נושאים קשורים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
הסתדרות 480-100

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותיש לי פטור מתור, אבל אני מפחד להשתמש בו

יש לי פטור מתור, אבל אני מפחד להשתמש בו

אולי נהיה כמו אירופה, ובמקום להתעצבן ולנעוץ מבטים במי שמבקש פטור מתור, נחייך ונגיש עזרה? כבדו את הפטור מתור


גילי פרץ הותקף בסוף השבוע על ידי מנהל מסעדה, לאחר שניסה להשיג לבתו קדימות בתור, ולהציג את תעודת ״פטור מתור״ שיש על שמה. גם אני מחזיק בתעודה כזו, והאמת? אני חושש להשתמש בה.

אני אדם עם מוגבלות – יש לי שיתוק מוחין (CP) , קיבלתי את התעודה מביטוח לאומי, והחיים שלי יכולים להיות נוחים יותר אם לא אעמוד בתורים. אבל אני לא שולף אותה, כי היא לא מתקבלת בעין יפה אצל ישראלים חסרי סבלנות. התחושה היא, שאנשים סביבי בתור חס וחלילה לא ירצו לצאת פראיירים ולתת למישהו לעקוף. כשאני רואה שמישהו שכבר מעז ומשתמש בתעודה, הוא חוטף במקרה הטוב מבטים ועלבונות, וכפי שראינו אצל גילי פרץ – זה יכול להידרדר גם לאלימות.


חיוכים באירופה

כאשר טיילתי באירופה, לא ידעתי שמכבדים את התעודה הזו. פשוט התרגלתי לא להשתמש בה. אבל הופתעתי לראות בכל מקום שהייתי בו, בין אם זה בפארק שעשועים ענק או תור לקולנוע, שכתוב שחור על גבי לבן ובאופן מודגש: אם אתה נכה, על שלל המגבלות, מגיעה לך קדימות בתור.

בדיסנילנד פריז, כבר בכניסה, שאלו את חברי לטיול אם יש מישהו עם מוגבלות בקבוצה, ועשו את זה בצורה מכבדת. ברגע שהרמתי את היד, קיבלתי כבוד של לא פחות ממלך. היה תור נפרד לקופה, שבה הצגתי תעודת נכה, הסברתי מה המגבלה שלי בצניעות ובפרטיות וקיבלתי כרטיס ירוק. הכרטיס מראה באופן ברור למפעילי המתקנים שאני לא צריך להמתין. קיבלתי גם מפה שבה מסומנות כל העמדות הנגישות לצפייה במופעים שמתקיימים בפארק.

ברגע שהתקרבתי למתקן הראשון, ראיתי את התור הגדול וחשבתי לוותר, אבל אז ראיתי שלט שמזמין את בעלי הכרטיסים הירוקים לבוא ולעקוף. קיבלו אותי, ואת הנכים שהיו סביבי, בחיוכים רחבים ובעזרה בדחיפת הכסא ובשמירת הקביים.

בלי התעודה ספק אם הייתי נהנה ככה בטיול. היא שינתה את כל החוויה.

מי שלא נותן פטור מתור – עובר על החוק

“תקנות נגישות השירות מחייבות לתת פטור מתור לזכאים לכך במקומות כמו בנקים, הדואר, חדר מיון, כניסה לפארקים וגנים ציבוריים, מוסדות חינוך, סופר מרקטים, משרדי ממשלה, הכנסת, צה”ל, משטרת ישראל, רשויות מקומיות ועוד״, מסבירה עו״ד הדס אגמון, מנציבות שוויון זכויות, ״הכרטיס ניתן לכל מי שבעל 50 אחוז נכות שכלית, נפשית או אוטיזם. לגבי ילדים אין קשר לאחוזי נכות”.

אגמון מסבירה שאם אדם עם מוגבלות לא מקבל את הפטור הזה, הוא יכול לתבוע לבד או באמצעות הנציבות את המקום שלא נתן לו פטור. ״הנציבות מפקחת על בתי העסק ושירותים ציבוריים. יש לנו יותר מ-10 מפקחים ואם לא מכבדים את הפטור, אנחנו פועלים גם במישור הפלילי. מי שלא מעניק פטור מאוד עובר על החוק”.

אגמון ממליצה שמי שצריך ישתמש בכרטיס, ולא יחשוב פעמיים. ״זה מאוד מצער אם אדם ,בגלל הסטיגמה, לא משתמש בכרטיס ונמנע מפעילויות שונות למרות שמגיע לו. האחריות של כולנו היא ליידע את העסקים״, היא אומרת.

פרץ פתח בקמפיין ״כבדו את הפטור מתור״, אליו הצטרפנו באתר ״שווים״ יחד עם אלו״ט, אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, ובמסגרתו מצטלמים אנשים עם הכיתוב ״כבדו את הפטור מתור״ על היד. המטרה היא להגביר את המודעות לפטור מתור – זכות שלא כולם יודעים שקיימת לאנשים עם מוגבלות.

״אחרי המקרה האחרון שקיבל תהודה רחבה ביותר, אני אומר לכולם להרים את הראש ולהתעקש על הזכות שמגיעה להם״, אומר עו”ד מיכאל זץ, מנהל אגף קידום זכויות באלו״ט, ”מי שלא מקבל שירות, מוזמן להגיש תלונה אצלנו, ונפעל מול הנציבות בשביל שמקרים אלו לא יחזרו על עצמם״.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות