נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן



עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיאוטיזםהנתון על אנשים על הרצף שזיעזע ועיצבן אותי

הנתון על אנשים על הרצף שזיעזע ועיצבן אותי

לי גיא-רון צפתה ב"תנו לעבוד" בכאן 11, שעוסקת בצעירים עם מוגבלות שרוצים להשתלב בעבודה. וכמה שזה קשה

כשבעים אחוז מאוכלוסיית האנשים על הספקטרום האוטיסטי לא עובדים, בעוד שכשלושים אחוז עובדים, אך לא ידוע מהם תנאי עבודתם. בהיותי בחורה על הספקטרום האוטיסטי, נתון זה זיעזע אותי ואף עיצבן אותי מאוד. אני שואבת את ההשראה לכתיבת טור זה וגם הטור הבא שלי מסדרת דוקו שהתחלתי לצפות בה בשם “תנו לעבוד” בכאן 11, שעוסקת בצעירים עם מוגבלות שרוצים להשתלב בעולם התעסוקה.

יש אנשים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי שהינם בעלי יכולות יוצאות מן הכלל, שלא נמצאות בקרב הרבה משאר האוכלוסייה. יכולות אלה יכולות להביא לייעול בתאגידי עבודה שונים. התחושה כי לא מקבלים אותך למקום עבודה רק מפני שאתה נראה שונה, ומבלי שמנסים כלל להכיר אותך יותר לעומק, היא קשה ולא נעימה. חברה מתוקנת וטובה צריכה לתת הזדמנות לכלל האוכלוסייה בה להתקדם ולהיות מועסקת, כדי שתהיה לחברה שהיא באמת שוויונית. שגרה ותעסוקה הן דברים שחשובים לכלל האנשים על מנת לנהל אורח חיים תקין וטוב, ובפרט עבור אנשים הנמצאים על הספקטרום.

קבלה למסגרת עבודה והצלחה בה הן תהליכים שחשובים עבור כולם לשם קבלת תחושת סיפוק והצלחה. במהלך הקורונה וכתוצאה ממנה פוטרו עובדים רבים בשל המצב, והראשונים שפוטרו היו בני ובנות האוכלוסייה “השונה”. לא רק ההרגשה כי אינך מספיק טוב היא קשה, אלא גם הפסקת השגרה והתעסוקה, שיכולה להפוך ממש לאסון עבור האוכלוסייה הזו, שעבורה שגרה ברורה היא חשובה כל כך. אני, לשמחתי, עובדת בימים אלו ומצליחה למלא את סדר יומי, אך אני מאוד דואגת וחוששת לאלו שלא וגם לעצמי, במקרה שעבודתי גם תופסק חס וחלילה.

יכולות הסתכלות שונות, ידע רב, התבוננות מדוקדקת וירידה לפרטים הקטנים ביותר, כל אלו תכונות אשר קיימות אצל הרבה אנשים על הספקטרום, ואני רואה בהן רק יתרונות. יש גם הרי פרויקט מדהים בצה”ל שמנצל יתרונות אלה אצל מי שמתאים ושנמצא על הספקטרום. אני יכולה להעיד על עצמי ולשתף כי אני שמה לב לפרטים הכי קטנים שמתרחשים סביב ואני פשוט קולטת הכל. אני חושבת כי שילוב של אוכלוסיות מיוחדות בחברות מתחומים שונים יכול להביא רק יתרונות לכל  הצדדים.

לי גיא-רון
וזו אני

לאנשים “הרגילים”, ככה אקרא להם, יהיה רווח בקבלת השונה ובלמידה של עבודה משותפת ומחיה משותפת עם אנשים אחרים מהם. אני משוכנעת שכך הם יוכלו להפוך להיות אנשים סובלניים ומקבלים הרבה יותר. לאנשים המתמודדים עם מוגבלויות שונות יינתן “האישור” כי אינם פחות טובים מהשאר, וכי גם להם מגיעה הזדמנות. אגיד יותר מזה: אני מאמינה כי הם אף יהוו נכס לחברות השונות בגלל המיוחדות שלהם ובגלל היכולות יוצאות הדופן. כולם גם ייהנו מהגשמה עצמית ומתרומה חברתית.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

אני אמנם לא מדברת ולא ורבלית, ובגלל זה הרבה פעמים חושבים שאני לא יכולה להביע את עצמי, או שאין לי מה להביע בכלל. אבל הנה אני כאן, עכשיו, כותבת לכם טור שאני חושבת שהוא כל כך חשוב, ומקווה שגם אתם חושבים כך.

אני רוצה שתנסו להקשיב לי ולצאת  מחוזקים, ואני מתכוונת גם למנהלי החברות והעסקים וגם לחבריי שעל הרצף.  לחבריי אני מבקשת לומר –  טפחו לעצמכם על השכם, אמרו  לעצמכם שאתם מסגולים ותזכרו כמה שאתם טובים. מילה של לי.

ילידת 1994. רווקה. מתגוררת בתל אביב. מוגדרת מינקות כאוטיסטית NOS. לא מדברת. כותבת בתמיכה. סטודנטית באוניברסיטת תל אביב לתואר בספרות ובמדעי הרוח. כותבת על הגישה שלה לחיים וכדי לגשר בין עולמם של האנשים עם הצרכים המיוחדים לעולם "הרגיל".

כתבות אחרונות