נושאים קשורים

בקרוב: שליטה באייפון ובאייפד – רק באמצעות העיניים

שורה של מאפייני נגישות חדשים צפויים להשתלב במערכות ההפעלה של ענקית הטכנולוגיה אפל. יצורפו גם יכולות בינה מלאכותית לזיהוי דיבור מוגבל והאזנה למוזיקה עבור כבדי שמיעה

“אין צוות חינוכי בשעות אחה”צ, הבן שלי חווה רגרסיה”

גן התקשורת "אייל" ברעננה נמצא בחוסר יציבות כבר שנה. הסיבה: ארבע נשות צוות יצאו לחופשת לידה, ללא תחליף הולם. האימהות פנו לעירייה: מפסידות שעות עבודה, והילדים סובלים

המדינה לא מאשרת הסעה – ופעוט מונשם נוסע למעון באוטובוס ציבורי

בחצי השנה האחרונה אימו של שחר (שם בדוי) בן השנתיים מנהלת מאבק מול הרשויות לקבלת הסעה שמותאמת למצבו הסיעודי. במקום לספק פתרונות - הן מגלגלות אחריות

אפקט המלחמה: יותר מחצי מיליון ישראלים יזדקקו לטיפול נפשי

גורמי המקצוע בתחום בריאות הנפש הזהירו בוועדת הבריאות של הכנסת: "רופאים צעירים בורחים מהמערכת הציבורית בגלל תנאי העבודה הקשים"
הסתדרות 480-100

הכנסת דנה בהגדלת הקצבה לחטופים ששבו מהשבי

לפי ההצעה שנדונה בוועדת הרווחה, הקצבה תוכפל ל-2,600 שקלים ופדויי השבי יקבלו אוטומטית הכרה של 50% בשל הפרעת פוסט טראומה
ראשיאוטיזםעיריית ת"א מחליפה דיסקט: לא נפגע בחינוך המיוחד, הלימודים עד 16:45

עיריית ת”א מחליפה דיסקט: לא נפגע בחינוך המיוחד, הלימודים עד 16:45

גני התקשורת, שיסתמכו בצהריים רק על סייעות, וכיתות התקשורת בעיר צפויים לעבוד בשעות הרגילות. יותר מוקדם שלחו 26 ארגונים מכתב חריף בנושא לשרת החינוך

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי. צילום: לשכת הדובר

“לא נפגע בילדי החינוך המיוחד בגלל כישלון הרפורמה של משרד החינוך. גני התקשורת בעיר יפעלו עד 16:45 במימון עירוני” – כך כתב לפני שעה בפייסבוק ראש עייריית תל אביב-יפו רון חולדאי.

גורם בכיר בעירייה הסביר לאתר “שווים” כי אחרי שמשרד החינוך הודיע שלא הצליח לגייס גננות לשעות הצהריים, עיריית תל אביב קיבלה החלטה להפעיל את גני התקשורת באמצעות סייעות בלבד – מהשעה 15:10 ועד ל-16:45 מדי יום. התקציב, כאמור, הוא עירוני ולא מגיע ממשרד החינוך. “זה לא פתרון מיטבי כי הילדים צריכים גננת מקצועית, אבל זה מה שניתן לעשות בהתראה הקצרה שנתנו לנו”, אמר אותו גורם.

 גם כיתות התקשורת בתל אביב צפויות לפעול כרגיל, וזאת אחרי שמנהלות ומנהלי בתי הספר בעיר מצאו מחנכים לכל הכיתות.

עד לפני כמה ימים הייתה דווקא עיריית תל אביב בצד שדרש להכיר במצוקת כוח האדם הקשה במערכת החינוך, ולפיכך לצמצם בלית ברירה את שעות הלימודים לילדי גני וכיתות התקשורת. משרד החינוך למעשה אימץ את העמדה של עיריית תל אביב והעביר הנחיות באותה רוח לכל מוסדות החינוך ברחבי הארץ.

אלא שהיום, כאמור, חולדאי התחייב לא לפגוע בילדי החינוך המיוחד. ייתכן שאולי נתקל במכתב החריף שנשלח הבוקר על ידי 26 ארגונים חברתיים לשרת החינוך, ד”ר יפעת שאשא ביטון, שדרש ממנה לבטל את הגזירות החדשות שהוטלו על החינוך המיוחד. בין הגזירות: קיצור ימי הלימודים לתלמידים אוטיסטים עד לשעה 15:10, קיצור שבוע הלימודים לחמישה ימים בגני הילדים, הגדלת מספר התלמידים בכיתות קטנות, וכן הפיכתן של הסייעות האישיות של תלמידים משולבים לסייעות של כלל התלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתה.  

“מדובר בהנחיות בלתי סבירות, בלתי מידתיות, בחלקן בלתי חוקיות, וודאי בלתי ראויות, שאין ספק כי יפגעו פגיעה קשה בתלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים”, כתבו הארגונים. במקביל, גם הביעו את כעסם על חוסר השקיפות, לטענתם, של משרד החינוך בכל הנוגע לרפורמה. לדבריהם, מכתב עם פירוט ההנחיות החדשות נשלח למנהלי המחוזות של המשרד יומיים לפני דיון בוועדת החינוך של הכנסת, וההנחיות האלה לא הגיעו לוועדה ואושרו בלי פיקוח פרלמנטרי.

העירייה פועלת ללא אישור משרד החינוך

בנוסף, מציינים הארגונים במכתב כי רשויות רבות, למשל עיריית תל אביב, הודיעו כי גני התקשורת בעיר יסיימו את יום הלימודים בשעה 15:10 באופן גורף. זאת, לטענתם, מבלי שהעיריות קיבלו עדיין את אישור מנכ”לית משרד החינוך להחיל את השינוי.

עוד מביעים הארגונים חשש כי ההנחיות לפתרון מצוקת כוח האדם, שמאפשרות להפעילו באופן חריג, יהפכו לנוהל קבוע בשל היעדר הסדרה ייעודית. הארגונים גם ציינו את חשיבותו של יום לימודים ארוך עבור תלמידי החינוך המיוחד, “שזקוקים למענה ולטיפול במסגרות החינוכיות”.

“היה ניתן לטפל בכך מבעוד מועד”

“המדינה אינה רשאית להתנער מחובתה ומאחריותה לספק שירותי חינוך מיוחדים, אף אם היא נתקלת בקושי ממשי במימושה של הזכות”, כתבו עוד הארגונים. “ניתן ונדרש לתת פתרון מסוג אחר לקשיים אלו, ובלבד שלא תיפגע זכותם של התלמידים לחינוך המיוחד. למשרד החינוך עמדו שנים למציאת פתרונות לסוגיית מחסור כוח האדם במערכת החינוך, והיה ניתן לטפל בכך מבעוד מועד”.

כמו כן, הארגונים מזהירים ממצב בו יגדילו את מספר הילדים בכיתות החינוך המיוחד, מבלי להוסיף אנשי צוות, ואף מזכירים את סוגיית הפרנסה של אלפי משפחות לילדים על הרצף ובכלל, שבהיעדר פתרונות יצטרכו לצמצם את שעות עבודתן או לאבד את מקום עבודתן – ופרנסתן עשויה להיפגע משמעותית. 

לדבריהם, משרד החינוך חייב למצוא פתרונות יצירתיים, “שלא פוגעים בתלמידים ובהוריהם”. בארגונים לא סיפקו פתרונות ממשיים לבעיה, אך כן מציעים לסייע בחשיבה ככל שיידרש, ולפי התייחסות משרד החינוך למכתבם, הם ישקלו את המשך צעדיהם בנושא.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות