נושאים קשורים

מורה שהורשע בתקיפת חוסים פוטר מעבודתו

שאדי טרביה, שהורשע בתחילת 2023 בעבירות אלימות כלפי מטופלים קטינים, הועסק במקביל בבית ספר בסחנין. בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבע כי יש לסיים את העסקתו

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"
הסתדרות 480-100

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
ראשיחדשות"סל שיקום": תכירו את ליגת הכדורסל למתמודדי נפש

“סל שיקום”: תכירו את ליגת הכדורסל למתמודדי נפש

יוזמה של אנוש, משרד התרבות והספורט ומשרד הבריאות מאגדת 120 כדורסלנים מתמודדי נפש לטורניר יוצא דופן

איתי כהן במגרש הכדורסל (צילום: עמותת אנוש)
איתי כהן במגרש הכדורסל (צילום: עמותת אנוש)

בגיל 22, כשהיה בתחילת לימודיו לתואר ראשון במשפטים במכללה למנהל בראשון לציון, התפרצה אצל איתי כהן מחלת הסכיזופרניה. הלחץ של תקופת המבחנים הראשונה הוביל לתקופה מורכבת, במהלכה נקלע לשרשרת אשפוזים, שהארוכה בהם נמשכה חודשיים תמימים.

“הייתי בתקופה הכי טובה של חיי והמחלה הגיעה לי משום מקום”, סיפר כהן (כיום בן 45) לאתר ״שווים״. ״ההתקפים הגיעו בגלים והציפו אותי במחשבות מאוד לא פשוטות. הייתי שומע קולות שאף אחד אחר לא שמע, זה היה קשה״. כיום כהן מאוזן כבר שנים ארוכות, ומעיד על עצמו כמי שמתפקד היטב ב-99% מהזמן. ״אני מוציא את המחשבות שלי על דף, וזה עוזר לי. אני גם רוצה לכתוב ספר״.

בארבע וחצי השנים האחרונות, משמש כהן כחונך של מתמודדי נפש ומשתתף במועדונים החברתיים של עמותת אנוש (העמותה הישראלית לבריאות הנפש). במקביל, הוא משתתף בליגת הכדורסל של העמותה, יחד עם מתמודדי נפש רבים שעוסקים בספורט תחרותי כחלק מהליך השיקום ממחלות שונות. “יש תחושה טובה, וזה עוזר גם להתמודד עם ההשמנה שאני סובל ממנה״, מסביר כהן. ״גם בפן החברתי, רכשתי מספר חברים טובים מחוג הכדורסל, ואנחנו קבוצה וחבורה מאוד מגובשת ואני נהנה מכל רגע”.

הספורט עוזר לא רק בפן הבריאותי, אלא גם בפן החברתי. איתי כהן על הפרקט (צילום: עמותת אנוש)
הספורט עוזר לא רק בפן הבריאותי, אלא גם בפן החברתי. כהן על הפרקט (צילום: עמותת אנוש)

הספורט עוזר להפחית סטיגמות ולשיפור הבריאות

“עושים ליגה” היא יוזמה משותפת של עמותת אנוש, משרד התרבות והספורט ומשרד הבריאות. ב-15 בדצמבר יתקיים במכון וינגייט טורניר בהשתתפות 13 קבוצות ו-120 שחקנים – כולם מתמודדי נפש. האירוע יכלול גם סדנאות והשתלמויות ספורטיביות. כל מאמני הליגה מוסמכים לאימון כדורסל עם אוריינטציה חברתית גבוהה, וחלקם אף מתמודדים עם מגבלה נפשית בעצמם.  

״מתמודדי הנפש מתמודדים עם המוגבלויות השקופות ביותר בחברה הישראלית״, אומרת ד״ר הלה הדס, מנכ״לית עמותת אנוש. ״הדבר מתבטא בין השאר בנגישות נמוכה לשירותי בריאות שונים בקהילה ובמחסור במסגרות המותאמות לצרכיהם. הם נמצאים ברמת סיכון גבוהה פי שלושה למחלות גופניות כרוניות, לתוחלת חיים קצרה יותר ותמותה בטרם עת.

בשל כך, הקמנו את ׳עושים ליגה׳, קבוצות כדורסל למתמודדי נפש. ההשתתפות בליגה היא חינמית, ומלבד ההתאמה של הפעילויות לצרכים הספציפיים של המשתתפים, מהווה עבורם גם מסגרת חברתית ייחודית לאוכלוסייה הסובלת מסטיגמה חברתית ובדידות. ההשתתפות בליגה מקדמת תחושת מסוגלות וביטחון ואת הרצון הטבעי לתחרותיות ולהצלחה. באמצעות הספורט אנו מבקשים לפעול להפחתת הסטיגמה, לשיפור הבריאות הפיזית והנפשית של מתמודדי הנפש ולשילובם בקהילה”. 

רכזת ”עושים ליגה” בעמותת אנוש, שרון סוכר, מוסיפה: “הליגה קיימת שבע שנים ואנחנו עומדים כיום על מספר שיא של שחקנים, בקבוצות מצפון ועד דרום. כל קבוצה מתאמנת אחת לשבוע, עם מלווה שיקומי מטעם העמותה שמעניק להם את כל התמיכה שהם רוצים. במהלך השנה יש משחקי אימון כהכנה לטורניר התחרותי שיתקיים בחודש הבא. המפגש השבועי הוא רגע השיא שלהם בכל שבוע, כולם מחכים לכך ונוצרו כאן חברויות מעבר לספורט וזה מרגש. כולם מוזמנים להגיע ולהצטרף לאחת מקבוצות הכדורסל נשים או גברים. לא צריך להיות עומרי כספי, יש אנשים ברמת תפקוד פחות גבוהה והכל נעשה בהתאמה לאנשים עצמם. גם המאמנים שלנו מחויבים ומחוברים ויש להם חלק בלתי נפרד מההצלחה של הקבוצות. חשוב לנו הביחד וההנאה לצד התחרותיות, כי זה חלק מהליך השיקום שלהם”.      

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות