נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמה קורה בחינוך המיוחד? הגזירה החדשה שמכעיסה את ההורים

מה קורה בחינוך המיוחד? הגזירה החדשה שמכעיסה את ההורים

בלי לעדכן מראש, משרד החינוך קיצץ ב-60% את שעות ההעשרה בבתי הספר לחינוך מיוחד. המשרד: "זה במימון הרשויות"

אחרי שדיווחנו השבוע על מחסור עצום במטפלים ובטיפולים פרא רפואיים לתלמידים עם צרכים מיוחדים, עכשיו אנחנו מגלים לכם שמתחת לרדאר, מבלי לעדכן מראש את מנהלי בתי הספר ואת ההורים, משרד החינוך קיצץ דרמטית (ב-60%) בשעות ההעשרה (תל”ן) המגיעות לתלמידי החינוך המיוחד.

תל”ן (תוכנית לימודים נוספת) היא תוכנית העשרה המועברת לתלמידי בתי הספר בנוסף לתוכנית הלימודים הבסיסית. התל”ן כוללת, למשל, שיעורי אילוף כלבים, מוזיקה, יוגה, כדורגל, ג’ודו ועוד. בחינוך “הרגיל” מקבלים התלמידים שתי שעות העשרה שבועיות, שברוב הרשויות ממומנות על ידי ההורים. לעומת זאת, בחינוך המיוחד היו התלמידים זכאים עד היום לחמש שעות שבועיות, וזאת במימון מלא של הרשויות.

אלא שערב פתיחת שנת הלימודים, כך מתברר עכשיו, החליט משרד החינוך יחד עם מרכז השלטון המקומי לקצץ את התל”ן של תלמידי החינוך המיוחד מחמש שעות לשעתיים בלבד, כמו בחינוך “הרגיל”. למה? לטענתם, תלמידי החינוך המיוחד שלומדים בבתי ספר “רגילים”, כלומר בכיתות קטנות, ניזוקו מהתל”ן מכיוון ששעות ההעשרה באו אצלם על חשבון שעות הלימודים הרגילות, שבוטלו פעמים רבות (הם לומדים עד 13:00 בלבד). לכן, הוחלט להפחית את שעות ההעשרה שלהם לשעתיים שבועיות, ואז להשוות את המצב גם אצל התלמידים במוסדות החינוך המיוחד.

כעת, מסבירים במשרד החינוך ובשלטון המקומי, כולם מקבלים את שעות ההעשרה בצורה שווה, וזה לא משנה אם התלמידים לומדים בבתי ספר שבהם מתקיים יום לימודים ארוך עד השעה 16:00-17:00, או בכיתות קטנות עד השעה 13:00. במילים אחרות, כולם קוצצו ב”אופן שוויוני”.

ככל הידוע, לא מנהלי בתי הספר של החינוך המיוחד וגם לא ההורים של התלמידים עודכנו מראש על הרעת התנאים המתוכננת. מתחילת השנה נלקחו מהתלמידים שעות העשרה רבות, ולטענת מנהלים בחינוך המיוחד ששוחחנו איתם, הדבר פוגע בהם בצורה ניכרת, מכיוון שלדבריהם ההעשרה תרמה להם רבות, במיוחד בהיבט הרגשי.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ויו”ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס

מנהלים: “הורידו עלינו הנחתה”

את ההנחיה על קיצוץ השעות, מספרים מנהלים, הם קיבלו בהפתעה ימים ספורים לפני פתיחת שנת הלימודים. מרביתם כבר חתמו במהלך הקיץ על פעילויות שונות עם מפעילים ומרצים שיבואו לבתי הספר להעשיר את עולמם של הילדים. “אף אחד לא הכין אותנו לכך”, מספר לנו מנהל בית ספר לחינוך מיוחד מאזור המרכז, “השאירו אותנו להתמודד מול המפעילים לבד. כל ההבטחות שלנו עבורם ירדו לטמיון. חלקם איימו עלינו בתביעה, חלקם הבינו את המצב והתיישרו לפי ההנחיות. אבל להגיד למישהו שאתה לא יכול לכבד את ההסכם איתו  כי השעות קוצצו בבת אחת בלי שום סיבה הגיונית, זאת לא דרך נעימה לפתוח את שנת הלימודים, בלשון המעטה”.

“הורידו הנחתה ועכשיו אנחנו צריכים להישמע ולבצע את הדברים”, אומר מנהל אחר, “זה לא משנה עבורם שכבר סגרנו עם מפעילים ימים ושעות מסוימים. היינו צריכים להתקשר לאנשים שעובדים איתנו ולהגיד להם שמה שסוכם כבר לא רלוונטי. ניסינו לקבל תשובות אמיתיות ממשרד החינוך למה זה קורה, אבל די מתעלמים מאיתנו ומהבקשות שלנו. מגיעים אלינו גם ילדים ששואלים למה אין היום פינת ליטוף כלבים ושיעורי מוזיקה שהם כל כך אוהבים, ואנחנו נאלצים להגיד להם שזה המצב ואין יותר. להגיד לכם שזה הולך ונהיה קל עם כל שאלה? ממש לא”.  

“הבן שלי זקוק לפעילויות האלה כמו אוויר לנשימה”

גם הורים הופתעו כאשר גילו שממערכת השעות של השנה קוצצו שיעורי העשרה רבים. במקום הפעילויות שכל הילדים אוהבים והיו מחכים לסוף היום רק בשבילן, הם אומרים, התווספו פתאום שיעורי מתמטיקה, לשון וספרות. “כולם יודעים כמה קשה לילדים עם מוגבלות ללמוד, בייחוד לילדים על הרצף האוטיסטי”, אומרת ל”שווים” אמא לילד בן 7 עם אוטיזם מצפון הארץ. “הילד שלי פחד מכלבים, והיום, בזכות פעילות ההעשרה, זו החיה שהוא הכי אוהב בעולם. זה פשוט הציל אותו. הוא גם מאוד אוהב יוגה וקרב מגע. כל הפעילויות האלה מאזנות אותו ונותנות לו ביטחון. התל”ן הוא חבל הצלה בשביל הילדים האלה והקשר שלהם לקהילה. הבן שלי זקוק לפעילויות האלה כמו אוויר לנשימה. אני לא אסכים בשום פנים ואופן שהקיצוץ הזה יימשך”.

“איפה שומעים דבר כזה שאם אי אפשר לתת שעות במקום אחד, אז מקצצים לכולם?” שואלת אמא נוספת. “במקום שיעלו את השעות החשובות האלה, פועלים בדיוק הפוך. הילדים שלנו מחכים לשיעורים האלה בכל סוף יום. לא אכפת לנו אם זה שיתוף פעולה של כל הגורמים, אנחנו רוצים שהשעות האלה יוחזרו לילדים. כל שעת תל”ן שווה השפעה חיובית על הילד שלי. מי שאומר שזה בא על חשבון שעות ההוראה מורח אותנו. נמשיך להילחם כדי שמשרד החינוך יחזיר את המצב לקדמותו”.

כחלק מהניסיון לשנות את רוע הגזירה, פנו הורים לחבר הכנסת איתמר בן גביר, והוא שלח שאילתה לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון בנושא. “הממשלה הרעה הזו פוגעת גם בילדים עם מוגבלות ובתלמידי החינוך המיוחד”, כתב ח”כ בן גביר לשרה. “היא מונעת מהם התקדמות כל כך נחוצה במצבם, ואני לא אתן יד לכך ואיאבק למענם”. לדבריו, תשובה מהשרה הוא עדיין לא קיבל.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: “המשרד אינו מתקצב תוכנית לימודים נוספת (תל”ן). תוכנית זו בחינוך המיוחד ממומנת על ידי הרשויות. המשרד החליט בשיתוף עם השלטון המקומי ששעות התל”ן בחינוך המיוחד יהיו שעתיים לכל היותר (במקום חמש, כפי שהיה עד כה), כדי לאפשר ניצול מלא של שעות התקן המתוקצבות על ידי המשרד”. מנהלת האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך, רחל אברמזון, טענה בשיחה עם “שווים” כי לא מדובר בקיצוץ של שעות, “אלא בניתוב נכון יותר של השעות לטובת איזון בין לימודי ליבה לבין תוכניות העשרה נוספות”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

ממרכז השלטון המקומי, שאחראי על הרשויות, נמסר בתגובה: “סוגיית גביית התשלומים בגין פעילות תל”ן נדונה ארוכות מול משרד החינוך. המציאות שבה התשלום בגין תוכניות אלה נגבה במסגרת אגרות הרשות השולחת היא מציאות בעייתית, בשעה שתוכניות אלה אינן חלק מרכיבי הבסיס של קיום המערכת המצדיקים את גביית האגרה בגינן. זאת ועוד, בדיקה מקיפה שנערכה במקומות רבים העלתה כי לא בכל המקומות בהם נגבה רכיב זה במסגרת האגרה, אכן מתקיימת תוכנית, ואם אכן מתקיימת, האם זו מתקיימת בשעות הלימוד הרוחביות, או שמא בקצות היום על מנת לאפשר את חופש הבחירה בה.

“לעת הזו, ולאחר דין ודברים ממושכים עם המשרד, נקבע כי הבסיס לחיוב בגין תוכניות אלה יעמוד על שעתיים, ואולם בהסכם בין רשויות שולחות וקולטות ניתן יהיה להרחיב מסגרות אלה בהתאם לתוכניות המנוהלות בפועל, ועל הרשות השולחת יהיה לשאת במימון ככל שהיא מאפשרת את העברת התלמיד למסגרת הרשות הקולטת, לרבות השתלבות בתוכניות המשלימות בה בהתאם לדין המתחייב של זמני קיום התוכנית, היקפה ועלות השעה שלה”.

עוד בנושא:

הודאה בכישלון? שרת החינוך פותחת בדיונים לתיקון חוק החינוך המיוחד

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות