נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
הסתדרות 480-100

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהאם מאות אלפי אנשים יקבלו פטור מתור? ההכרעה - אחרי החגים

האם מאות אלפי אנשים יקבלו פטור מתור? ההכרעה – אחרי החגים

בדיון שהתקיים בכנסת הוצג התיקון שיאפשר ל-600,000 ילדים ובוגרים עם מוגבלויות לקבל פטור מתור

ח"כ אפרת רייטן (צילום: נועם מושקוביץ)
ח”כ אפרת רייטן (צילום: נועם מושקוביץ)

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח”כ אפרת רייטן מהעבודה, דנה היום (א’) בתיקונים שמציע משרד המשפטים לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. אם יאושר, הנוסח החדש אמור להעניק את הזכאות לפטור מתור ופטור מתשלום על מלווה ל-600 אלף אנשים וילדים עם מוגבלות, לעומת כ-150 אלף זכאים כיום.

התקנות אמורות להעניק לאוכלוסיות נוספות את הפטור מתור, וכן פטור מתשלום על מלווה, בכניסה למקום ציבורי כמו גני חיות, מוזיאונים, פארקים וכדומה. השינוי המוצע יגדיל משמעותית את כמות הזכאים מה שהעלה התנגדויות רבות וחששות של נותני שירות רבים מכך שריבוי פטורים מתור יפגע בזכאים כיום.

אחת העמותות שמעודדת את התיקון היא עמותת איל”ן. לדברי מנכ”ל העמותה, בועז הרמן, “עמותת איל״ן נחושה לתקן עם הכנסת את העוול וחוסר-השוויון, שפוגע בילדים ובוגרים עם מגבלה פיזית. אני מצר על עמדתם של חלק מהארגונים, המייצגים אוכלוסיות שכבר נכללות בתקנות, וכעת מנסים להכשיל החלטה העושה צדק ומבקשת להקל גם על ילדים קטועי גפיים, שיתוק מוחין וילדים עם ניוון שרירים”. 

כך נראית תעודת נכה עם פטור מתור ופטור מתשלום למלווה

מה כולל הפטור החדש שמוצע?

נכון להיום, מי שזכאי לפטור מעמידה בתור הם ילדים עד גיל 18 עם מוגבלות שכלית או נפשית, כולל ילדים בספקטרום האוטיסטי. בנוסף אליהם, זכאים לפטור מבוגרים עם מוגבלות שכלית, נפשית או מוגבלות בספקטרום האוטיסטי, אם נקבעה להם גם נכות רפואית בשיעור 50% או יותר, לפי חוק הביטוח הלאומי או לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום).

התיקון מבקש להרחיב את הפטור לכל הילדים שמקבלים קצבת ילד נכה, למבוגרים עם מוגבלות שנקבעה להם נכות רפואית של יותר מ-40%, לאנשים שזכאים לקצבת שר”מ או לקצבת סיעוד, למי שעונים לתנאים דומים לפי חוקי השיקום במשרד הביטחון ולניצולי שואה המוכרים על ידי הרשות לזכויות ניצולי שואה.

בנוסף, אם התקנות יאושרו, מחזיקי תעודת עיוור יוכלו לעשות שימוש בתעודה זו במקום בתעודת הנכה המונפקת על ידי הביטוח הלאומי.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
******************************************************

משרד המשפטים מבקש גם להרחיב את הזכאות לפטור מתשלום עבור מלווה במקומות ציבוריים. רשימת הזכאים למלווה שפטור מתשלום, דומה לזו של הפטור מתור, למעט הילדים. מלווים של ילדים עם מוגבלות מגיל 12 עד 18 בלבד מקבלים את הפטור מתשלום.

>> לפרטים נוספים על התיקון המוצע בחוק

יו”ר סניף איל”ן אשדוד, טל בן דוד, הציג בפני הוועדה את סיפורו האישי כאבא לילד עם צרכים מיוחדים: “היום מתחיל תיקון העיוות כלפי אוכלוסייה עם מוגבלות פיזית; ילדים עם טונוס שרירי מוגבר, קטועי רגליים, בוגרים המתניידים בעזרת הליכון. אנחנו לא מבקשים רחמים, אלא את הפעלתו של השכל הישר באשר לצרכיהם של אנשים עם מוגבלות פיזית”.

בתום דיון של שעתיים, הוחלט להמשיך לדיון משלים נוסף בו תינתן ההזדמנות לכלל הארגונים והעמותות להציג את משנתם בנושא. החלטה תתקבל ככל הנראה אחרי סוכות בסוף ספטמבר.

כתבות אחרונות