נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשותנלחמים: הנכים הגישו עתירה לבג"ץ

נלחמים: הנכים הגישו עתירה לבג”ץ

דורשים להעלות את קצבת הנכות לגובה שכר מינימום. בנוסף, מבקרים בחריפות את מינויה של ועדה ממשלתית נוספת

מערכת שווים

החרפה במאבק הנכים: נציגות נרחבת של הנכים בישראל הגישה היום עתירה לבג”ץ בדרישה להכפיל את קצבת הנכות, כדי להשוות אותה לשכר המינימום במשק.

אלכס פרידמן (מימין), אחד ממגישי העתירה, יחד עם פרופ’ ירון זליכה

תזמון הגשת העתירה אינו מקרי. בימים אלה נידון נושא גובה קצבת הנכות בוועדה שמונתה לאחרונה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. בראש הוועדה עומד יו”ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ’ אבי שמחון, והיא התבקשה על ידי נתניהו לבחון את ההמלצות שהוגשו בנושא רק לאחרונה בידי ועדה בראשות פרופ’ ירון זליכה. ועדת שמחון צפויה לגבש את דוח הביניים שלה בהמשך השבוע, ובארגוני הנכים חוששים שלא זו בלבד שהיא לא תיקח את דוח ועדת זליכה צעד קדימה מבחינתם, אלא שהיא אף עשויה ללכת לאחור. ההמלצה המרכזית של ועדת זליכה הייתה להגדיל את קצבת הנכות בכמה פעימות ל-4,000 שקל – לעומת קצבה של 2,342 שקל נכון להיום. הוועדה הקציבה לצורך יישום המלצותיה סך של 4.5 מיליארד שקל.

לעותרים ביקורת קשה על החלטת ראש הממשלה למנות ועדה “על הראש” של ועדת זליכה. “כדרכם בקודש, החליטו בשלב זה גורמים בממשלה על מינויה של ועדה חדשה, נוספת או חלופית לזו של פרופ’ זליכה, שכל יעודה יהיה להמשיך ולגרור רגליים, להתיש את ציבור הנכים ולצאת נשכרים על גבם. למי יועילו דיונים עקרים נוספים ומהי מטרתם האמיתית? הצפי הוא שהוועדות תתכנסנה, הפרופסורים יריבו ביניהם והנכים שוב ישחקו עד דוק – עד מתי?”

בעתירה מציגים העותרים שורת נתונים עגומים על מצב הנכים בארץ. בשנת 2000 עמדה קצבת הנכות החודשית על 2,239 שקל, וכעבור 17 שנה הגיעה ל-2,342 שקל – עלייה זעומה של 4.6%. זאת, בשעה שכל המדדים הרלבנטיים עלו בעשרות אחוזים. כך למשל, מדד המחירים לצרכן עלה משנת 2000 עד 2016 ב-30.80%. השכר הממוצע במשק עלה בין השנים 2001 ל-2016 בכ- 38%. קו העוני בישראל עמד בשנת 2016 על 3,157 שקל ובשנת 2000 עמד על 1,727 שקל. למעשה, בשנת 2000 קצבת הנכות הייתה כ-30% מעל קו העוני, בעוד שכיום הקצבה הינה 26% מתחת לקו העוני.

בישראל חיים כיום כ-880 אלף נכים, מתוכם כ-190 אלף הם בעלי 100% אי כושר השתכרות. אלה מקבלים קצבת נכות בסיסית שעומדת על 2,342 שקל, לצד תוספת קח”ן (קצבה חודשית נוספת) של בין 151 ל-451 שקל. כ-45 אלף  נוספים מוגדרים בדרגת אי כושר חלקית, המזכה אותם בקצבה של  1,405 עד 1,733 שקל.

“מזה שנים, חודשים ושבועות נמשכת מחאת הנכים”, נכתב בעתירה, “כולל שביתת רעב מתמשכת, ואיש מן הרשויות אינו נוקף אצבע לתיקון העוולה. כמנהגן מאז ומתמיד, ממשיכות רשויות המדינה גם היום, חרף זעקת ציבור האנשים עם מוגבלות, לעסוק בהקמת ועדות, במינוי מומחים, באימוץ החלטות ודחייתן, במינוי ועדות חדשות, ובסופו של יום, בדחיית הקץ לתקופות בלתי מוגבלות, תוך גרימת ביזוי נמשך של ציבור זה ורמיסת כבודו ככלל, ושל יחידיו כפרטים. חוסר המעש של הרשויות במהלך החודשים האחרונים, משווע להתערבותו של בית המשפט הנכבד, במאבק המתמשך הזה של ציבור האנשים עם מוגבלות. זאת, למען הבאת  מזור לפלח מקופח זה של החברה בישראל, ולמען עשיית צדק עימו, שרק בית המשפט יכול לעשותו”.

העתירה הוגשה על ידי השופטת המחוזית בדימוס ברכה אופיר תום, השופטת המחוזית בדימוס ונשיאת ארגון הגג של הנכים ציפורה ברון (נכה 100% בעצמה), עמותת נכה לא חצי בן אדם בראשות אלכס פרידמן, ארגון הגג של ארגוני הנכים ועמוס רון (גם הוא נכה 100%).

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

קראו עוד בשווים


קוראים לי לירון, אני נכה, והצבא לא רוצה אותי


קרא עוד »


להסביר לילדים מה זה אוטיזם ב-5 דקות


קרא עוד »


“אמא של דוריאן, למה הוא מנפנף בידיים?”


קרא עוד »

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות