נושאים קשורים

מורה שהורשע בתקיפת חוסים פוטר מעבודתו

שאדי טרביה, שהורשע בתחילת 2023 בעבירות אלימות כלפי מטופלים קטינים, הועסק במקביל בבית ספר בסחנין. בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבע כי יש לסיים את העסקתו

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"



“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותמטפל בהוסטל על הדיירים: "צריך לחתוך אותם, לתת אותם לכלבים ולבהמות"

מטפל בהוסטל על הדיירים: “צריך לחתוך אותם, לתת אותם לכלבים ולבהמות”

המטפל מ"נווה האירוס" גם נשמע בהקלטה שהגיעה ל"שווים" מקלל את אחד החוסים "חרא". בעקבות פנייתנו הוא זומן לשימוע לפני פיטורים

פרשת מעון “נווה האירוס” בנס ציונה: אחרי שפירסמנו ב”שווים” כי בעקבות תחקיר “כאן 11” הוגשה תלונה למשטרה בגין התעללות בדיירים עם מוגבלויות, עכשיו אנחנו מביאים הקלטה חדשה, שבה נשמע עובד במקום (נקרא לו ב’) כשהוא מדבר על הדיירים במילים קשות ומזעזעות. חשוב לציין כי מדובר בעובד יחיד, אולם דבריו, יחד עם הממצאים שהוצגו לאחרונה בתחקיר “כאן 11”, עשויים ללמד משהו על האווירה במעון.

מי שהגיש את התלונה למשטרה הוא דמיטרי, עובד לשעבר ב”נווה האירוס”, בן 37, שתיעד והקליט את האירועים שבהם נכח, ובהמשך אף שילם על כך במשרתו. על ההקלטה החדשה סיפר דמיטרי לאתר ”שווים”: “באחד הימים אחרי ארוחת ערב, בזמן שהחוסים היו מול הטלוויזיה, דיברנו העובד ואני, ואז הוא אמר עליהם דברים נוראיים. אני לא יודע מה עמד מאחורי המילים האלה. אולי תסכול, אולי עצבים, אולי התרברבות. לא ברור. הייתי בהלם מהמשפטים שלו. העברתי נושא מהר כי לא יכולתי לשמוע את האכזריות הזו”.


כך נשמע הדיאלוג בין ב’ לדמיטרי:

ב’: “מי צריך אותם בכלל, שילכו להזדיין בלאט. למה מחזיקים אותם בכלל? היו צריכים להחזיק חזירים, תרנגולי הודו, כל מיני כבשים ופרות, ולא אותם. אני לא מצליח להבין. צריך להאכיל אותם, להביא להם כסף בלאט”.

דמיטרי: “אז מה, צריך להרוג אותם?”

ב’: “צריך לחתוך אותם, שילכו להזדיין, לתת אותם לכלבים, להאכיל את החיות הבהמות. היטלר הרג מיליונים-מיליארדים אנשים טובים, וזה חרא בלאט. לפחות שהיו הולכים לצבא, עושים משהו לפחות ולא כלום”.

בשלב הזה דמיטרי מפנה אותו לאחד החוסים שמבקש במבה, ובתגובה אומר לו ב’: “חרא, אתה לא רוצה בצלחת? חרא, אתה לא רוצה בצלחת?” – ואז הדלת נטרקת.

“אלה אמירות מזעזעות, גזעניות ואכזריות מהסוג הנורא מכל”, אומר ל”שווים” אלכס פרידמן, מייסד ויו”ר ארגון “נכה לא חצי בן אדם”. “יש למצות את הדין בצורה הנוקשה ביותר ולהוקיע אנשים כאלה מהחברה, אם בכלל אפשר לקרוא לזה אנשים. הייתי מצפה מנבחרי הציבור לגנות את האמירות, אך גם הפעם הם כנראה ישתקו”.

העדות המזעזעת הזאת מצטרפת לשורה של דיווחים ותלונות מהשנים האחרונות נגד המעון בנס ציונה. אחד הסיפורים שהוצגו בתחקיר “כאן 11” נחשף כאן באתר “שווים” לפני כעשרה חודשים, אז דיווחנו על דייר ב”נווה האירוס” שנפל מהחלון של חדרו ונשאר נכה בכיסא גלגלים לצמיתות. הדייר אכל עם חבריו בחדר, וכאשר סיים ביקש לצאת החוצה, אלא שהדלת הייתה נעולה, כפי שלטענת משפחות של דיירים במקום קורה כל הזמן. בייאושו הוא טיפס על שולחן, נפל מהחלון ונחבט בראשו בעוצמה.

המקרה נחקר על ידי המשטרה ומשרד הרווחה, ואף הובטח כי המשרד עצמו יקים ועדת בדיקה לנושא, אך כל זה הסתיים ללא כלום. “המשטרה והפרקליטות לא מצאו לנכון להגיש כתב אישום”, אמר בתחקיר אחיו של הדייר. “בן אדם יושב היום על כיסא גלגלים, נכה לתמיד, והרשויות החליטו לסגור את התיק”.

במהלך התחקיר נראים דיירי המעון חסרי אונים מול ההתנהלות של הצוות המטפל. באחד הצילומים יש תיעוד של “החדר הלבן”, אליו נגררים לכאורה דיירים בכוח על ידי הצוות וננעלים שם למשך שעות. אחד הדיירים אף ננעל למשך כמעט יממה שלמה, מכיוון שלטענת הצוות הוא נוהג לשוטט כל הזמן. כאשר אחד מחברי הצוות נשאל על ידי דמיטרי מדוע הדייר נעול כל הזמן (מבלי לדעת שהוא מוקלט), הוא עונה: “לא יודע, כמו כלב”. “החדר הלבן”, טוען דמיטרי, למעשה משמש להפחדת הדיירים ולענישה. כמו כן, נטען בתחקיר כי הצוות מלעיט את הדיירים בתרופות ובזריקות הרגעה, גם כשאין בזה צורך.

מעון “נווה האירוס” בנס ציונה. במקום מכחישים את כל הטענות

בעדות נוספת המוצגת בתחקיר מספרת אחות במעון על טיפול רשלני בדייר, שהיה מקבל מזון בזונדה בלבד עקב בעיה בריאותית. כאשר אותו דייר פונה לבית חולים לטיפול בבעיה בריאותית אחרת, הוא קיבל בטעות אוכל מוצק במקום אוכל רך, ובעקבות זאת הידרדר מצבו והוא נפטר. “שלחו אותו במצב נורמלי”, אמרה אחות מהמעון שהוקלטה, גם היא ללא ידיעתה, “והרגו אותו שם. נתנו לו ביצה כי אף אחד לא כתב שהוא אוכל רק אוכל מרוסק. אם היה איתו מטפל, אולי היו שמים לב לזה. הרבה תלוי במשפחה. יש חולים מסכנים שאין להם אף אחד ומתייחסים אליהם בהתאם”.

בעקבות פניית “שווים” לתגובה, זימן מפעיל מעון “נווה האירוס” את העובד (ב’) לשימוע לפני פיטורים. מהמעון טרם נמסרה תגובה רשמית.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: “אנו רואים בחומרה רבה את האמירות המתייחסות לחוסים במסגרות המשרד. מדובר בשיח פוגעני, אלים ולא מכבד שאין לו מקום במסגרת שכל מהותה היא טיפול באנשים עם מוגבלות. המטפל זומן מיד לשימוע והושעה עד להשלמת ההליך בעניינו, וההקלטה הועברה לעו”ס לחוק הגנה על חוסים במטרה לבחון הגשת תלונה במשטרה. במקביל, זומנה הנהלת המקום לשימוע אצל גורמים בכירים במשרד. נמשיך לפעול לרווחת האוכלוסייה המטופלת במסגרות המשרד ולהבטיח יחס מכבד והולם לכל אדם”.

ואלה התגובות על התחקיר של “כאן 11”  

ממעון “נווה האירוס” נמסר בתגובה:

“אירוע שבו חוסה נשלח לבית החולים ללא ליווי של מטפל – הנתונים שאתם מציגים אינם נכונים. הדייר נשלח לבית החולים בליווי של מטפל שלנו, ולאחר שהדייר אושפז צוות בית החולים קיבל מהמטפל עדכון בעל פה, בנוסף למכתב ההפניה, על מצבו של הדייר, כולל מרקם המזון וחובת השמירה עליו. במקרה מצער זה (על פי דיווח בית החולים והמשפחה), המטפל שהוצמד מטעם בית החולים נטש את המקום, ובזמן ארוחה הדייר חטף ביצה מצלחת של חולה אחר ונחנק. יש לציין כי דייר זה מטופל במעון במשך שנים רבות, תוך השגחה ושמירה קפדנית.

“לגבי חשד כי במקום מתרחשות פגיעות מיניות של דיירים זה בזה–  גם במקרה זה כל העובדות שהצגתם אינן נכונות. נציין כי במקרים של חשד לפגיעה בין דיירים, נכתב דוח שמועבר לפיקוח, ובמידת הצורך גם למשטרה. מעון ‘נווה האירוס’ מטפל בעיקר בדיירים עם בעיות התנהגות והתנהגות מאתגרת, וביניהם גם פוגעים מינית.

“לגבי טיפול תרופתי – כל דיירי המעון מטופלים תרופתית באופן קבוע. במעון יש שני פסיכיאטרים שמנהלים את הנושא. בנוסף, בכל שנה הנהלת המעון מכינה דוח מפורט על כל התרופות שחולקו. דוח זה מפורסם לגורמי הפיקוח ולוועד ההורים, ששותף מלא בכל הנעשה במעון.

“לגבי נעילת הדיירים בחדרים, כולל הדייר שנפל מהחלון –  שוב העובדות לא נכונות. כל האירוע מצולם. המשפחה ראתה את הצילומים, והם הועברו לפיקוח ולמשטרה. הפיקוח הקים ועדת בדיקה, ואתם מוזמנים לפנות אליהם לקבלת המסקנות. אנו לא נועלים דיירים, וכל אמירה שכזו היא שקר מוחלט”.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר: “הפרטים שציינתם בפנייתכם אינם נכונים בחלקם ואינם מדויקים בחלקים אחרים. מבדיקת הפיקוח עולה כי הדייר שפונה לבית החולים ממעון ‘נווה האירוס’ בשל תסמיני מחלת הקורונה אשר הלכו והחריפו, לווה על ידי מטפל והגיע לבית החולים בצירוף הניירת הנדרשת, הכוללת מידע רפואי רלוונטי למצבו. יתרה מכך, מהבדיקה עולה כי המטפל עידכן בעל פה את האח הראשי על כך שהדייר לא יכול ללעוס מוצקים, והדבר אף נכתב בטופס קבלתו לבית החולים. רק לאחר שהגיעה השגחה מטעם הצוות הסיעודי, ובהתאם להנחיות בית החולים, עזב המטפל את המקום וחזר למעון.

“במקרה שמתואר בו חשד לפגיעה מינית, הוגשה תלונה למשטרת ישראל על ידי עובדת סוציאלית מחוזית מטעם המשרד, נגבו עדויות על ידי חוקרים המומחים בגביית עדויות מאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית, ובסיום החקירה הגישה המשטרה את התיק לפרקליטות עם המלצה לסגור אותו. גם הטענה לנעילה של דייר בחדר איננה נכונה. מבדיקה של מערך הפיקוח לא נמצאו מקרים שבהם דיירים ננעלו באחד החדרים. טענה זו נבדקה באופן מקיף, לרבות ביקורי פתע רבים שנערכו במקום, ולא נמצאו לה שום תימוכין.

“לגבי הטענה על שימוש בתרופות פסיכיאטריות, נציין כי המגמה של הפסיכיאטר המטפל היא דווקא להפחית את השימוש בתרופות אלו. צר לנו שאותם הגורמים חוזרים על אותן הטענות שוב ושוב, כאשר הם אינם מסוגלים להעמיד שום הוכחה, ובכך פוגעים שלא לצורך הן בדיירי המעון והן בצוות המקצועי”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות