נושאים קשורים

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר



שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותבריטניה: שחקן עם מוגבלות לוהק לתפקיד ראשי במחזה של שייקספיר

בריטניה: שחקן עם מוגבלות לוהק לתפקיד ראשי במחזה של שייקספיר

ארתור יוז, שחי עם מוגבלות פיזית, יגלם את ריצארד השלישי. זהו ליהוק ראשון של אדם עם מוגבלות בתיאטרון הבריטי החשוב, ה-Royal Shakespeare Company

ארתור יוז - צילום מתוך הסדרה innocents, נטפליקס
ארתור יוז – צילום מתוך הסדרה innocents, נטפליקס

ריצ’רד השלישי, שתואר על ידי שייקספיר כגיבן, סבל למעשה מעקמת בעמוד השדרה. הוא עלה לכס המלכות ב-1483, שלט רק 26 חודשים ונהרג בקרב על שדה בוסוורת’ במהלך מלחמות השושנים.

לאורך השנים גילמו את דמותו של ריצ’רד השלישי מאות, אם לא אלפי פעמים. אבל החל מהקיץ הקרוב זו הפעם הראשונה – לפחות בתיאטרון הבריטי הגדול, ה-Royal Shakespeare Company – שבה יגלם אותו אדם עם מוגבלות – השחקן ארתור יוז.

עבור יוז, מדובר בהגשמת חלום. “זה תפקיד מאוד מורכב שתמיד רציתי לשחק, וזה הדבר הכי גדול שעשיתי”, הוא סיפר. יוז נולד עם מצב נדיר המכונה דיספלזיה רדיאלית, uמשפיע על אחד מכל 30,000 אנשים. בזרועו הימנית חסרות שתי עצמות – האגודל, והחישור, אחת מהשתיים שמחברות את המרפק לפרק כף היד. בנוסף, פרק כף ידו הימני מעוות.

יש אמת בתפקיד לפני שאני פותח את הפה

“כשריצ’רד מגולם על ידי שחקנים ללא מוגבלות, יש בעיה בהצגת המוגבלות, בלבישת התחפושת הזו. כשאני יוצא לבמה, זה ברור לחלוטין שיש לי מוגבלות. אני לא יכול להסתיר את זה, יש בזה אמת עוד לפני שפתחתי את הפה”, אמר יוז בראיון.

“העובדה ששחקנים ללא מגבלות מגלמים דמויות נכות הייתה בעייתית במובנים רבים”, הוא הוסיף, “זה לא אומר שאנשים לעולם לא יוכלו לשחק את התפקידים האלה, אבל אני חושב שהגיע הזמן שהחוויה הזו תוצג בצורה הכי אותנטית שאפשר”.

יוז הוא שחקן מנוסה. לפני ההפקה הנוכחית, הוא השתתף בדרמה של הבי בי סי ‘כשברברה פגשה את אלן’, שם מסופר על שני אמני קברט עם מוגבלות שהפכו לכוח המניע מאחורי רשת שפועלת למען זכויות נכים. “הם היו מאוד אמיצים, לוחמי חופש אמיתיים שנהגו לזרוק את עצמם מול אוטובוסים, לכבול את עצמם בשלשלאות ולארגן את הפעולות הענקיות האלה להשבתת גשרים כדי להכניס את עצמם לאור הזרקורים”, סיפר יוז.

לפי יוז, “דרמת הטלוויזיה וההפקה הנוכחית של תיאטרון ה-Royal Shakespeare מוכיחים שהגישות משתנות. “שחקנים עם מוגבלויות שאתה רואה בטלוויזיה ועל הבמה נמצאים לעתים קרובות בחלקים קטנים ויותר שוליים של החברה. בשביל ייצוג אמיתי, צריך שיהיו לנו שחקנים עם מוגבלויות שמובילים, שמספרים סיפורים על מוגבלות, אבל לא רק עליה. לדעתי פריצת הדרך האמיתית תגיע כאשר שחקנים עם מוגבלויות ילוהקו לתפקידים של אנשים ללא מוגבלות, או בדרמות שבהן המוגבלות היא לא הסיפור העיקרי, אלא רק חלק קטן ממנו”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות