נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"



דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותגם היום: זכויות אדם עדיין נשללות מאנשים עם מוגבלויות

גם היום: זכויות אדם עדיין נשללות מאנשים עם מוגבלויות

אירועים של פגיעה בזכויות אדם שסיקרנו השנה: איל שחל בטור לרגל יום זכויות האדם העולמי שחל אתמול

מאז 1950 בכל שנה, בעשירי לדצמבר, מצוין יום זכויות האדם ברחבי העולם.

זכויות האדם כוללות את: הזכות לחיים ולביטחון , הזכות לחירות, לשוויון ולכבוד, לרכוש, הזכות לבריאות (קבלת שירותי רפואה) ועוד, מלידה ועד המוות. בישראל, חלקן כלולות בחוק וחלקן עדיין לא עוגנו בחוק ספציפי, אף כי במגילת העצמאות של מדינת ישראל נכתב: “מדינת ישראל…תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין”, והמדינה אישרה ב-2018 את אמנת האו”ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות.

גם אנחנו, ב”שווים”, מרבים לעסוק בזכויות אדם, תוך התמקדות באנשים עם מוגבלויות. להלן רשימה חלקית של האירועים שסיקרנו בהרחבה:

1.  קמפיין גיוס ההמונים של שירן אמסילי, גיבור הקרב בבינת ג’בל, שהגיע למצוקה כלכלית קשה – “כל אדם זכאי להגנה על חייו, על גופו ועל כבודו“, נכתב בסעיף הרביעי של חוק יסוד: כבוד אדם וחירותו. אדם שהגן על חיינו, ואף זכה מהמדינה (שהיא אנחנו) להכרה ולהוקרה, לעולם לא היה צריך להגיע למצב בו קיומו הפיזי וכבודו כאדם מאוימים.

2. איאד אל-חלאק, אוטיסט שנורה למוות במזרח ירושלים כי התנהגותו נתפסה כמעוררת חשד – ” אין פוגעים בחייו, בגופו, או בכבודו של אדם באשר הוא אדם”,נכתב בסעיף השני של אותו חוק. אין ספק שהירי באיאד ז”ל הוא שיאו של משבר בין קהילתנו לבין המשטרה שהפעילה ומפעילה יד קשה להפליא על אנשים עם מוגבלות, בעיקר אוטיסטים.

איאד אלחלאק (צילום: מרכז ''אלווין'' במזרח ירושלים)
איאד אל-חלאק ז”ל (צילום: מרכז ”אלווין” במזרח ירושלים)

3. יצירת רשימה מפלה כלפי אנשים עם מוגבלויות בתיעדוף לטיפול רפואי מציל חיים בעת קורונה – מבחינה חוקית ומוסרית, ישראל שייכת למדינות שמנסות לנהוג בצורה עבריינית, ולעבור על סעיף אחת עשרה באמנת האו”ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות: “בהתאם להתחייבויותיהן לפי המשפט הבינלאומי, לרבות המשפט ההומניטארי הבינלאומי ומשפט זכויות האדם הבינלאומי, מדינות שהן צדדים תנקוטנה את כל האמצעים הדרושים כדי להבטיח את הגנתם וביטחונם של אנשים עם מוגבלויות במצבי סיכון, לרבות מצבים של סכסוך מזוין, מקרי חירום הומניטאריים ואסונות טבע”.

אנחנו התראנו על כך זמן רב לפני שישראל הקימה ועדה שקבעה, עקרונית ומעשית, שחיי אדם עם מוגבלות שווים פחות מחיי אדם, כל אדם. הידהדנו את הקולות של גורמים בממסד הרפואי והדתי, שהתריאו על פגיעה באתיקה הרפואית ובצווים המוסרים הדתיים. אנחנו מסקרים את מאמצי הנציבות לשוויון זכויות של אנשים עם מוגבלות לשכנע את ועדת האתיקה לבטל את ההחלטות האלה.

4.  מאבק תושבים נגד בניית בית ספר לחינוך מיוחד בשכונת הדר יוסף בתל אביב –בירכנו על ההחלטה להקים את בית הספר בשכונה זמן רב לפני שתביעת השכנים הסתיימה באקורד חזק של השופטת: זכות התלמידים לחינוך גוברת על אי נוחות אפשרית בתחבורה שתיגרם לתושבי הרחוב בו נבנה בית הספר.

5. מאבק הורים נגד הסגר המוחלט שהוטל על ילדיהם בהוסטלים בתואנת קורונה – “אין נוטלים ואין מגבילים את חירותו של אדם במאסר”, נקבע בסעיף החמישי של חוק היסוד: כבוד אדם וחירותו. מהי מניעה מוחלטת של יציאות וביקורים אם לא מאסר לא מוצדק מאין כמוהו שהוטל על אנשים, רק משום שהם נמצאים במוסד של המדינה שהם אמורים לכנות “בית”? וזו אפליה איומה לעומת אנשים במצבם שנמצאים מחוץ לכותלי מוסד. זה לא החוזה שחתמו הוריהם עם המוסד. גם בית המשפט קבע כך.

הסגר בהוסטלים. אחים משני צידי הגדר. צילום מעמוד הפייסבוק של יאיר לפיד
יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות