נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםמה עוזרים לילד שלי הטיפולים בגן אם אין מטפלים שייתנו אותם?

מה עוזרים לילד שלי הטיפולים בגן אם אין מטפלים שייתנו אותם?

שנה שהבן של רון נוטקין כמעט לא מקבל טיפולים פרא רפואיים "כי אין כוח אדם", ומצד שני גם לא מגיע לו החזר מקופ"ח. מה נשאר לו? לכעוס

מאת רון נוטקין

אני כועס. מאוד. זה סיפור ארוך, אבל תהיו איתי.

עידו בן 5. על הרצף האוטיסטי. בספטמבר יתחיל שנה שלישית במסגרת גן תקשורת בחינוך המיוחד. בגני התקשורת יש מערך טיפולים שמופעל על ידי עמותות (אלו”ט, העמותה לילדים בסיכון). 18 החודשים האחרונים היו קשים לכולם ללא ספק. אבל לילדים המיוחדים על אחת כמה וכמה. אשים בצד את השנה הראשונה של הקורונה ואתעכב על השנה שהסתיימה זה עתה.

לא בכל הגנים יש את הסל המקדם של העמותה. יש גנים שיש טיפול אחד. יש גנים שיש ארבעה וכו’. בגן של הבן שלי היו ארבעה טיפולים: קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, מטפלת רגשית ומנתחת התנהגות. והנה מגיעה הבעיה. שלוש מארבע מטפלות יצאו לחופשות לידה. וזה בסדר. המרפאה בעיסוק – חצי שנה. המטפלת הרגשית – חמישה חודשים. מנתחת ההתנהגות – כמעט 4 חודשים.

הכל בסדר. בברכת מזל טוב. הבעיה היא שאין מחליפות. אין. הבן שלי לצורך העניין היה ללא טיפול ריפוי בעיסוק במשך חצי שנה. ללא טיפול רגשי במשך חמישה חודשים וללא מנתחת התנהגות כמעט ארבעה חודשים. למה אין תחליף? כי אין מספיק מטפלות. אין מספיק תקנים. אין מספיק תקציב.

ביקשתי מהעמותה לילדים בסיכון החזר כספי על היעדרויות המטפלות. אסביר: לפי החוק, כדי לקבל טיפולים פרטיים בהחזרים מקופת חולים צריך לוותר על כל הסל הטיפולי בגן. לא על טיפול אחד. על כל הטיפולים בגן. אז כך נוצר המצב שעל הנייר יש טיפולים בגן, אבל בפועל אין כי מטפלות יוצאות לחופשת לידה ואין תחליף, ובמקביל אי אפשר לצאת לטיפולים פרטיים בהחזרים. אז למי שיש כסף – יוצא לטיפול פרטי ומשלם (אנחנו עושים את זה מהיום הראשון של האבחון, כל שקל שווה את זה) ולמי שאין – אין.

“המדינה שמה רגליים, ודווקא לאוכלוסייה מוחלשת”. רון ועידו נוטקין. צילום: אילנרה שיגפובה

ובחזרה לבקשה להחזר כספי. 8,300 שקל זה הסכום ששילמנו בתחילת השנה על הסל הטיפולי בגן. מתוכו, קיבלנו החזר של כ-1,400 שקל על סגרים, בידודים וימי חוסר של מטפלות (ימי חופש, מחלה). על היעדרות המטפלות בשל חופשת לידה במשך חודשים על גבי חודשים – ההחזר היה (תנו בתופים) – כ-800 שקל. קראתם נכון. 800 שקל. הסכום הזה לא מכסה שלושה טיפולים פרטיים בחוץ.

למה הסכום כה נמוך? הסכום שמשלמים לעמותות הוא מסובסד. בסופו של יום, שעת טיפול מתומחרת לפי הסכום הזה ב-11.39 שקלים. 11 שקלים ו-39 אגורות לשעה. מבחינתי, הייתי משלם 15 אלף שקל בשנה. כל עוד יש טיפולים בגן.

איפה הבעיות?

1. יש חוסר מטורף במטפלות. אין מספיק תקנים. אין מספיק תקציב.

2. המדינה לא נותנת פתרונות למצב הזה. מה זה עוזר אם מקבלים טיפולים במחיר מסובסד אבל טיפולים אין? מה עשינו בזה?

פתרונות אפשריים:

1. יש רף גבוה מדי למקצועות הפרא רפואיים. יגידו מי שיגידו שלהוריד את רף הקבלה יביא עימו מטפלים פחות טובים. זה לא בהכרח נכון.

2. לתקצב את המערכת בעוד תקנים. לא מעניין אותי מאיפה יגיע הטיפול. העיקר שיהיה טיפול על ידי איש מקצוע.

3. אם המדינה לא מתקצבת את המערכת, אז שיתכבדו לשנות את החוק. אם אין מחליף למטפלת שיצאה לחופשת לידה – שאותו טיפול יתאפשר בדמות טיפול פרטי עם החזר כספי מקופת החולים. זה מה יש.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

בסוף, אשתי ואני הורים לילד מקסים. עבודה קשה הביאה להישגים ולהתקדמות מטאורית. אנחנו ניאבק כדי שהילד שלנו יגיע לגיל בגרות ויידע להסתדר בעולם. הבעיה היא שהמדינה שמה רגליים, ודווקא לאוכלוסייה מהמוחלשות ביותר שיש. תתעוררו על עצמכם.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות