נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
הסתדרות 480-100

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיחדשותתרגיל בחשבון נפש

תרגיל בחשבון נפש

רלי פיזנטי, חוקר עם אספרגר, משתמש במשוואות חברתיות כדי להבין טוב יותר את הקונפליקט הישראלי . פרק 5 בסדרה

מאת רלי פיזנטי

אלו המאמינים במדינה אחת, נמצאים פוליטית בימין, ואלו המאמינים בשתי מדינות, נמצאים פוליטית בצד שמאל. לדעתי שניהם טועים. זו הסיבה שאנו חיים בסכסוך מתמיד שרק הולך ומחריף. אני, לאחר מחשבה רבה, הגעתי למסקנה שעלינו להתבונן על הימין והשמאל החברתי, על מנת שנוכל לנתב את עצמנו להסכמה מבחינה פוליטית. צריך להבין שהבמה הפוליטית היא מיצג חברתי זמני, המתחדש בכל פעם בו נדרשים האזרחים ללכת לקלפי.

עבורי, ימין חברתי מייצג את הזהות העצמית, ושמאל מייצג את הצורך בתקשורת חברתית נאותה. כל אחד מאיתנו רוצה לשמור על זהותו, כפי שהוא גדל וחונך, ובמקביל לקיים יחסים חברתיים על מנת לקיים משפחה ולהעמיק את תחושת הביטחון החברתי. ההבדל נעוץ במינון שבין שניהם. אפשר להוכיח שלבעלי תפיסות פוליטיות ימניות דומיננטיות שמרנית בזהות העצמית, ולבעלי תפיסות שמאליות דומיננטיות ליברלית בצורך ליצירת תקשורת חברתית נאותה. ועדיין, המינונים משתנים מאדם לאדם, מחינוך לחינוך. הגיוני, לא?

כאן, בעצם, מתאפשר לנו לפרוץ גבולות מהגדרות שיש בהן חיץ חברתי. זוגיות בין אשכנזים לספרדים, למשל, יוצרת משהו חדש. גם בין מזרחים לאתיופים. עדתיות הופכת להיות ממכשול לתרבות שהשמירה עליה מוטלת עכשיו על שתי עדות משודכות. באופן דומה אני יכול לפרוץ גבולות גם בין דתיים מזרמים שונים לחילוניים. צריך לזכור שלכל אדם הזכות לחיות בפני עצמו, ולאפיין את המינון האישי שלו בין זהותו העצמית לצורך במציאת תקשורת חברתית נאותה. זהו גם המאבק של קבוצות שונות ובעלי צרכים שונים בכל חברה.

בפועל, התהליכים החברתיים שתיארתי מתנגדים לאלו הרוצים לכפות עיצוב חברתי אחיד למדינה. יחד עם זאת, הם מאפשרים לעצב באופן טבעי את החיבורים בין קבוצות שונות באוכלוסייה, ובכך להשפיע על עיצובה של מדינת ישראל, מבלי לפגוע בזכותן של אותן קבוצות לחיות כאן ולשמור על זהותן, כולל אלה המקפידות לחומרה על שמירת זהותן העצמית. זאת, בתנאי שהקפדה זו נעשית בתוך המרחב הציבורי שלהן בלבד.

מאחר שעל תהליכים חברתיים מופקדים אנו, האזרחים, ועל תהליכי החקיקה מופקדים נבחרי הציבור, סביר להניח שנצפה מאותם חברי כנסת לחוקק חוקים במקביל לתהליכים חברתיים, ולא נגדם. זו הדרך החכמה, גם אם לא בהכרח צודקת, לעצב את דמותה החברתית של המדינה, ולאפשר לה להיות פחות, הרבה פחות, מסוכנת.

התהליכים החברתיים שתיארתי הם למעשה משוואות חברתיות חיוביות, כי בפועל הן מייצרות אחדות בין קבוצות חברתיות, וזאת למרות שיש קבוצות הרואות בכך איום על קיומן. מן הסתם החרדים יפחדו מזליגה תרבותית למרחב הציבורי המסוגר בו הם חיים. בעבור אדם דתי הנשוי לאישה חילונית, או להיפך, הרי שמדובר בהישג חשוב שנולד מרצון, כמו גם שיתופים בתחומים אחרים, למשל תרבות לגווניה השונים.

הממשלה שהקימו בנט ולפיד מורכבת משמונה מפלגות, המייצגות קיטוב בין ימין ושמאל פוליטי, שבחרו לעבוד ביחד על מנת לשנות את המציאות החברתית בה אנו חיים, זו שלדעתי יכולה להיקרא “מדינה מסוכנת”. אני חושב שאיום חברתי הוא איום גדול ומסוכן מאיום צבאי. על מנת שממשלה זו תוכל לתפקד, למרות ובגלל הקיטוב, יהיה עליה לעשות בדיוק את מה שכתבתי: לזהות משוואות חברתיות, למצוא מכנים משותפים בתוכן, תוך שימוש באמפתיה נרכשת. האמפתיה הזו גם עומדת בבסיס הפתגם “מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך”. מבחן המעשה ונכונות כנה ומשותפת מוטלים כאן על כולם: הימין, המרכז, השמאל וערביי הארץ (הם לא בהכרח בשמאל, גם בזה אגע באחד הטורים). לדעתי, אי היכולת להצליח במבחנים העומדים בדרכה היא זו שתפרק את הממשלה, ולא אלו הרואים בה ממשלה מסוכנת.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

במחשבה מעט מעמיקה, אם במדינה מסוכנת קמה ממשלה מסוכנת שכזו, זו תהיה טעות לחבר בין השניים ולחשוב ש”הלך עלינו”. כי למעשה יש לנו כאן משוואה:

מדינה \ מסוכנת = ממשלה \ מסוכנת

המילה “מסוכנת” משמשת כאן כמכנה משותף, ואת זה אנחנו יכולים לצמצם ולהישאר עם:

מדינה = ממשלה

כלומר, מבנה הממשלה שקמה תואם למצבנו החברתי, ולכן צריך להיות אופטימיים ולקוות שאותה ממשלה תשכיל למלא את החובה שלקחה על עצמה ולהכיל הליך של ריפוי ואחדות, תוך שימוש באמנה מנהיגותית שכל כך חסרה לנו.

אני אופטימי. אתם תראו: משוואות חברתיות עובדות.

הכותב הוא אדם עם אספרגר שאובחן בעשור האחרון, ומאז עוסק בהתפתחות אישית דרך חקירת תהליכים חברתיים ופוליטיים בישראל, תוך שימוש בחשיבה חישובית. כרגע עוסק בפיתוח, הבנה והגדרת המושג משוואות חברתיות על בסיס תקשורת באמצעות מכנים משותפים. 

הטורים הקודמים:

מתמטיקה של החיים

מה הקשר בין אהבה וזוגיות לבין השסע החברתי בישראל

הסולן בנט, המנצח לפיד: האם לקונצ’רטו הזה יש סיכוי להצליח?

דרוש מבצע “שובר חומות”

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות