נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאני מסתכלת על איאד, ורואה את אחי האוטיסט

אני מסתכלת על איאד, ורואה את אחי האוטיסט

סלעית מבטח, עורכת בכירה ב-ynet, תוהה: מי חי בבועה? זה שלא מקשיב למרות צעקות ה"עצור" - או זה שיורה?

מאת סלעית מבטח

אני יכולה לדמיין את אחי האוטיסט באותו מצב כמו איאד אל-חאלאק. בורח, מבוהל, וכשקוראים לו לא עונה, לא עוצר, לא כי הוא לא שומע – כי הוא סגור בבועה שלו. ירייה, אחת, שתיים, שמונה. הלב שלי קופא. רק חסר שהיה לו בטעות גם צבע העור הלא נכון.

כן, זה כנראה לא רלוונטי לירי האומלל הזה שאיאד אל-חאלאק היה אוטיסט. אולי רלוונטי רק ללב שלי שנשבר לרסיסים במחשבות דומות על אחי. לאנשים עם צרכים מיוחדים לא תמיד מרוח על המצח שהם כאלה, אבל לערבים, לאתיופים ולשחורים דווקא כן. אחרת מה הסיבה שהאצבע ביחס אליהם קלה יותר על ההדק?

אני נזהרת מלשפוט. שנים במחיצתו של אח אוטיסט לימדו אותי שלשפוט מבחוץ זה רע. מבטים מחנכים על אח שמתפרץ לפתע במסעדה דחפו לי היטב את המסר הזה לראש. והרי גם כאן בשיפוט עסקינן, שיפוט מהיר וקל מדי.

איאד אל-חאלאק (צילום: מרכז ”אלווין” במזרח ירושלים)

הסיטואציה במזרח ירושלים, ובפרובינציה המעורבבת שלנו בכלל, רחוקה מלהיות פשוטה. דריכות מתמדת מהפיגוע הבא, מאיפה יגיע האויב ואיך הוא ייראה – מחייבת את כוחות הביטחון, בכוח האינסטינקט הכי חייתי, לתת בו סימנים מהירים. אני עוד זוכרת שכחיילת בגדוד, אי שם בתקופת הפיגועים של תחילת שנות האלפיים, העדפתי להיות בשטחים מאשר להתהלך ברחובות תל אביב. לפחות שם היה נדמה לי שאני יודעת איפה נמצא האויב.

אבל הסימנים האלו הפכו חקוקים מדי. מספיק שיופיע הפרוטוטייפ המסוים, והנה אותה דריכות ותחושת סכנה. ואם רחמנא ליצלן הוא גם ירוץ בניסיון להגן על חייו – הופ, האצבע תלחץ על ההדק.

לאן נעלם נוהל מעצר חשוד שעליו חונכתי וחינכתי? איפה סימני המסוכנות, כמו נשק שמאיים על חיי העומד מנגד? וגם אז, למה יש פה דם אחד שמותר על פני האחר? דמיינו שהיה עומד שם פרוטוטייפ אחר, נגד, אוטיסט אשכנזי, האם גם אז זה היה נגמר בשמונה יריות בחדר האשפה?

סלעית מבטח, עורכת בכירה ב-ynet

המוח האנושי פועל כדי לשרוד, ככה תיכנתה אותנו האבולוציה. יש לנו סכמה בראש שהתעצבה בחינוך של שנים לגבי מיהו האויב, והראש תר בחיפוש אחרי סימנים שיחזקו אותה, משמיט את אלה שמחלישים אותה. שנים של סכסוך הכריחו אותנו לבנות סכמה כזאת מברזל, מוגנת בשכפ”צ, כזו שנשלפת בירייה של שניות.

אבל בכל זאת מותר האדם – וכמו שבתרבות, בחינוך ובשיח בנינו סכמות, סטיגמות ונתנו סימנים ב”אויב”, כך גם ניתן לסדוק אותם. נכון, הם לא ידעו שהוא אוטיסט, אבל גם הוא לא ידע שיש לו ממה לחשוש רק כי נולד עם צבע העור הלא נכון.

ואני תוהה: מי חי בבועת מחשבה לא-סדיקה, מי זה שלא מקשיב למרות זעקות ה”עצור” הרמות – אנחנו או האוטיסטים?

סלעית מבטח היא עורכת עמוד הבית של ynet

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות