נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
הסתדרות 480-100

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיחדשותימי קורונה: פישטנו לכם את ההנחיות לוועדות הזכאות

ימי קורונה: פישטנו לכם את ההנחיות לוועדות הזכאות

לגבי איזה תלמידים יתקיימו ועדות בחודש הקרוב, איך הן יתנהלו ומהן זכויות ההורים. הוספנו ביאורים להנחיות משרד החינוך

עם התפשטות משבר הקורונה הוציא לפני כמה ימים האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך הנחיות מעודכנות לקיומן של ועדות הזכאות והאפיון לקראת שנת הלימודים הבאה (ועדת זכאות ואפיון קובעת האם תלמיד זכאי לשירותי חינוך מיוחדים, מהי רמת התפקוד של תלמיד שנמצא זכאי – דירוג 1 עד 4 – ומהו היקף סל השירותים של תלמיד שייבחר לשילוב).
ההנחיות זמניות, וכרגע הן בתוקף מ-19 במרץ ועד ל-18 באפריל. במשרד החינוך הבטיחו שעדכונים יימסרו בהמשך לפי ההתפתחויות.

אנחנו, ב”שווים”, ניסינו לעשות קצת סדר בהנחיות (הוספנו ביאורים) לטובת ההורים המבולבלים.

שורה תחתונה: מה מתקיים כרגע, מה לא

  • דיוני הזכאות בצוותים הרב מקצועיים לא יתקיימו עד להודעה חדשה (הכוונה לצוות הרב מקצועי בבית ספר, הכולל את המנהלת, המחנכת, היועצת וההורים, שקובע אילו שירותים יקבל הילד במסגרת סל השעות שנקבע לו).
  • עד לתאריך 18 באפריל 2020 ייערכו הדיונים בוועדות הזכאות והאפיון למחדשי הזכאות בלבד (הכוונה לתלמידים שחלפו 3 שנים מאז נקבעה להם זכאות על ידי ועדת שילוב ו/או ועדת השמה, והם נדרשים לחדש זכאותם. לדוגמה, ילד שעבר ועדת שילוב לפני שעלה לכיתה א’, יצטרך לחדש זכאות כאשר יעלה לכיתה ד’. 
  • לשאר התלמידים יתקיימו הדיונים במועדים שייקבעו בעתיד ובהקשר שלהם תועבר הודעה חדשה.

תלמידים מחדשי זכאות שלגביהם יתקיימו ועדות כבר עכשיו

  • תלמידים הלומדים בכיתה רגילה ומקבלים תמיכה מסל אישי, אשר הוריהם בוחרים בהמשך לימודים בכיתה רגילה, עם אותו היקף משאבים שהיה לתלמיד השנה.
  • תלמידים הלומדים במסגרת לחינוך מיוחד (בית ספר לחינוך מיוחד או כיתה לחינוך מיוחד בבית ספר לחינוך רגיל) אשר הוריהם בוחרים בהמשך לימודים באותו סוג מסגרת.
  • תלמידים במסגרת לחינוך מיוחד, אשר הוריהם בוחרים במעבר ללימודים במסגרת אחרת של חינוך מיוחד. לדוגמה, מעבר מבית ספר לחינוך מיוחד לכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל, ולהיפך.
  • תלמידי גן עם מוגבלות בשכיחות נמוכה (בשכיחות נמוכה הכוונה היא לתלמידים עם מוגבלויות חושיות, מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, מוגבלות פיזית, מחלות ותסמונות נדירות, קשיים נפשיים ברמות תפקוד 2-4, משכל גבולי ברמות תפקוד 2-4, עיכוב התפתחותי או שפתי ברמות תפקוד 3-4, קשיים רגשיים והתנהגות מאתגרת ברמות תפקוד 3-4, לקות למידה ברמות תפקוד 3-4), שלומדים בגן רגיל ומקבלים סל אישי, אשר הוריהם בוחרים במעבר מגן רגיל לכיתה א’ רגילה או כיתת חינוך מיוחד או בית ספר לחינוך מיוחד, או במעבר מגן חינוך מיוחד לכיתת חינוך מיוחד או בית ספר לחינוך מיוחד.

תלמידים שלגביהם נדחות הוועדות למועד עתידי

דיונים בעניינם של התלמידים הבאים יתקיימו במועדים שייקבעו בעתיד ולגביהם תתפרסם הודעה חדשה:

  • תלמידים שברשימה המובאת למעלה אשר הוריהם מבקשים שהדיון יתקיים בנוכחותם.
  • תלמידים שלומדים בכיתה או במוסד לחינוך מיוחד, אשר הוריהם בוחרים במעבר לכיתה רגילה.
  • תלמידים עם מוגבלות בשכיחות גבוהה, בשלב המעבר מהגן לכיתה א’ (בשכיחות גבוהה הכוונה היא לתלמידים עם קשיים נפשיים ברמת תפקוד 1, משכל גבולי ברמת תפקוד 1, עיכוב התפתחותי או שפתי ברמות תפקוד 1-2, קשיים רגשיים והתנהגות מאתגרת ברמות תפקוד 1-2, לקות למידה ברמות תפקוד 1-2).
  • תלמידים עם מוגבלות בשכיחות נמוכה הלומדים בגן חינוך מיוחד, שהוריהם בוחרים במעבר לכיתה א’ רגילה (בשכיחות נמוכה הכוונה היא לתלמידים עם מוגבלויות חושיות, מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, מוגבלות פיזית, מחלות ותסמונות נדירות, קשיים נפשיים ברמות תפקוד 2-4, משכל גבולי ברמות תפקוד 2-4, עיכוב התפתחותי או שפתי ברמות תפקוד 3-4, קשיים רגשיים והתנהגות מאתגרת ברמות תפקוד 3-4, לקות למידה ברמות תפקוד 3-4).
  • תלמידים חדשים שזה להם דיון ראשון לבחינת זכאותם לשירותי חינוך מיוחדים, לרבות תלמידים המקבלים תמיכה מסל מוסדי (סטטיסטי/שילוב), המופנים לוועדת זכאות ואפיון.

איך תחודש הזכאות (למי שהוועדה שלו מתקיימת עכשיו)

  • יושב ראש ועדת הזכאות ייצור קשר עם הורי התלמיד וישאל איזה סוג מסגרת הם בוחרים (המשך במוסד חינוך מיוחד, המשך בכיתת חינוך מיוחד, המשך בכיתה רגילה, או אם הילד מסיים גן רגיל, לאיזו מסגרת יעבור). הוא יבקש גם את אישורם לקבל החלטה ללא נוכחותם.
  • השיחה צריכה להיות מתועדת (חובת התיעוד חלה על הוועדה).
  • ביאור של “שווים”: חשוב להדגיש כי ההחלטה על המסגרת נתונה תמיד בידי ההורים, אלא אם מדובר במקרים מאוד חריגים (סכנה לשלום התלמיד או לסביבתו).

שימו לב!
הורים שירצו שהוועדה תתקיים בנוכחותם יכולים לבקש דחייה של הוועדה למועד שייקבע בעתיד. אם ההורים יאשרו לקיים את הוועדה ללא נוכחותם, יושב הראש יקבע את הוועדה, ולאחר שהיא תתקיים הוא ישלח את פרוטוקול הוועדה ואת ההחלטה להורים.

  • הזכאות תקפה לשלוש שנים או עד מועד הדיון הבא.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות