נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאותכשהכסף מנצח את האנושיות

כשהכסף מנצח את האנושיות

הצעת החוק לכלוא קשישים ואנשים עם מוגבלות במעונות בגלל הקורונה אינה דמוקרטית ואינה יהודית. טור כועס

הצעת החוק שממשלת ישראל יוזמת צריכה לעורר חרדה גדולה בלב כל מי שיש לו קרוב עם מוגבלות או קרוב קשיש.

כפי שפורסם אתמול ב”שווים”, משרד הרווחה והשירותים החברתיים מבקש לקדם בחקיקת בזק חוק שיגביל יציאות וביקורים במעונות של אנשים עם מוגבלות, במעונות קטינים בסיכון ובבתי אבות. בסעיף ב’ (מטרת החוק המוצע והצורך בו) מנמק המשרד את החקיקה בנימוק של יעילות כלכלית, שאין בו קורט של הומניזם: לכל המקומות האלה אין מספיק חדרים וכוח אדם הדרושים לבידוד מניעתי ו”הגדלה נוספת של אנשי צוות אינה ריאלית בימים אלה”.

כלומר, המדינה לא מתכוונת לסייע בפתרון הבעיה למרות שזו הייתה יכולה להיות החלופה ההומנית לניתוקם המוחלט של אנשים אלה מהעולם.

בסעיף ג’ מציין המשרד כי הוא מודע לכך שהחוק יפגע בקשר הרציף והחשוב של הדיירים עם משפחתם, שהוא גם זכות המעוגנת בחוק. במלים אחרות: תחושת הנטישה שעלולה לגרום לפגיעה נפשית, לרגרסיה ולירידה ברצון לחיות היא נזק שהמשרד מוכן לשאת בו.

סעיף ד’ מציע “נחמה” מסוימת. הוא מבשר לנו כי בניגוד לחלופה של הגדלת צוות הטיפול, לניתוק הדיירים מהעולם אין עלות תקציבית.

בסעיף 3 (א’) נדמה שהמדינה משחקת במשחק של הכל או לא כלום. היא מציעה לך: הותר את יקיריך בידי המדינה ואולי לא תראה אותם לעולם, או קח אותם הביתה, גם אם אינם חולים בקורונה, ובהזדמנות זו גם תסיר את עול הטיפול בהם מהמדינה. רק התקציב שנועד להם יישאר ביד המדינה, כי התקציב עובר דירה אחרון. יעילות כלכלית כבר אמרנו?

כפר עלה נגב אחרי שאחות במעון נדבקה בקורונה בשבוע שעבר. צילום: עלה נגב

החוק הזה עלול לערער באופן מוחלט, ולפרק זמן שאינו ידוע, את האיזון בין טובת הכלל (כפי שמבין אותה משרד הרווחה) לבין זכויותיו החוקתיות של הפרט: לחיים, לחופש תנועה, לשוויון. האיזון לא יופר במידה כזו אצל כולם, אלא רק במקרה של הפרט החלש מאוד.

ההצעה הזו מחלישה כפליים את כל מי שזקוק שהקרובים שלו, שדואגים לו אישית, יהיו בקשר איתו לצורך סינגור עליו, לצורך דאגה לאינטרסים שלו. היא יוצרת מצב שיבודד את החלשים, יחליש אותם עוד יותר מבחינה חוקית, פיזית ונפשית, וימנע מהם לקבל את ההחלטות על גופם. המוסד המטפל יקבל אותן.

אחת מהחלטות עשויה להיות (במדינות מסוימות בארה”ב כבר מזהירים מפני זה) לא להציב אותם במקום גבוה בתור למכונת הנשמה או אולי בכלל לא, כי הם אנשים עם מוגבלות/ קשישים, ואינטרס הכלל מחייב מתן עדיפות לצעירים, חזקים ולא מוגבלים.

האם זוהי דרכה של מדינה יהודית ודמוקרטית? נדמה לי שהתשובה שלילית בשני ההיבטים. מדינה דמוקרטית דואגת לזכויות כל אזרחיה במידה שוויונית, גם כשהם מקשישים או נחלשים. גם אם הם אנשים עם מוגבלויות. מדינה יהודית מכירה בפסוק: “אל תשליכני לעת זקנה. ככלות כוחי אל תעזבני”.

ושאלה נוספת, לא פחות חשובה: האם חקיקה כזו היא חקיקת חירום ראויה או שימוש שגוי בסמכות? האם חוק זה בכלל ראוי לספר החוקים של מדינת ישראל או שהוא מבייש אותו ואותנו כחברה? מה שבטוח, את הקשישים ואת האנשים עם מוגבלות הוא כבר בייש.  

איל שחל, אוטיסט בן 18.5, הוא סטודנט למשפט ציבורי באוניברסיטה הפתוחה

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות