נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויות"הריתוק בזמן הקורונה הפר זכויות של אנשים עם מוגבלות"

“הריתוק בזמן הקורונה הפר זכויות של אנשים עם מוגבלות”

כך קובע דוח רשמי בקנדה. בימים אלה מתברר הנושא בביהמ"ש. גם בישראל המצב, לצערנו, דומה

במבט ראשון ודאי תחשבו שכבר קראתם את הכתבה הזו. האתר שלנו, “שווים”, לא הפסיק לסקר את הנושא הזה – אנשים עם מוגבלויות שרותקו למוסדותיהם מאז התפרצות הקורונה בתנאים מחמירים של בית חולים, כמעט ללא יציאות החוצה ובהגבלה של ביקורים, במקום לקבל דיור בקהילה שהולם את צורכיהם או פתרון גמיש אחר.

אלא שלא, אנחנו דנים בכלל בפרובינציה ירקרקה של קנדה. אי שם במקום ששמו נובה סקוטיה, ישבה אישה צעירה על כיסא הגלגלים שלה ואמרה: “עד כאן. די”.

ויקי ליבאק (29) הגיעה עד לבית המשפט וטענה שחייה בדיור המוגן לאנשים עם מוגבלויות הם בלתי נסבלים מאז התפרצות וירוס הקורונה. היא קראה להציע אפשרויות נוספות לדיור בקהילה של אנשים עם מוגבלות. עתירתה מתבררת בימים אלה ממש.

החיים הידרדרו בעקבות הסגר. ויקי ליבאק

מאז חודש מרץ יצאה ליבאק מפתח הדיור המוגן בו היא מתגוררת רק שלוש פעמים. שלושתן היו לטיפול בבית חולים. בחמשת השבועות האחרונים היא הורשתה לקבל רק שני מבקרים. כדיירת בדיור הספציפי הזה, התקנות שתוקנו לאחר התפרצות הקורונה קובעות שמותר לה לצאת החוצה רק לטיפולים רפואיים, ומגבילות באופן חמור ביקורים אצלה.

עקב הסגר: כך התקיים ביקור של חוסה בבית חולים “לב השרון”

לליבאק יש שיתוק מוחין בדרגה חמורה, והיא מתקשה לשלוט בפעולות גופה. ממשלת נובה סקוטיה אחראית לרווחתה, ועליה להציע לה דיור שהולם את צרכיה ויכולותיה. ליבאק יכולה, למשל, לגור בדירה עם ליווי וסיוע, כי היא מתאימה לדרישות של תוכנית הדיור הנתמך, אבל כל שהממשלה מציעה לה הוא דיור מוגן לאנשים עם מוגבלויות. שם היא מתגוררת בתשע השנים האחרונות. במילים אחרות: נשללה ממנה הזכות לדיור הולם בקהילה. ויש לכך מחיר כבד.

“הבריאות הנפשית שלי בניאגרה,” אומרת ליבאק, “אני לא יכולה להתחבר עם הדיירים האחרים, כי לרובם יש מוגבלות קוגניטיבית וחלקם גם אלימים”.

למעשה, לאחר שהותקפה על ידי דיירים במוסד, היא הועברה לקומה שקטה יותר, אבל היא מרגישה שבצורת חיים זו נגזלו ממנה דברים חשובים. “כשגרתי בבית, היו לי אפשרויות לצאת לעבוד. בית החולים היה קרוב יותר. היו סביבי חברים, אנשים בגילי. עכשיו אני בעיקר נמצאת בחדרי”.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

כאמור, ליבאק עתרה לבית המשפט בנובה סקוטיה, יחד עם שלושה עותרים נוספים ועם הקואליציה האזורית לזכויות אנשים עם מוגבלויות. לאחר שנערכה חקירה נגד המוסד בו היא מתגוררת, נקבע כי בריתוק כפוי למוסד הופרו זכויותיהם של שלושת העותרים, אבל הם והקואליציה שמלווה אותם לא מסתפקים בכך. הדו”ח הזה מאפשר רק תביעה אישית של אנשים עם מוגבלות במצב דומה (ריתוק למוסד בתנאים מחמירים), והם מצפים שהאמירה של בית המשפט גם תתייחס למדיניות הממשלתית הכוללת. שבית המשפט יקבע כי במשך שנים רבות אנשים עם מוגבלויות מופלים בנובה סקוטיה באופן שיטתי, כי לא מוצעות להם חלופות הולמות לדיור, ונדרש מהם לחכות ברשימות המתנה אינסופיות שלא מניבות כלום. פסיקה כזו תמנף את המאבק שלהם לשינוי חוקי וחוקתי בזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות לדיור בקהילה. הם לא מוכנים שהממשלה תסתתר מאחורי טענות עמומות על קשיים תקציביים בזמן הקורונה.

נותר רק לקוות שליבאק וחבריה יצליחו לשכנע את בית המשפט בצדקתם, כי הצלחתם הצלחתנו, גם כאן בישראל.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות