נושאים קשורים

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו

13,220 פצועי צה”ל במלחמה: “למשפחות אין מספיק מעטפת”

ח"כ רייטן בוועדת החוץ והביטחון: "אין הגנה מפיטורים להורי החייל הפצוע, חסרים מענים לאחר שחרורו מביה"ח ואין תמיכה נפשית מספקת לאחים"

המשטרה מבקשת: צרו קשר אם אתן מזהות את החשוד

מאיר גבריאל (35) מקריית אונו נעצר בחשד לאינוס במרמה של נערות עם מוגבלות, והמשטרה מפרסמת את תמונתו כדי לאתר מתלוננות נוספות

גאווה: 6 סטודנטים עם מוגבלות שכלית סיימו תואר ראשון

הלימודים נערכו באוניברסיטת בר אילן, ביוזמת פרויקט "עוצמות" שמפעיל מודל הכשרה ייחודי. אחת הבוגרות: "תמיד יש תקווה. אפילו בגיל מבוגר אפשר ללמוד ולהגשים חלומות"



פיתוח ישראלי: מברשת שיניים לאנשים עם מוגבלות

"אוטודנט" פיתחו מברשת אוטונומית, שעוזרת לאנשים עם מגבלות מוטוריות בפעולת הצחצוח. בחברה מתגאים: "צריך רק ללחוץ על כפתור, והמברשת עושה את כל העבודה"
ראשיחדשותאל תתקשרי אלינו, אנחנו נתקשר אלייך

אל תתקשרי אלינו, אנחנו נתקשר אלייך

"בשנייה שנכנסתי לראיון עבודה נתקעתי עם הכיסא הממונע בקיר. כאן הסיוט רק התחיל". הטור של ליהי צוברי

ליהי צוברי

זהו, החלטתי. אני צריכה למצוא עוד עבודה. הכתיבה לא מכניסה מספיק, ועל קצבת הנכות המהוללת כבר שמעתם. צריכה עוד פרנסה. לא מוכנה להיות ענייה ונזקקת.

“לכל הרוחות, זה לא אמור להיות נגיש?” צילום: דיפוזיטפוטוס

כמו מהשמיים, התקשרו אליי בשבוע שעבר מחברה פרטית המתמחה בשילוב עובדים עם מוגבלויות. בשנייה הראשונה התעורר בי השד הקטן: “אני אלך לעבוד בחברה כזו? למה, אני לא יכולה להשתלב בשוק החופשי לבד?”

מצד שני, לא יכולתי להתכחש לזה שהכנסה נוספת תעזור לי מאוד, ושיהיה לי קשה למצוא עבודה ראויה בזמן הלימודים. בכל זאת, יש לי איזו מגבלה מוטורית קטנה.

בעוד הלבטים הללו מנקרים בי, ואיתם התרגשות כללית על המחשבה שאני עושה צעד נוסף ממשי לקראת יציאה לעצמאות, הלכתי לראיון. מהרגע שנכנסתי, ידעתי שהייתי צריכה לוותר על הרעיון. אכן, כל מה שיכול היה להיהרס, נהרס.

כשנכנסתי למשרד הקטן רציתי לסגור את הדלת. נסעתי הצידה, ונתקעתי בקיר ובשולחן. רושם ראשוני לא מעורר התרשמות במיוחד. אתם מכירים את זה שמתוך רצון להיראות קלילים זורקים בדיחות לאוויר ויוצאים טמבלים? יופי, כי זה בדיוק מה שקרה לי. כשניסיתי להסביר למראיינת למה אני מתקשה להחנות את הכיסא שלי מול השולחן, אמרתי ש”אני הסיבה שאסור לתת לנשים רישיון”. זה לא הצחיק אותה.

ואז היא התחילה להסביר לי על מהות התפקיד, ועל כך שבעבודה במוקד טלפוני צריך לקחת בחשבון שלא כל הלקוחות יהיו סבלניים ונחמדים, בלשון המעטה. היא נתנה פירוט של טכניקות שאיתן אפשר להתמודד עם הקושי, ואני בתמימותי שאלתי אם לפעמים לא יותר נכון לומר ללקוחות שמולם אדם עם מגבלה, כדי להוריד את האנטגוניזם. בתגובה היא ענתה שהיא לא חשבה על זה אף פעם מהזווית הזו. מבחינתי, או שהיא ניסתה להיות נחמדה, או שהיא חשבה שאין טעם לענות על שאלה מטופשת.

בהמשך הראיון הייתי צריכה לעבור סימולציה מול מחשב. תארו לכם אותי יושבת בצד שמאל של השולחן, המסך בצד ימין, והמקלדת אלוהים יודע איפה. אני מנסה לקרב אותם אליי ללא הצלחה, עד שהמראיינת הציעה את עזרתה, גם ללא הועיל. “לכל הרוחות, זה לא אמור להיות נגיש?” עברה בראשי המחשבה.

בשלב זה הבנתי שאת הראיון הזה כבר אי אפשר להציל. ניסיתי ככל האפשר להפגין קור רוח וכישורים ורבאליים, שאולי יסתירו את המבוכה, אבל הכל כבר היה בתהליך שקיעה. רק לא ידעתי שהשיא עוד לפניי.

אחרי זה היא שאלה אם אני רואה מה שכתוב על המסך. בכנות, לא יכולתי אפילו להבחין בין התיקיות. מהלחץ והניסטגמוס שלי (ריצוד בעיניים), שהלך והחמיר באותו רגע, גימגמתי לה שלא. ביקשתי ממנה להגדיל את המסך באחוזים. למרבה הצער, יום לפני הראיון הוחלפה החגורה של הכיסא שלי לחגורה גדולה ורחבה יותר. היתרון הנהדר הוא שהחגורה עושה עבודה של מחטב, שמחה גדולה לכל אישה. החיסרון, לעומת זאת, הוא שלא הצלחתי להתכופף לעבר המסך. ניסיתי בידיים רועדות לפתוח את החגורה, ולמרבה הבושה המראיינת שוב הציעה את עזרתה. מה אכפת לי, אני גם ככה בתחתית. יותר נמוך אי אפשר לרדת.

בתום כשעה וחצי של ראיון מדשדש עד כאוטי, המראיינת ניסתה לעודד אותי שהיו לה כבר גרועים יותר. שדווקא באמצעות ההתמודדות עם המבוכה והכנות שלי הצלחתי להביא את עצמי לידי ביטוי.

הראיון הזה ישב לי בראש עוד שעות רבות אחר כך. פתאום הבנתי עד כמה בתנאים לא אופטימליים, המוגבלות שלי יוצאת החוצה, וכמה הבית שלי, שעד עכשיו ראיתי אותו כלא נגיש בכלל, הוא הכי נגיש ומתאים שיש עבורי. כשאני בתוכו, הוא מאפשר לי לצאת מתוך המגבלה כמעט לגמרי.

כנראה שמקום העבודה הכי טוב בשבילי הוא הבית. יש לי מקום חניה נוח ליד השולחן, והקפה תמיד בהישג יד. אז אולי אני לא אהיה מרכזנית מצטיינת, אבל מה שבטוח, אני כותבת.

טורים קודמים:

“החברים הנכים שלך תקעו אותי בפקק”

רבות הדרכים לאהוב את השבת

מה אני יותר, מתנה או עול?

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות