נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאוטיזםהתקדמות במגעים לאישור הגעת המשלבות לבתי הילדים

התקדמות במגעים לאישור הגעת המשלבות לבתי הילדים

גורם המקורב לדיונים בין ההורים למשרד החינוך והשלטון המקומי: "הכיוון חיובי, נותר לפתור עוד כמה פרטים טכניים"

פחות משבועיים לפתיחת שנת הלימודים, נרשמה התקדמות משמעותית במגעים בין מרכז השלטון המקומי, משרד החינוך ונציגי ההורים המשלבים בנושא הגעת סייעות לילדים משולבים לבתי הילדים, כל עוד חלק מהלימודים מתקיימים מרחוק עקב משבר הקורונה.

גורם המקורב למגעים מסר ל”שווים” כי הצדדים “בדרך לפתור את הבעיה, נותר רק להחזיק אצבעות”. גורם אחר בסביבת המשא ומתן הבהיר כי זה עדיין לא סגור, “אבל יש התקדמות יפה”.

לדבריו, נותרו עדיין כמה נקודות שיש לפתור כדי שהגעת המשלבות לבתים תהיה עניין סגור, כמו נושא הביטוח של המשלבות, האם מישהו מההורים יצטרך או לא יצטרך להיות בבית בזמן שהן נמצאות ועוד. בכל מקרה, העריך אותו גורם כי הכיוון חיובי.

את ההורים המשלבים מייצגת בדיונים עורכת הדין רויטל לן כהן מ”קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים”.

הגורם שאותו למעשה צריך לשכנע לאמץ את המהלך הוא מרכז השלטון המקומי, המאגד את הרשויות המקומיות בישראל, שהן המעסיקות הישירות של המשלבות. אם יו”ר השלטון המקומי, חיים ביבס, ייתן “אור ירוק”, ניתן יהיה להביא את המשלבות לתת סיוע אישי לתלמידים בבתיהם.

תלוי בעיקר בו. יו”ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס

לפני כמה שבועות, כאשר פנינו בנושא לשלטון המקומי, מסרו לנו שם את הדברים הבאים: “הרשות המקומית כמעסיק הדואג לביטחונם ושלומם של עובדיו לא יכול לשלוח עובדים לבתים שאינו מכיר את סביבת העבודה בהם ואת רמת הסיכון לחשיפה לנגיף. הרי בבתים אין ‘תו סגול’, ואיש איש יעשה כראות עיניו בד’ אמותיו. נדגיש כי גם ההסתדרות מתנגדת לכך בהיעדר התאמה למקום העבודה – אין מוגנות, אין מוגנות פיזית, אין הגנה מפני מחלה ואין שמירה על בטיחות וגהות”.

המשמעות של סירוב זה היא שמכיתה ה’ ומעלה, היכן שהתלמידים צפויים להגיע לבית הספר רק פעמיים בשבוע, ילד משולב לא יזכה לליווי צמוד של המשלבת לפחות שלוש פעמים בשבוע, כאשר הוא לומד מרחוק. רק כדי להבין את המספרים, בשנת הלימודים הקודמת למדו בכלל מערכת החינוך כ-160 אלף ילדים משולבים, כך שעשויים להיפגע כאן עשרות אלפי תלמידים, אולי יותר.

“זה מצב בלתי נסבל עבורנו”, אמר אז ל”שווים” משה, אבא לילד אוטיסט (14) המשולב בחטיבת ביניים בעיר באזור המרכז. “זה מה שהיה גם בגל הראשון. המשמעות היא שאין מי שמלווה את הילד בזמן הלימודים בזום, והוא לגמרי הולך לאיבוד. זום זה ברדק לא יותר קטן מכיתה, והוא חייב תיווך בשביל להצליח ללמוד משהו.

“עכשיו זה אפילו עוד יותר גרוע”, המשיך האבא, “כי בגל הראשון חלק מהזמן אנחנו, ההורים, היינו איתו בבית. מה עושים עכשיו, כשאנחנו חייבים לצאת לעבודה כדי לפרנס את המשפחה? מי יהיה איתו בבית אם למשלבת אסור? כרגיל, זה ייפול עלינו ונצטרך לשלם בייביסיטר. פשוט נמאס מזה”.

בעקבות זאת שלחה קבוצה של ארגונים חברתיים מכתב ליו”ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, שבו ביקשה ממנו  בכל זאת לאפשר הגעה של משלבות לבתים. בין הארגונים: “בזכות”, אלו”ט, קול הזכויות, איל”ן, בית איזי שפירא, סיכוי שווה, יתד, קשר, יש לי מותק של תסמותק, משתלבים ברצף ועוד.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

“שירותי הסיוע לתלמידים עם מוגבלות הינם מרכיב קריטי בלמידה – ודאי כשהלמידה מתבצעת מרחוק, וחסרונם מהווה קושי עצום עבור תלמידים הזקוקים להנגשה זו”, כתבו הארגונים ליו”ר ביבס. “יתר על כן, גם משרדי החינוך והבריאות, כאמור, הבינו זאת, ולכן המליצו ואישרו את מתן שירותי הסיוע בבית התלמיד. בנוסף, במסגרת שולחן המשנה לשולחן הבין מגזרי בנושא אנשים עם מוגבלות בעת משבר הקורונה, אותו כינס משרד ראש הממשלה, ואשר הובל על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ועמותת אנוש, הומלץ לאפשר למשלבות להגיע לבתי התלמידים“.

את המכתב סיימו הארגונים כך: “על מנת לאפשר שוויון הזדמנויות אמיתי לכלל התלמידים בכל הרשויות המקומיות, נבקשך להנחות את כלל הרשויות המקומיות לאפשר הגעת משלבות לבתי התלמידים הזכאים לכך. זאת, בהקדם האפשרי ועל מנת להיערך כיאות עד פתיחת שנת הלימודים הקרבה”.

ובתוך כך, בעקבות לחץ של הורים לילדים משולבים החליט יו”ר ועדת החינוך של הכנסת, ח”כ רם שפע (כחול לבן), לקיים ביום שלישי הבא, 25 באוגוסט, בשעה 11:30 דיון מיוחד תחת הכותרת “מעקב היערכות לפתיחת שנת הלימודים לתלמידי החינוך המיוחד המשולבים”. בין השאר יעסוק הדיון בנושא הגעת המשלבות לבתי התלמידים, אך גם בנושאים נוספים.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות