נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותאיך הצביע יאיר לפיד על חוקים הנוגעים לאנשים עם מוגבלות

איך הצביע יאיר לפיד על חוקים הנוגעים לאנשים עם מוגבלות

האם לפיד, יו"ר יש עתיד ואבא לילדה עם אוטיזם, באמת עמד לצד הקהילה בהצבעות המרכזיות? פרק שני בסדרה

לקראת הבחירות לכנסת ה-24, נראה שראשי המפלגות מתחילים להפנים שקהילת הנכים והאנשים עם מוגבלות בישראל היא כוח אלקטורלי משמעותי. חלק מהמפלגות אפילו הקימו מטות מיוחדים שנועדו לשכנע מצביעים עם מוגבלות לתמוך בהן. אז למי מהרשימות אפשר להאמין, ומי סתם מנסה לקושש קולות תוך מתן הבטחות סרק?

בניסיון לתת לכך תשובה, יצאנו באתר “שווים” לבדוק כיצד הצביעו ראשי הרשימות בכל ההצבעות בכנסת הנוגעות לאנשים עם מוגבלות במהלך עשר השנים האחרונות. אחרי שבפרק הראשון עסקנו בגדעון סער, יו”ר מפלגת “תקווה חדשה” ומועמדה לראשות הממשלה, היום נתמקד ביאיר לפיד, יו”ר יש עתיד והמועמד מטעמה לכהן כראש הממשלה.

לפיד הוא לא רק פוליטיקאי ותיק, הוא גם אבא לילדה על הרצף האוטיסטי. ככזה הוא מזוהה מאוד עם קהילת האנשים עם מוגבלויות, וגם רעייתו ליהיא לפיד עוסקת רבות בנושא. במקום הרביעי ברשימת יש עתיד מוצבת ח”כ קארין אלהרר, בעצמה אישה עם נכות פיזית.

ביש עתיד פועל מזה שנים “מטה המיוחדים”, שמוקדש לעשייה עבור אנשים עם מוגבלות, וגם שם מעורבת ליהיא לפיד באופן עמוק. בתוכנית המפלגה נכתב כי “המבחן העליון של מדינה, ומחויבות ראשונה במעלה של הנהגתה, הם לאפשר שוויון הזדמנויות מלא לכלל אזרחיה, בד בבד עם הנגשת החיים המשותפים עם השונה”. אז האם יאיר לפיד מימש את החזון הזה בהצבעותיו בכנסת?

מזוהה עם קהילת האנשים עם מוגבלויות. יאיר לפיד. צילום מויקיפדיה

על מה הוא הצביע נגד

18.12.13: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – קצבת נכות לעקרת בית).  הצעת החוק ביקשה להשוות בין הזכויות של נשים לגברים. נכון להיום אישה נכה מקבלת מעמד של עקרת בית בלי בדיקת יכולת השתכרותה, ומה שקובע הוא רק יכולתה לתפקד במשק הבית. הצעת החוק מציעה לבטל את ההבחנה הקיימת בין אישה וגבר לעניין זה, ולקבוע שהקריטריון לקבלת קצבה ייקבע לגבר ולאישה על פי כושר ההשתכרות בלבד. יאיר לפיד הצביע נגד יחד עם חבריו ליש עתיד ולקואליציה (ישב אז בממשלת נתניהו), הצעת החוק נפלה.

על מה הוא הצביע בעד

8.7.20: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – השוואת קצבת נכות לשכר מינימום).  הצעת החוק ביקשה להשוות את גובה הקצבה שעל בסיסה מחושבת קצבת הנכות לשכר המינימום, כדי לאפשר לנכים מחיה בכבוד. יאיר לפיד הצביע בעד יחד עם חבריו ליש עתיד ולאופוזיציה, אך  הצעת החוק נפלה.

2.12.20: הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון – ביטול מבחן הכנסה), התש”ף -2020.  הצעת החוק ביקשה לבטל את מבחן ההכנסות שעורך משרד הביטחון לנכי צה”ל שאינם מסוגלים להתפרנס בכוחות עצמם, שכתוצאה ממנו מקוזזים תגמולים למי שיש לו הכנסות נוספות (למשל, תגמול מביטוח לאומי עקב נכות אחרת). יאיר לפיד הצביע בעד יחד עם חבריו ליש עתיד ולאופוזיציה, אך הצעת החוק נפלה.

6.3.17: הצעת חוק שוויון לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס` 17) (הלוואה לדיור לאדם עם מוגבלות), התשע”ז – 2017. הצעת החוק ביקשה להבטיח שאדם עם מוגבלות יהיה זכאי לקבל הלוואה לדיור מהתאגידים הבנקאיים גם במקרה בו חברות הביטוח סירבו לבטחו בביטוח חיים. יאיר לפיד הצביע בעד יחד עם חבריו ליש עתיד ולאופוזיציה יחד עם הקואליציה, הצעת החוק אושרה.

2.3.15: הצעת חוק שיקום, קידום ושילוב אנשים עם אוטיזם בקהילה, התשע”ה – 2015. הצעת החוק ביקשה לקדם ולשלב אנשים עם אוטיזם כדי לאפשר להם דרגה עצמאית תפקודית ועם איכות חיים, תוך כדי שמירה על כבוד האדם וחירותו. יאיר לפיד הצביע בעד יחד עם חבריו ליש עתיד ולאופוזיציה יחד עם הקואליציה, הצעת החוק אושרה .

לסיכום

לפיד, שמבחינת קהילת האנשים עם מוגבלות מהווה דמות להזדהות בשל סיפורו האישי, תמך לאורך השנים באופן עקבי בחוקים שנועדו לשפר את חייה של אוכלוסייה זו. יוצאת דופן הייתה הצעת חוק תיקון – קצבת נכות לעקרת בית, נגדה הצביע בזמן שכיהן כשר אוצר בממשלת נתניהו.

אחרי שלפיד פוטר על ידי נתניהו והממשלה ההיא סיימה את תפקידה ההיסטורי, דרכיהם של השניים נפרדו. נתניהו המשיך לשנים רבות כראש ממשלה, בעוד לפיד נותר באופוזיציה. מאז, יש לציין, לפיד הצביע תמיד בעד חוקים למען אנשים עם מוגבלות, אם כי צריך לקחת בחשבון שמהאופוזיציה זה מעט פשוט יותר, כי את הצ’ק צריכה לרשום בסופו של דבר הממשלה.

במצע החדש לקראת בחירות 2021, לפיד ויש עתיד עומדים על מספר עקרונות הנוגעים לאנשים עם מוגבלות. הם מבטיחים כי ידאגו למיצוי זכויות מלא של מי שנפגעו ממשבר הקורונה, וישימו דגש מיוחד על החזרת אוכלוסייה זו למעגל העבודה. בניגוד לגדעון סער, שלא מתחייב להעלאת קצבאות הנכות, ביש עתיד מצהירים כי יעלו את הקצבאות עד להשוואתן לגובה שכר המינימום. בנוסף, מבטיחים שם כי יתקנו את חוק לרון, וכן ישלימו את פרק הנגישות בחוק שוויון לאנשים עם מוגבלות.  

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

ויש עוד: ביש עתיד מתחייבים לקדם חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות, שיעגן לראשונה את זכויותיהם; להתקין תקנות הנגשה במגזר הציבורי; לקדם את הצעת חוק זכויות המשפחות המיוחדות, כך שהמדינה תכיר לראשונה באחריות שיש לה כלפי משפחות אלה, כולל סל שירותים המביא בחשבון את צורכיהם של כל בני המשפחה; הקמת מינהלת לאנשים עם מוגבלויות; העברת מידע על פעוטות עם מוגבלות בין מערכת הבריאות, מערכת החינוך והרשויות המקומיות; והפחתת זמני טיפול של טיפולים פרא רפואיים.

בשורה התחתונה, לפיד ויש עתיד מתחייבים לעשות רבות למען אנשים עם מוגבלויות. עד היום זה קרה בעיקר מהאופוזיציה, משם יכולת ההשפעה מוגבלת למדי. המבחן הגדול יהיה אם לפיד יהיה חלק מהממשלה הבאה, או אפילו ירכיב אותה, אז ההבטחות שלו יעמדו באמת למבחן המציאות.

הפרק הקודם:

איך הצביע גדעון סער בחוקים הקשורים לאנשים עם מוגבלות

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות