נושאים קשורים

מרגש: אנשי “בית הגלגלים” מנציחים את המתנדבים שנהרגו ב-7 באוקטובר

חברי עמותת בית הגלגלים, המתמודדים עם מוגבלות פיזית קשה, מובילים מיזם הנצחה לאנשי ובוגרי העמותה שהלכו לעולמם. בין היתר, מופיעים באתר החדש שמותיהם של מתנדבים שנהרגו באירועי השבת השחורה

חוקרים: זה מה שגורם לאוטיסטים עם חום להתנהג “נורמלי”

תופעת "אפקט החום", שמשפרת תסמיני אוטיזם בזמן זיהום של הגוף, נחקרה עד כה רק בעכברים. כעת זוג מדענים ינסה לפתח טיפולים לבני אדם שיחקו את התופעה – גם בלי חום

אחרי הדייט הוא סימס “את נוירוטית ונרקסיסטית”. הוא צודק?

"הוא נישק אותי עם ריח של חומוס ולא זכר מתי היה הסקס האחרון שלו, אז העפתי אותו מהבית". אז למה לרננה יש עכשיו מחשבות שניות...

כך הצלחתי (בסוף) להצביע בבחירות

באמת שרציתי להיכנס לקלפי, אבל הגוף שלי נכנס למצב של סטרס. הרגליים נעו לבדן, ופשוט מצאתי את עצמי עומדת בתחנת אוטובוס ורק רוצה לברוח. זה מה שקרה אחר כך



אירוע בריונות חמור: צילמו נער אוטיסט בשירותים של בית הספר

שישה נערים ממקיף ט' באשדוד נחקרו במשטרה והושעו מהלימודים לאחר שהתעללו בנער בן גילם מכיתת התקשורת, על הרצף. אמו של הילד: "זו טראומה לכל החיים"
ראשיאנשים עם מוגבלויותמינואר 2023: אפוטרופוס לא צריך לשלם יותר על דוחות

מינואר 2023: אפוטרופוס לא צריך לשלם יותר על דוחות

מדובר בחיסכון של אלפי שקלים לאורך שנים עבור 50 אלף ישראלים המשמשים בתפקיד. התיקון – חלק מרפורמה של משרד המשפטים בתחום

האפוטרופוס הכללי, עו”ד בן ציון פיגלסון. צילום: דוברות משרד המשפטים

אם יש לכם אפוטרופוס או שאתם משמשים כאפוטרופוסים בעצמכם, כדאי מאוד שתדעו שמהחודש הבא, ינואר 2023, התשלום עבור הגשת הדיווח הראשוני על נכסי האדם והתשלום השנתי עבור הגשת דו”ח שנתי יבוטלו לכלל האפוטרופוסים. מדובר בחיסכון של אלפי שקלים רבים לאורך שנים.

מנתוני האפוטרופוס הכללי והממונה על ענייני ירושה במשרד המשפטים, עו”ד בן ציון פיגלסון, עולה כי כיום חיים בישראל כ-50 אלף אנשים שמונה להם אפוטרופוס. ב-85% מהמקרים האפוטרופוס הממונה הוא בן משפחה. האפוטרופוס שמתמנה נתון לפיקוח ומחויב בהגשת דיווחים שנתיים לאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.

עד היום התשלום בעבור בדיקת הדיווח הראשוני על נכסי האדם (“פרטה”) עמד על 334 שקלים, ואילו הדיווח השנתי היה כרוך בתשלום בסך 669 שקלים. כעת, כאמור, תשלומים אלה יבוטלו, וזאת כחלק מרפורמה שגיבש האפוטרופוס הכללי. מאחורי הרפורמה עומד רצון להקל ולצמצם את הנטל הביורוקרטי על האפוטרופוס, מתוך הכרה במורכבות ובנטל הנובע מתפקידו בטיפול השוטף באדם.

על תיקון התקנות הרלוונטיות חתם לפני כשלושה שבועות שר המשפטים היוצא גדעון סער. בנוסף, פירסם השר בחודש פברואר השנה, יחד עם האפוטרופוס הכללי הקודמת, עו”ד סיגל יעקובי, נוהל פיקוח חדש שלפיו יינתן לאפוטרופוס שהוא בן משפחה פטור מהחובה להגיש דיווחים שנתיים אם מדובר באפוטרופוס שהוא הורה של האדם או בן זוגו בקשר ממושך; כמו כן, יינתן פטור מדיווח שנתי אם לאדם אשר מונה לו אפוטרופוס יש רכוש מועט, או אם כל יתר בני המשפחה נתנו הסכמתם כי אין צורך בפיקוח (עד היקף רכוש מסוים). זאת, אחרי בדיקת הדיווח הראשוני של האפוטרופוס ויתר נסיבות התיק.

כל אלה מצטרפים לפעולות נוספות שבוצעו ויבוצעו במסגרת הרפורמה, ובהן: הידוק ומיקוד הפיקוח על אפוטרופוסים מקצועיים (שאינם בני משפחה); פיתוח כלים מחשוביים משוכללים לאיתור אי סדרים והתנהלות כספית חריגה של האפוטרופוס בנכסי האדם (בין אם האפוטרופוס פטור מחובת דיווח ובין אם לאו); פיקוח על אפוטרופוסיות לעניינים אישיים (ולא רק על עניינים רכושיים); וקידום תיקון חקיקה להטלת סנקציות מינהליות-כספיות בשל הפרת הוראות הדין.

שר המשפטים היוצא גדעון סער. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ההחלטה האם למנות אפוטרופוס נתונה לבית המשפט ומסתמכת בין השאר על מסמכים רפואיים המצביעים על אי כשירותו של אדם בגיר לנהל את ענייניו בעצמו. המקרים הנפוצים של מינוי אפוטרופוס נוגעים לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית ולאנשים החולים באלצהיימר, דמנציה ומחלות זקנה אחרות.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות