נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאוטיזםאני לא רוצה להאשים אף אחד - רק למנוע את המוות המיותר...

אני לא רוצה להאשים אף אחד – רק למנוע את המוות המיותר הבא של אוטיסט. דעה

הוא נורה בדרכו למרכז תעסוקה כי לא הבין כנראה את קריאות השוטרים. המוות שלו מיותר - והיה יכול להימנע אולי אם רק היה לו מלווה. הגיע הזמן שגם המדינה, גם המשטרה וגם המוסדות בהם שוהים האוטיסטים ייקחו יותר אחריות

קראתי את תגובות הפוליטיקאים למותו של איאד אלחלאק (32), האוטיסט הערבי שנורה למוות ליד שער האריות בירושלים. הוא לא היה חמוש ונמלט מהשוטרים כנראה כי לא הבין אותם. המוות שלו טרגי ושרשרת האירועים שהובילה לירי היא מזעזעת. והתגובות של הפוליטיקאים? הן כמובן צפויות מדי. כולם צודקים וכולם רוצים להרוויח הון פוליטי מהטרגדיה, למצות עד תום את מה שמשרת את מטרתם.  

ההבדל ביני לבינם הוא שלי אין פרשנות חד-ממדית להציע כי אני גם רוצה לשנות את המצב. אתם מבינים? בשבילי זה אישי. איאד אלחלאק הוא אני והחברים שלי. 

איך אולי אפשר היה להציל את חייו? 

איאד אלחלאק נהרג בגלל שהוא אוטיסט בראש וראשונה. אם לא היה אוטיסט אולי הוא היה מצליח לומר למשטרה מיהו ולהסביר שהוא אינו חמוש או מסוכן ולמעשה בדרכו למרכז תעסוקה. הוא היה מראה להם את המסמכים הרלוונטיים ומשוחרר לדרכו. הוא נהרג כי הוא היה אוטיסט ולבד – וזה משהו שמלכתחילה לא צריך לקרות לאוטיסט שלא מסוגל להגן על עצמו. כידוע, נוכחות של מלווה יכולה למנוע צרות רבות. 

בארה”ב המצב שונה – סיפר לי פרופסור סטיבן שור, אוטיסט עם תסמונת אספרגר שגם מייעץ לגופים שונים בהם משטרות של מדינות שונות בארה”ב. שם כותבים בחוברות ההדרכה לשוטרים, שאוטיסטים מסתבכים עם המשטרה יותר מהרגיל רק בגלל התנהגויות אוטיסטיות שהשוטרים מפרשים כחריגות ומאיימות: דיבור חזרתי מחוץ להקשר, נפנופי ידיים, הימנעות מקשר עין וכדומה. 

פרופסור שור מלמד את השוטרים האמריקנים לזהות אוטיסטים ולנהוג בהתאם, לא ללחוץ מיד על ההדק. הוא ממליץ לחפש מיד בקרבת האוטיסט, את האדם שמטפל בו שיכול לספק הסברים ומסמכים. המלצתו היא שכל אוטיסט בתפקוד נמוך, או אוטיסט לא וורבלי, ילווה באדם שתפקידו יהיה לסנגר על האוטיסט במצב חירום שכזה. 

בחזרה לשער האריות בירושלים, שבת בבוקר. אני מריץ את כל התסריטים האפשריים בראשי ועדיין לא רואה שום דרך שהשוטרים שם היו יכולים לדעת שהבחור שהלך לבדו ופתח במנוסה אחרי שלא תקשר איתם היה בדרכו למרכז התעסוקה. הוא לא היה צריך להיות שם לבדו.  

הלב נשבר. איאד אלחאלאק (צילום: באדיבות המשפחה)

מה אפשר לעשות כדי למנוע טרגדיה דומה בעתיד? 

למשטרה יש ריטואל קבוע במקרים כאלה. הדוברות מבשרת שרועננו התקנות לשוטרים וזמן קצר לאחר מכן ניצב אוטיסט אורגינל לפני שוטרים ומספר להם מדם-לבו על הדברים הרעים שקרו לו בחיים בגלל שהוא אוטיסט, חלק גם במפגשים עם המשטרה. וכל הצדדים יוצאים מרוצים. 

אלא שהפעם הגיע הזמן לפתרון של יותר ממילים. מה שצריך כדי למנוע טרגדיות כאלה בעתיד זה תקציב למלווה לכל אוטיסט שצריך כדי שבשום-אופן לא יסתובב לבדו. אבל זה לא רק תפקיד המדינה, גם המוסדות בהם שוהים האוטיסטים חייבים להפסיק לגלות שאננות-יתר. גם מי שנהנה מהתואר “תפקוד עצמאי” לא יכול תמיד להתמודד עם מפלצת היתר-רגישות או התת-רגישות. כל סיטואציה מלחיצה עלולה להקפיץ אותה החוצה וגרום להשתוללות ולאובדן הדרך, תרתי משמע. אנחנו חייבים לספק למי שצריך מעברים בטוחים מחלל בטוח אחד למשנהו. 

אז למה זה לא קורה עד עכשיו? הסיבה פשוטה עד כאב – החשיבה על מוגבלויות בארץ היא מיושנת. גם כשמדברים על “סיוע בשילוב” או “הנגשה”, המחוקק והמבצע מתייחסים רק לקשיים שהם יכולים לראות בעין: גפיים, עיניים, אוזניים וכו’. האוטיסטים משויכים לקטגוריה אחרת – הפרעת תקשורת. ולמרבה הצער יותר מדי פעמים הציבור למד מהי “הפרעת תקשורת” רק בטרגדיה. 

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות