילוסטרציה): ביגסטוק
הסעה לבית ספר. צילום אילוסטרציה: ביגסטוק

נתחיל מהשורה התחתונה: פיילוט ההסעות למסגרות החינוך המיוחד על ידי ההורים (מקבלים על כך תשלום), שנערך השנה בעיריית ירושלים, מתברר כהצלחה גדולה.

מ-1 בספטמבר ועד עכשיו הצטרפו לתוכנית העירונית 540 הורים (שמסיעים 540 תלמידים) למסגרות החינוך המיוחד – גנים ובתי ספר בירושלים. מדובר בכמעט 5% מכלל ילדי החינוך המיוחד בעיר הזכאים להסעות.

הפרויקט הזה הוא “הבייבי” של אבי גרשום, מנהל צוות נתונים ותקציבי הסעות במנח”י (מינהל חינוך ירושלים). “בהתחלה היו כאלה שהטילו ספק ביכולת של התוכנית להצליח”, הוא מספר בשיחה עם אתר “שווים”, “אבל אנחנו חשבנו שזה פתרון טוב – ומתברר שצדקנו. זה מהלך שרצינו לעשות כבר לפני שלוש שנים, אך לא היו לנו את כל הכלים, כולל המשפטיים, להוציא את זה לפועל”.

מי שדחף לקיום הפיילוט בעיר הוא פורום משפחות צמי”ד (צרכים מיוחדים) ירושלים, שפנה באופן אישי לראש העיר משה ליאון בבקשה שיוציא את המהלך לפועל. לדברי גרשום, אחרי לחץ מכיוון עיריית ירושלים, משרד החינוך נענה והתיר לה להתחיל בתוכנית בתחילת שנת הלימודים הנוכחית.

בהתחלה יזמו במינהל החינוך פניות לקבוצות הורים שחשבו שיש סיכוי גדול שיצטרפו, למשל הורים לילדים מורכבים מבחינה רפואית, ובהמשך התרחבו לקבוצות נוספות. למרבה השמחה, ההיענות הייתה גבוהה. “בקבוצות המורכבות רפואית הצלחנו למקסם את מספר ההורים שהצטרפו”, אומר גרשום. “אנחנו לא קופאים על השמרים, ממשיכים להציע את השירות לעוד ועוד קבוצות הורים, ורוצים להגיע עד סוף השנה, גג תחילת שנה הבאה, ל-1,000 משתתפים”.

מי זכאי להשתתף

“התלמיד צריך להיות תושב ירושלים”, הוא מסביר, “וזכאי להסעה למסגרת על פי הפרמטרים של משרד החינוך. אנחנו דורשים מההורה להציג אישור שיש רכב ברשותו והתחייבות להסיע את הילד בכל ימות השבוע. אנחנו מקפידים להיות בקשר עם המסגרות ולוודא שהילד מגיע כמו שצריך ובזמן. יש על זה מעקב מסודר, אנחנו עם היד על הדופק. עד עכשיו לא נתקלנו בבעיות בעניין הזה”.בנוגע לביטוח רכב,הוא מבהיר שלא נדרשביטוח נוסף עלהביטוח השגרתי של ההורה.

הסעה לחינוך המיוחד. צילום: הסברה עמותת לביא

מה גובה התשלום להורים

גרשום מסביר שקיימות כמה דרגות תמחור, בהתאם למורכבות הרפואית של הילד, סוג ההסעה שמגיעה לו ממשרד החינוך וסוג האשכול החברתי אליו משתייכת משפחתו. לדוגמה:

* הורה לילד עם מורכבות רפואית שזכאי לנסיעה נפרדת ברכב עם מעלון יקבל עבור הסעתו (הלוך ושוב) 300 שקלים ליום. בחודש יעמוד התשלום על כ-7,500 שקלים.

* הורה לילד עם מורכבות רפואית שזכאי לנסיעה נפרדת במונית ללא מעלון – 200 שקלים ליום ובחודש כ-5,000 שקלים.

* הורה לילד הזכאי לליווי של מלווה צמוד נוסף בנסיעה משותפת ברכב עם מעלון – 150 שקלים ליום ובחודש 3,750 שקלים.

* הורה לילד הזכאי להסעה משותפת ברכב עם מעלון ללא ליווי של מלווה צמוד נוסף – 100 שקלים ליום ובחודש 2,500 שקלים.

* הורה לילד עם לקות מורכבת, למשל אוטיזם בתפקוד נמוך, תסמונת דאון או הנמכה קוגניטיבית, יקבל 60 שקלים ליום ובחודש 1,500 שקלים.

* הורה לילד עם לקויות קלות, למשל לקות תקשורת, שפה והתנהגות, יקבל 50 שקלים ליום ובחודש 1,250 שקלים.

גרשום מציין כי כדי להקל על ההורים, עיריית ירושלים קיבלה אישור שהתשלום יועבר להם כמלגה, וכך נמנע מהם הצורך לשלם בגינו מס. “זו הייתה יוזמה שלנו בעירייה”, הוא מספר. “רצינו שהתוכנית תצליח ושיהיו מינימום מהמורות בדרך”. התשלום מועבר להורים מדי חודש, בין ה-7 ל-10 לאותו חודש.

עלויות דומות לקיימות

“כשבנינו את הפרויקט עמדו לנגד עינינו שני דברים מרכזיים”, הוא מפרט. “אחד, הבנה שהורה שמסיע את הילד זה הדבר הכי טוב עבורו, מכיוון שההורה מכיר את המורכבות האישית והתפקודית שלו הכי טוב. אף אחד לא מטפל בילד כמו ההורה. הדבר השני הוא שרצינו מאוד להקל על העומס בקווי ההסעה הקיימים. יש בירושלים 4,000 כאלה ביום אחד.

*******************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

*******************

“בהסעות רגילות ההסעה צריכה לעבור פעמים רבות מסלול ארוך שכולל כמה ילדים, והדבר הזה יכול מאוד להקשות עליהם. בתוכנית החדשה הילד נוסע עם ההורה מהבית שלו למסגרת ובחזרה בלי שום מסלולים בצורה הכי נוחה, מהירה ופשוטה”.   

לגרשום חשוב להדגיש כי התוכנית לא נבנתה משיקולי רווח והפסד כלכליים, אולם לדבריו העלויות שלה דומות לעלויות של ההסעות הרגילות. “לא עשינו השוואות מדויקות, אבל אנחנו רואים שיש הלימה בין התשלומים שמועברים לקבלני ההסעות לבין תוכנית החזר ההוצאות להורים המסיעים”.

כשהוא נשאל האם הייתה נשירה של הורים מהתוכנית לאורך השנה, הוא עונה שרק במקרה אחד מתוך 540 – וגם זה רק מכיוון שאותו הורה נאלץ לעבור מקום עבודה ולא התאפשר לו להסיע את ילדו.

“זה שירות מעולה לאזרח”

אחד מההורים שמשתתפים בפיילוט הוא ישראל טיירי, תושב ירושלים ואב לשלושה ילדים, שניים מהם בחינוך המיוחד. “אליה, בן 14.5, ואריאל, בן 11.5, לומדים בבית ספר לחינוך מיוחד ‘הטנה’ בעיר”, הוא מספר. “שניהם מתניידים בכיסא גלגלים וזקוקים לתמיכה מלאה”.

מתחילת השנה הוא מסיע אותם לבית הספר ובחזרה הביתה. “אני מרגיש הרבה יותר בטוח ככה”, הוא מספר ל”שווים”. “אני לא תלוי בגורמים אחרים ולא בלחץ של חברת ההסעות. הילד הגדול שלי, למשל, יכול פתאום להתפרץ או לדפוק את הראש במשהו או להזיק לאחרים. עכשיו זה תחת שליטתי. אני לוקח, אני מחזיר, ודאגתי שזה גם יסתדר עם העבודה שלי”.

עבור ההסעה של שני הבנים הוא מקבל כ-9,000 שקלים לחודש נטו, מכיוון שהתשלום מועבר אליו כמלגה ולא מחויב במס. “זה לא עולה יותר כסף לעירייה כי הסכומים דומים למה שמקבלות חברות ההסעות”, הוא מציין, “ויש לכולם יותר שקט נפשי – גם לרשות וגם להורים. זה ווין-ווין”.

טיירי מבקש להודות לראש העיר, “שמנצח על המהלך הזה. זה פשוט שירות מעולה לאזרח. אני מרגיש מאוד מורווח בקטע הנפשי וגם התשלום מאוד עוזר. יש הורים שלא קונים רכב כי זה יקר מדי וגם ההחזקה עולה הרבה. עכשיו, כשמקבלים תשלום על ההסעה, זה יכול לעזור לקנות רכב ולהחזיק את העלויות השוטפות והביטוחים היקרים. זה מבורך, והלוואי שכל הרשויות ייתנו את השירות הזה להורים”.

נציגי פורום משפחות צמי”ד ירושלים עם ראש העיר משה ליאון (שני מימין)

ומה לגבי רשויות אחרות

במקביל לירושלים, ישנן רשויות נוספות שהחלו להפעיל היסעים של הורים, אבל מדובר במספרים קטנים ביותר. “פנו אלינו לא מעט נציגים מרשויות אחרות, ובהן תל אביב, חולון, מודיעין מכבים רעות וגוש עציון, כדי לשמוע פרטים על הפיילוט”, מספר גרשום. “עקרונית, לכל הרשויות יש כבר אפשרות לעשות את הפרויקט, ואנחנו ממליצים להן עליו בחום. אנחנו מזמינים כל רשות שרוצה לשמוע עוד על הפרויקט לפנות. זו באמת הצלחה, ויש גם הורים שהדבר הזה מסייע להם כלכלית, אז מה יותר מזה?”

לסיום, חשוב לו להודות לראש עיריית ירושלים משה ליאון, ש”נתן את ברכת הדרך לפרויקט ובלעדיו זה לא היה קורה”, ולאבי גיספן, הממונה על מערך ההסעות בעיריית ירושלים, ש”עוקב אחריה באופן אישי ונותן לנו את כל הכלים כדי שהיא תצליח”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות