נושאים קשורים

הדרום והצפון מופקרים – גם בחינוך המיוחד

חברת הכנסת לשעבר שירלי פינטו במאמר ראשון לאתר "שווים": "משרד החינוך לא יכול להמשיך להסתתר מאחורי התירוץ של מצוקת כוח אדם. די, מספיק"

אבישי כבר חודש בבית: “אסרו עלינו לדבר עם המחנכת שלו”

בן ה-10, על הרצף האוטיסטי, עבר למסגרת חדשה וחווה התפרצות רגשית – שלטענת הוריו הובילה להתנכלות מצד צוות ההוראה: "נאסר עלינו לפנות ישירות למורה, ליועצת או למשלב". תגובת משרד החינוך: "עובדים על פתרון נכון עבור התלמיד"

אישום: הורחק מבתו עם המוגבלות – ותקף אותה מינית שוב

פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית משפט השלום באשקלון כתב אישום נגד תושב הדרום, בן 50, בגין ביצוע עבירות של מעשים מגונים במשפחה נגד בתו עם צרכים מיוחדים

הנער על הרצף האוטיסטי שמפיח חיים בבלוטים

נדב שמעוני, בן 17 מכפר ביל"ו, מצא תחביב מיוחד שהפך לעסק כלכלי – הוא מייצר דמויות מיוחדות בהתאמה אישית על בלוטים. אמו מספרת: "יש לנו אלפי בקשות מאנשים"
הסתדרות 480-100

במצוקה בגלל המלחמה? איפה תוכלו לקבל טיפול ללא תשלום

משרד הבריאות מפרסם את מספרי הטלפון של מרכזי החוסן ומרכזי החירום והתמיכה הרגשית של קופות החולים, המספקים טיפולים נפשיים ללא עלות
ראשיחדשותחלק מפעילות אחה"צ בחינוך המיוחד יעבור לרשויות ולמתנ"סים

חלק מפעילות אחה”צ בחינוך המיוחד יעבור לרשויות ולמתנ”סים

כך הודיע משרד החינוך לקראת שנה הבאה, לנוכח מצוקת כוח האדם הקשה במסגרות התקשורת: "העברת האחריות תתבצע רק במקרים בהם מוסדות החינוך לא יצליחו לגייס עובדי הוראה"

כיתה בבית ספר (אילוסטרציה). צילום: Bigstock
כיתה בבית ספר (אילוסטרציה). צילום: Bigstock

לנוכח מצוקת כוח האדם הדרמטית בחינוך המיוחד, משרד החינוך הוציא הנחיות מעודכנות למנהלי המחוזות ולרשויות המקומיות כיצד להיערך לקיום יום לימודים בשנת הלימודים הבאה – בגנים ובכיתות של ילדים על הרצף האוטיסטי.

“מערכת החינוך מתמודדת בשנים האחרונות עם מחסור משמעותי של עובדי הוראה וטיפול במערכת החינוך, ובכלל זה במסגרות החינוך המיוחד”, נכתב במסמך, עליו חתומה אינה זלצמן, סמנכ”לית בכירה ומנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך. “המשרד משקיע מאמצים רבים בגיבוש מגוון פתרונות בכדי להבטיח שגרת יום לימודים תקינה, רציפה ואיכותית לכלל התלמידים”.

במסמך מבהיר המשרד כי שעות הלימודים במסגרות לתלמידים על הרצף האוטיסטי ימשיכו להתקיים בשנת תשפ”ה בהתאמה לחוזר מנכ”ל ולהחלטת בג”ץ בנושא. כזכור, לקראת שנת הלימודים הנוכחית ביקש משרד החינוך לקצר את יום הלימודים במסגרות תקשורת לתלמידים אוטיסטים משעה 16:45 ל-16:00 לכל רוחב המערכת. בעקבות זאת הגישו ארגון אלו”ט וקבוצת הורים לילדים על הרצף האוטיסטי עתירות לבג”ץ וביקשו ממנו לבטל את ההחלטה. בג”ץ קיבל את עמדתם וביטל אותה.

שר החינוך יואב קיש. צילום: דוברות משרד החינוך
שר החינוך יואב קיש. צילום: דוברות משרד החינוך

בהמשך לפסק הדין הוציא משרד החינוך הנחיות חדשות שלפיהן מסגרות שיכולות להסתדר עם כוח האדם הקיים ימשיכו ללמד כרגיל עד 16:45, בעוד שגנים וכיתות שאינם מסוגלים לעשות זאת יצטרכו לקבל אישור מיוחד ממשרד החינוך לקיצור יום הלימודים אחרי שיוכיחו כי אין ביכולתם להחזיק יום לימודים שלם בכוח האדם הנתון. יודגש כי לימודים עד 16:45 רלוונטיים רק למסגרות תקשורת, שכן הן היחידות שמופעלות על ידי משרד החינוך עד שעה זו. מסגרות מוטוריות מופעלות עד 14:30 בלבד (ומקסימום עד 15:30), וצהרונים (אם יש) מופעלים על ידי רשויות/עמותות. מסגרות מש”ה (מוגבלות שכלית התפתחותית) מופעלות עד 14:30, ואז צהרונים מופעלים על ידי רשויות/עמותות/מתנ”סים.

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >>> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

בכתבה שפורסמה ב”וואלה” בפברואר השנה נחשף כי משרד החינוך סיפק אישורים רבים כאלה. 15%  מהמסגרות לילדים אוטיסטים בכלל הארץ וקרוב ל-30% באזור תל אביב והמרכז קיצרו את יום הלימודים באישור. מדובר ב-648 מסגרות הכוללות 4,178 כיתות וגני תקשורת, ובכולם סיימו הילדים את היום בשעה 16:00. לכך יש להוסיף דיווחים רבים שהגיעו מהורים על מסגרות שקיצרו את הלימודים למרות שלא קיבלו אישור פורמלי לכך.

מצוקת כוח האדם, למרבה הצער, לא השתנתה בשנה החולפת, ולמשרד החינוך היה ברור שעליו למצוא פתרונות חלופיים לשנה הבאה. “ככלל”, מנחה משרד החינוך במסמך החדש, “יש לקיים את הלמידה לכל אורך יום הלימודים על ידי צוותי חינוך. במקרים בהם לא ניתן לגייס עובדי הוראה ולאחר שנעשו כל המאמצים לאיתור והתקיים שיח עם הרשות המקומית, יתאפשר להגיש בקשה לקבלת המענים הבאים לשנת הלימודים תשפ”ה – מענה באמצעות החברה למתנ”סים כזרוע ביצוע של משרד החינוך, או מענה על ידי הרשות המקומית.

1. מענה באמצעות החברה למתנ”סים

לפי המסמך, המענה יינתן בימים א’ עד ה’ בין השעות 14:30 ל-16:45 לאורך כל שנת הלימודים, ובמהלך ימי הארכת שנת הלימודים בחופשות במודל של שישה ימים (בימים א’ עד ה’ בין השעות 13:35 עד 16:45 ובמודל חמישה ימים בין השעות 14:30 עד 16:45 ויום ו’ בין 8:00 בבוקר ל-12:45).

לדברי גורם בכיר במשרד החינוך ששוחח עם “שווים”, מכיוון שהחברה למתנ”סים היא זרוע ביצועית של המשרד, היא נתונה תחת פיקוחו, ולמעשה פעילות הצהריים תמשיך להיות תחת משרד החינוך. בנוסף, אותו גורם מציין כי המשרד יניח בפני החברה למתנ”סים קריטריונים להפעלת התוכנית, ובהם דרישת ניסיון מינימלי לכוח אדם בעבודה עם ילדים עם צרכים מיוחדים וכן הכשרות מקצועיות שיקבל. “אנחנו עובדים על מתווה, והוא נמצא בשלבי סיום”, אמר הגורם.

2. מענה באמצעות הרשות המקומית

כמו בשנים קודמות, מציע משרד החינוך לרשויות המקומיות לקחת את פעילות הצהריים על עצמן – או באופן ישיר או באמצעות מפעיל. רשויות שמעוניינות בכך יוכלו להמשיך לעשות זאת באמצעות היענות לכל קורא לשיפוי תקציבי שיוציא המשרד. במקרה זה המענה יינתן בהתאם למספר שעות וימים בשבוע, על פי החלטה שתיקבע מראש. פעילות באמצעות קול קורא תתבצע דרך הרשויות בלבד.

3. קיצור יום הלימודים בהחלטה של ההורים

על אף החלופות המוצעות, במקרים בהם ההורים מבקשים לקצר את יום הלימודים, הם יוכלו לעשות זאת בכפוף לאישור מנהל מחוז ובהתאם לתנאים שיפורטו במסמך הנחיות שייצא בנושא.

תמי אומנסקי, מנהלת האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך (צילום: המטה הלאומי להגנה על ילדים ובני נוער ברשת)

לוחות זמנים

בשלב ראשון הנחה משרד החינוך את מפקחי החינוך המיוחד לאסוף מידע אודות צפי של מספר גנים וכיתות בהם נדרשת הפעלת התוכנית בשנה הבאה. מנהלי בתי הספר והמפקחים נדרשים לקיים דיון משותף עם הרשות המקומית לצורך בחינת החלופות. על המחוז להחליט יחד עם הרשות המקומית על אופן הפעלת הגנים והכיתות ברשות, באם זה נדרש. את המידע לגבי כמות המסגרות ואופן הפעלתן יש להעביר למשרד החינוך עד ל-12.6.

בהמשך יצטרכו מנהלי המחוזות ומנכ”ל משרד החינוך לאשר את רשימת המסגרות שישתתפו בתוכנית. הדד ליין – 25 ביוני. חמישה ימים אחר כך, ב-30 ביוני, יהיה רישום מסודר במערכת הטכנולוגית של המשרד, ואז יחל שלב ההתקשרות בין הרשות המקומית לנותן השירות – החברה למתנ”סים או גורם של הרשות שייבחר במסגרת הקול קורא.

ממשרד החינוך נמסר: “במקרים שבהם מוסדות החינוך לא יצליחו לגייס עובדי הוראה ולאחר שנעשו כל המאמצים לאיתור והתקיים שיח עם הרשות המקומית, יתאפשר למחוז להגיש בקשה לקבלת המענים באמצעות החברה למתנ”סים כזרוע ביצוע של משרד החינוך”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות