נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותהמלצה: משלבות יוכלו לעבוד עם הילדים מהבית בזמן הקורונה

המלצה: משלבות יוכלו לעבוד עם הילדים מהבית בזמן הקורונה

ועדת משנה של שולחן עגול במשרד רה"מ העבירה שורת מסקנות חשובות בנוגע להתמודדות אנשים עם מוגבלות במשבר

סייעות אישיות של ילדים משולבים צריכות להישאר מועסקות במהלך משבר הקורונה, גם כאשר מוסדות החינוך פועלים מרחוק, וצריך לאשר להן להגיע לעבוד עם התלמיד בביתו, או לפחות מרחוק – זו רק אחת מההמלצות החשובות של ועדת משנה של השולחן העגול במשרד ראש הממשלה, שעסקה בנושא התמודדות אנשים עם מוגבלות בתקופת הקורונה. ההמלצות הועברו לבחינת מנכ”לי משרדי הממשלה השונים.

עם פרוץ הקורונה התכנס השולחן העגול לדיון משותף עם ארגוני המגזר השלישי על צרכים חברתיים שעולים בתקופה זו. בעקבות הדיון הוקמו על ידי היחידה לשיתופי פעולה בין מגזריים במשרד ראש הממשלה מספר שולחנות משנה, ובהם שולחן לצורכי אנשים עם מוגבלות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות יזמה את הקמתו, והוא נוהל על ידי יושבי הראש, הנציב אברמי טורם וד”ר הלה הדס, מנכ”לית עמותת “אנוש”.

“משבר הקורונה יצר אתגרים רבים עבור אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם”, נכתב בהקדמה למסמך שגיבשה ועדת המשנה. “הנושאים המרכזיים שעלו כצרכים מהשטח נגעו למספר תחומים. העיקריים שבהם הם נגישות המידע הנוגע לקורונה ולהנחיות השונות; שיתוף אנשים עם מוגבלות בתהליכי קבלת ההחלטות; הגבלות הסגר; תחום בריאות הנפש שהעלה סוגיות ייחודיות; תחום החינוך ועוד.

על נושאי החינוך ישבו רחלי אברמזון, מנהלת האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך, מימי פלצ’י ממשרד החינוך, עו”ד רויטל לן כהן מ”קואליציית הורים לילדים מיוחדים” וגליה גרנות מקרן משפחת רודרמן.

“במשרד רה”מ מתייחסים למסקנות ברצינות”. ראש הממשלה בנימין נתניהו

אנחנו מביאים כאן את עיקרי ההמלצות בנושאים המרכזיים.

חינוך (המלצות למשרד החינוך):

1. הנגשת הטכנולוגיות שתאפשרנה נגישות והנגשת כלל התכנים שמועלים לרשת.

2. פיתוח מקצועי לצוותי הוראה וטיפול והדרכת מרצים להוראה מקוונת-מונגשת: הנגשת שיעורים והמידע המועבר בהם, הנגשת חומרים לקריאה ושיעורי בית, התאמת המטלות לתלמידים וסטודנטים עם מוגבלות.

3. מתן משאבי ואמצעי למידה לתלמידים עם מוגבלות ולסטודנטים שלא יכולים ללמוד באופן מקוון.

4. הנגשה וליווי בלמידה לתלמידים עם מוגבלות שצריכים לגשת לבגרויות.

5. מענים לתלמידים משולבים: שמירה על רצף טיפולים ומענים לכלל התלמידים המשולבים בכל רמות התפקוד (כולל הגבוהות) בטיפולים מרחוק, גם כאשר מדובר על טיפולים פיזיים. המענים לתלמידים משולבים צריכים להינתן כך שלא יפגעו בהיותו של התלמיד המשולב חלק מכיתה רגילה שצריך ללמוד איתה.

.6 סייעות אישיות: הסייעות האישיות צריכות להישאר מועסקות וצריך לאשר להן להגיע ולעבוד עם התלמיד בביתו או לפחות מרחוק.

7. בעת החזרה למסגרות הלימוד לא כל התלמידים יוכלו לחזור למסגרות הלימוד, וצריך להמשיך ולתת להם מעני למידה וטיפולים כל עוד הם מחוץ למסגרות. סייעות השילוב צריכות להישאר עם התלמיד, כך שהן צריכות להיות מחושבות בקפסולות, ואין לקחת אותן למלא מקום של אנשי צוות.

8. הסעות: יש לדאוג להסעות על מנת שלא ייווצר מצב בו יש מענים ולימודים אבל תלמידים לא יכולים להגיע אליהם. יש לדאוג לביצוע ההסעות לפי הנחיות הבריאות.

מערכי דיור לאנשים עם מוגבלות (המלצות למשרדי הבריאות והרווחה):

1. פרסום והנגשה של נהלי משרד הבריאות, משרד הרווחה והנחיות כלליות לאנשים עם כל סוגי המוגבלויות ובשפות שונות.

2. שמירה על שוויון והתאמה בין הנהלים המיועדים לאנשים עם מוגבלות לכללים שחלים על כלל האוכלוסייה. כך למשל, במידה והקלות בסגר חלות על האוכלוסייה הכללית, עליהן לחול בשוויון על הדיירים במסגרות הדיור.

3. אחידות בנהלי משרדי הרווחה והבריאות, כך שיחולו על כלל מסגרות הדיור.

4. התאמת הנהלים לכל אדם בהתאם לקבוצת הסיכון עליה הוא נמנה, במקום קביעה מכלילה ואחידה של כלל המוגבלויות. התייחסות מגדרית והתייחסות למצב נפשי כתוצאה מבידוד/סגר/מניעת ביקורים כגורם סיכון. בהתאם, החלת נהלים שונים בהתאם למצבו של האדם, לרצונו ולצרכיו.

. 5 הנחיות ברורות כיצד לקיים ביקורים של משפחות ו/או אפוטרופוסים אצל אנשים במסגרות הדיור בקהילה ובמעונות הפנימייה, בהתאם לרצון האדם ולכללים החלים על כלל האוכלוסייה.

6. הקמת מנגנון חיצוני לביקורת ולמעקב אחר הנעשה במסגרות הדיור, הכולל ביקורים תכופים במסגרות המוסדיות. בנוסף, הקמת ועדה נגישה לאנשים ולמשפחות לקביעת חריגים לנהלים וכמנגנון לקבלת תלונות.

 7. קביעת נוהל למעקב ולבקרה, כולל רישום ודיווח, אחר שימוש בתרופות פסיכיאטריות במסגרות הדיור, וזאת בעיקר בתקופות הסגר, מניעת הביקורים ומניעת כניסה של אנשי טיפול ובריאות. התנהגות חריגה ועלייה במתן התרופות ידווחו למשפחות בזמן אמת, בהסכמת האדם.

8. העמדת מקור תקציבי לסיוע כספי למשפחות אשר בוחרות להוציא את בני משפחתן ממסגרות הדיור אל בית המשפחה בתקופות של סגר או בידוד.

בריאות הנפש (המלצות למשרד הבריאות):

משבר הקורונה השפיע על המצב הנפשי של האוכלוסייה הכללית, ובפרט על בריאותם הנפשית של האנשים המתמודדים עם מוגבלות נפשית המקבלים שירותי בריאות נפש ציבוריים: שירותי שיקום, שירותים אמבולטוריים או אשפוז בבתי החולים הפסיכיאטריים. כמה מהבעיות המרכזיות במשבר הנוכחי נבעו מהנחיות הסגר, ובתוך כך צמצום או מניעת ביקורים במסגרות. אלה ההמלצות של השולחן העגול:

1. פרסום הנחיות ונהלים על ידי משרד הבריאות: יש לפרסם כל נוהל והנחיה, גם אם רלוונטית רק לתחום מסוים, באתר האינטרנט של המשרד, בלשונית “קורונה” ייחודית, על מנת להקל את החיפוש בעדכונים. את הנהלים וההנחיות יש לפרסם גם בתרגום לשפות (ערבית, רוסית) וגם בפישוט לשוני. 2. בתחום השיקום: יש לוודא כי הנחיות אגף בריאות הנפש תואמות להנחיות החלות על כלל הציבור. ההנחיות שיחולו על מסגרות הדיור יהיו תואמות להנחיות החלות על כלל האוכלוסייה.

3.  בבתי החולים הפסיכיאטריים: ההנחיות שיחולו על בתי החולים הפסיכיאטריים יהיו תואמות להנחיות החלות על בתי החולים הכלליים.

4.  ביקורים במסגרות אשפוז לילדים ונוער: אין למנוע ביקורים באופן מוחלט במחלקות אשפוזיות לילדים ונוער בהתאמה להנחיות משרד הבריאות.

5.  ביקורים במסגרות שיקום ואשפוז: ככלל יש לאפשר ביקורי משפחות במסגרות. במקרים שבהם יופסקו הביקורים, אך ורק בהתאם למצב הכללי, יש לעבות את מערך הטאבלטים והטלפונים הסלולריים ולאפשר לדיירים ולמטופלים לשמור על קשר פתוח עם בני משפחותיהם ואנשים נוספים.

6. תוכנית מגן אבות ואימהות: יש להכניס את מסגרות הדיור של מערך השיקום לתוכנית מגן אבות ואימהות. אין מקום להפריד בין מסגרות הדיור של הרווחה למסגרות הדיור של השיקום במשרד הבריאות, לעניין הגנה על מסגרת, הספקת שירותים חיוניים וחלוקת מזון.

7. בירור וטיפול בפניות פרטניות: יצירת כתובת לבירור ומתן מענה לפניות פרטניות בתחום בריאות הנפש, אשר לו סמכות לברר תלונות וגם לתת מענים ופתרונות נקודתיים, אליו יוכלו לפנות ולהפנות מקרים חריגים.

8. הקמת מנגנון חיצוני לביקורת ולמעקב אחר הנעשה במסגרות הדיור ובתי החולים הפסיכיאטריים, הכולל ביקורים תכופים.

משטרה ורשויות מקומיות:

1. יש לוודא כי נותני שירותים (בין היתר גורמים האמונים על אכיפת הנחיות משרד הבריאות כגון משטרה או פקחי הרשויות המקומיות) יקבלו הדרכה והנחיה בנוגע להתאמות הדרושות בהתמודדות עם אנשים עם מוגבלות, ובין היתר על הדרכים להנגשת מידע עבורם.

כאמור, אחרי שסיימה את עבודתה העבירה ועדת המשנה של השולחן העגול את מסקנותיה למנכ”לי משרדי הממשלה הרלוונטיים. האם ההנחיות החשובות האלה ייושמו? זו השאלה הגדולה. גורם בוועדה אומר ל”שווים” כי “במשרד ראש הממשלה מתייחסים למסקנות בצורה רצינית מאוד”. להערכתו, לפחות חלקן ייצאו לפועל, ו”בכל מקרה, יש כאן בסיס טוב לעבודה בהמשך”.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אברמי טורם
מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות