נושאים קשורים

הסיבה מס’ 1 לתחלואה ומוגבלות בעולם: בעיות נוירולוגיות

כתב עת מדעי פירסם נתונים מבהילים: בשנת 2021 לכ-3 מיליארד אנשים בעולם הייתה בעיה כלשהי בתפקודי המוח. "קריאה דחופה להגדלת הטיפול המוקדם במצבים האלה"

נוסעים עם מוגבלות? מעתה תיהנו מהנחה מוגדלת בתחבורה ציבורית

ההנחה היא חלק מרפורמת "צדק תחבורתי" של משרד התחבורה. המסלולים המוזלים עשויים לחסוך לנוסעים עם מוגבלות בין 594 ל-3,660 שקלים בשנה

“מי שמכם לשפוט ילד בן 7?”: האב והבן שלא נכנעו לבריונות

דוד ואוריה יפרח הפכו לכוכבי טיקטוק לאחר שהשיבו למגיב שלעג: "המשקל העודף והדיבור הלא ברור הם מהסיבה הפשוטה שאוריה עם אוטיזם"

סטארט-אפ ישראלי פרץ דרך לטיפול באנדומטריוזיס

חברת גייניקה פיתחה תרופה חדשה שהוכחה בניסויים כבעלת פוטנציאל מבטיח לטיפול במחלה, שתוקפת למעלה מ-200 מיליון נשים ברחבי העולם



רמב”ם ישלם 10 מיליון לצעירה שנולדה עם תסמונת נדירה

בית המשפט פסק כי לבית החולים אחריות על הנזקים שנגרמו לה – בהם מום לב ומוגבלות קוגניטיבית – ושהיה צריך לפעול להפסקת ההיריון
ראשיחדשותאיך צעירה משותקת לחלוטין מצליחה לנגן בתזמורת

איך צעירה משותקת לחלוטין מצליחה לנגן בתזמורת

אלכסנדרה, צעירה עם שיתוק מוחין, אינה מזיזה את ידיה, אבל באמצעות המבט ותוכנה מיוחדת היא מנגנת בנבל

אלכסנדרה קרלידו מנגנת בנבל דרך המחשב יחד עם התזמורת. צילום מסך מ”יאהו פייננס”

על בימת אולם הקונצרטים באתונה מתאמנת תזמורת. יש בה כנרים, צ’לנים, נגן חליל צד, קונטרבסיסט, ויש גם סטודנטית אחת, על כיסא גלגלים, שיושבת מול מחשב ומפיקה צלילים של נבל. נשמע מוזר, אבל מתברר שזה אפשרי.

איך? הודות לתוכנת “Eyeharp” (שילוב של “נבל” ו”עין”), שפותחה לפני כמה שנים על ידי איש מחשבים ומוזיקאי יווני בשם זכריאס ומבקוסיס. ומבקוסיס קיבל השראה לפתח את התוכנה אחרי שחברו הטוב, מוזיקאי, נפצע בתאונת אופנוע, ולא יכול היה לנגן בקונצרט משותף.

“זו הייתה תאונה קשה”, הוא מספר, “הייתי מזועזע. לא ידענו אם הוא יצליח להזיז את הידיים ולחזור לנגן”. אז, הוא אומר, נפל לו האסימון שחייבים טכנולוגיה מהסוג הזה.

“Eyeharp” היא טכנולוגיה דיגיטלית למעקב באמצעות העיניים. במובן הזה היא לא שונה מהטכנולוגיות המוכרות שמשמשות למשחקים, אבטחה ורפואה. במקרה הזה, העין מתבוננת על תווים מוזיקליים, ש”יושבים” על גלגל המופיע על ​​המסך. התוכנה יודעת “לנגן” על לא פחות מ-25 כלי נגינה, כאשר הנגן יכול לנגן עד ארבעה תווים בשנייה אחת.

ונחזור לתזמורת. הסטודנטית שיושבת על הבמה בכיסא גלגלים יחד עם כל הנגנים היא אלכסנדרה קרלידו (21). יש לה שיתוק מוחין, והיא אינה יכולה להשתמש בידיה או לדבר, אבל באמצעות המבט ו-“Eyeharp” היא מנגנת על נבל יחד עם שאר התזמורת – דבר שהיא לא האמינה שהוא אפשרי.

כך פועלת תוכנת ה-Eyeharp”

על הניסוי הראשון שלה בתוכנה, בהנחיית ומבקוסיס, סיפרה קרלידו (מדברת באמצעות תוכנת מחשב) כי “זה היה מוזר, מעולם לא דמיינתי דבר כזה”. ומבקוסיס מדגיש כי השימוש בתוכנה דורש משמעת וריכוז, מכיוון שצריך למנוע מהעיניים לנדוד מהר מדי לתו הבא. “מה שכן, התלמידים מתרגשים כשהם שומעים איך המאמצים שהם מיתרגמים למוזיקה”, הוא אומר, “רובם מתחילים לנגן בצליל התוף רק כדי להרעיש ולקיים אינטראקציה עם הסביבה”.

לדבריו, התוכנה הורדה כבר על ידי אלפיים איש, רובם בבתי ספר לאנשים עם צרכים מיוחדים בברצלונה, שם הוא לימד. כעת, בזמן הקורונה, הוא מלמד בעיקר דרך הרשת ילדים עם שיתוק מוחין. עם זאת, התוכנית מיועדת גם לאנשים עם ניוון שרירים, קטיעות גפיים ופגיעות בחוט השדרה.

אבא של קרלידו, אנסטסיוס, סיפר שהוא בכה כאשר שמע אותה מנגנת לראשונה על ה-“Eyeharp”. “גם אמא שלה בכתה”, הוא אומר. קרלידו מספרת שמוזיקה היא האהבה הכי גדולה שלה. “אני לא יכולה לדמיין את החיים בלי מוזיקה”, היא אומרת, “כשאני עצובה, או שמחה, אני שמה מוזיקה”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות