נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"



חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיאוטיזםהיא מפלצת ואנחנו לא זה פתרון קל מדי

היא מפלצת ואנחנו לא זה פתרון קל מדי

פרסום הידיעה על האם האמריקאית שרצחה את בנה האוטיסט עורר ביקורת חריפה. איל שחל חושב שהוא היה הכרחי

אתמול בצהריים התפרסמה ב”שווים” כתבה שכותרתה: “איך אפשר? אמא בארה”ב חשודה ברצח בנה האוטיסט”. התגובות לכתבה היו חלוקות. חלק מהקוראים סברו שיש לה חשיבות, אחרים הזדעזעו ודרשו למחוק אותה.

אפשר להבין את המזדעקים. המקרה המתואר בכתבה מזוויע, ונוגע בפחדים הקמאיים ביותר של בני האדם. אמא משליכה את בנה בן ה-9 לנהר אל מותו הוודאי זה משהו שהראש מתקשה לתפוס והלב מסרב לעכל.

ואף על פי כן, הכתבה הייתה צריכה להתפרסם. מי שקדושת החיים היא נר לרגליו, מחויב לעסוק, ובמקרה הזה לדווח, על מקרים בהם החיים נגדעים באכזריות והמוות תופס את מקומם. מתוקף קדושתם של כל החיים, קטנים כגדולים – אלה שתג מוגבלות הוטבע עליהם ואלה שלא – עלינו לדבוק בחקר האמת, ובמקרה זה: הסיבות שגרמו לאם, שאיננה מוגדרת כבעלת עבר פלילי, ליטול את חיי בנה.

פטרישיה ואלחנדרו ריפלי

הנטייה להוציא אותה ואת המעשה שעשתה מחוץ לגדר – חזקה מאוד. היא זו היא, ואנחנו – אנחנו, ולכן היא מפלצת ואנחנו לא. אני חושב שזה פתרון פשוט מדי. כשהאם נמצאת מחוץ לגדר, היא לא מטרידה אותנו יותר מרגע של צקצוק חסוד.

אולי איפשהו בדרך שעברה האם עם ילדה, היא אמרה: “קשה לי, אני לא יכולה יותר”, בהתחלה בשקט ולאחר מכן בצעקה, ושכנה, עובדת סוציאלית או קרוב משפחה הפנו את מבטם הצידה ונעו באי נוחות. ואז שכחו.

בזמן כלשהו אולי אמרה אמא אחרת: “אין לי כסף בשבילו, הוא לא נותן לי לעבוד, הוא הרס לי את החיים” – והדברים נפלו על אוזניים כרויות מדי. נכנסו לליבו של אדם שאהב את הילד והוא חש שאין לילד יותר אפשרות קיום, ונחרד. דווקא מרוב אהבה ודאגה. יותר מפעם אחת בעבר, כאן אצלנו, המצוקה הזו הולידה את הכותרת: “סבא מסור הרג את נכדו האוטיסט”.

אי שם, בזה הרגע, הולך ברחוב זוג עם פעוט, שהרופא או האחות אמרו עליו: “מסכן. אין לו עתיד. רק למסור למוסד ולהוליד תינוק אחר”.

הנימוק האחרון ברשימת התגובות השליליות היה: “זה לא בסדר כלפי אנשים עם מוגבלויות שיקראו וייבהלו”. ובכן, זה כבר מאוחר מדי. הרבה לפני שאדם עם מוגבלות קורא על אימו האמריקאית של אוטיסט אמריקאי, כבר איחלו לו שימות. ילדים בכיתה, אדם ברחוב. איש מקצוע נחשב (זה תמיד איש מקצוע נחשב) הטיל ספק בחייו, איכות חייו, סיבת קיומו, הזכות לקיומו.

מול כתבה כזו, החיים צריכים לערוך חשבון נפש. המתים לא סובלים עוד.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות