נושאים קשורים

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד
הסתדרות 480-100

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
ראשיאוטיזםלמה הכותל כן והספארי לא?

למה הכותל כן והספארי לא?

איל שחל פונה למשה בר סימן טוב: בטל את הגזירה ופתח את הספארי מחדש

מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ביטל את החריגה ההומנית שניתנה לילדים עם מוגבלויות: לנסוע בספארי ולראות מבעד לחלון המכונית בשטח האפריקני: קרנפים, זברות, ראמי נבל וסהרה, צביי תומפסון והיפופוטמים. הסיבה, כך הוא מסביר, בריאותית.

אותו מנכ”ל לא ביטל את הזכות להתפלל ליד הכותל. הסיבה, כך אני מנחש, היא פוליטית. בשביל דת מוכנים להתפשר על עיקרון השוויון. אז שתהיה חריגה ויהיו שווים ולא שווים.

כן, אני מותח קו ישר בין השניים: גם הסיור במכונית וגם התפילה ליד הכותל נעשו בהרשמה מוקדמת ובאישור. בעצם, יש למדינה שליטה על ההיקף ומשך הזמן של החריגה.
תאמרו: הכותל הוא סמל! הוא מקום פיזי אבל גם רוחני, הוא מגלם בתוכו היסטוריה של עם, תפילות, מאוויים, טקסים…איך אתה משווה?

אענה: ניצחתם אותי בזה. לקבוצה של אנשים עם מוגבלויות, קטנה ונטולת כוח פוליטי וחברתי, אין שום יכולת לשכנע ציבורים רחבים בחשיבותו של מקום מסוים כפי שיש לממסד הדתי לדורותיו.

מה לי כי אלין על הפקיד מקבל ההחלטות, כשאלפי שנות היסטוריה צרובות בתודעתו, אבל מעולם לא שמע שגם ילדים שלא מדברים מתפללים בתוך הלב. הספארי הוא כמו הכותל שלהם.

אלוהיהם של הילדים עם המוגבלויות, במיוחד אלה שאינם מדברים, נמצא בטבע כולו. גרמי הטבע ויצורי הטבע: שמיים וארץ, פרחים, בעלי חיים, ממלאים את לבם בשמחה, מעניקים לגופם הקטן מרגוע.

“אני גאה לומר שאני ילד ספארי”. איל שחל (בילדות) וברקע הג’ירפה

אני מכיר את אלוהיי. אני מדבר איתו מגיל צעיר, אבל רוב הזמן – בלב. שפתיי נעות וקולי לא יישמע. פעם אחת, בשחזור של אוהל מועד בתמנע, עמדתי, ילד אוטיסט קטן שלא מדבר, וצרחתי בכל כוחי: קוקוריקו! כי הכרתי היטב את הסיפור על הצדיק הכפרי. זה מה שיצא מהפה. צרחתי, ובכיתי. אמא, סבתא, והאישה האחראית, בכו אתי.

אני גאה לומר שאני ילד ספארי. הביקור השבועי בספארי היה מרגעי השיא של השבוע שלי. גיבורי ילדותי היו יוסי הפיל, טיפוס של מתבגר סוער, וקרנמטה הקרנפית שהייתה כמו הדודה העדינה והחמה שלא נולדו לה ילדים, שישנה בלא מעט משפחות. הערצתי את הזאבה תלתן שהיו לה רק שלוש רגליים ותיפקדה נפלא. זכיתי ללוות את גידולה של בר הבכרה (בת גמלים צעירה) שנקראה על שם הדוגמנית. יום ההולדת הנחמד והמשמעותי ביותר שלי נערך בספארי. הרגע בו חילקנו אוכל לחיות בשטח האפריקני והן רצו אלינו כאילו נלקח מסרט של דיסני.

ילד ספארי מבין לליבם של בעלי חיים והם מבינים לליבו. הטיגריס הסומטרי, מזן מתבודד, היה בא לברך אותי כשהגעתי. דקות ארוכות עמדנו זה מול זה ולא דיברנו. גם לא יצרנו קשר עין. לא היה צריך. ילד ספארי ילמד להגיד: “יוסי הפיל” לפני שיצליח לומר: “אני שמח” או “אני עצוב”.

עד היום אני מרגיש בבית במקום הזה, שמוקיר את החיים, את כל מי שנשמה בו. הספארי משרה עליי שלווה.

גם שם אלוהים נמצא, מר בר סימן טוב. שאל את משה רבנו, שאגב היה כבד פה ולשון. הוא פגש את אלוהיו ומשמעות חייו תוך כדי רעיית צאן. משה ידע שאלוהים מתחיל מהטבע ולא מקיר. הקיר הוא סופו של תהליך, תוצאה מוסכמת של דת ממוסדת.

אני מבקש ממך בשם כל הילדים עם המוגבלויות שחיכו לביקור הזה – בטל את רוע הגזירה. כל כך הרבה הם כבר איבדו. לפחות השאר להם את התפילה שלהם, את הכותל שלהם, שאליו הם היו אמורים לנסוע.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות