נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאותהילד והקלינאית במסדרון: כך נראים טיפולים בחינוך המיוחד

הילד והקלינאית במסדרון: כך נראים טיפולים בחינוך המיוחד

מטפלים פרא רפואיים ל"שווים": "אנחנו מתחננים לחדר טיפול, התנאים בחדרים מחפירים, הטיפול נמשך שליש מהזמן שצריך"

צילום הדמיה

“אני מטפלת בילדים במקלט עם רטיבות וריח קשה”; “אני עובדת איתם בחדר בלי חלון”; “אנחנו עושים את הטיפולים במסדרון”; “לי אין בכלל מזגן בחורף, אנחנו קופאים שם”. אלה רק חלק קטן מהעדויות שהגיעו לאחרונה לאתר “שווים” ממרפאות בעיסוק וקלינאיות תקשורת, המספרות על תנאי עבודה וטיפול בלתי נסבלים בגנים ובבתי הספר של החינוך המיוחד.

תחום הטיפולים הפרא רפואיים בחינוך המיוחד סובל מבעיות קשות, שנדמה שעם הזמן רק הולכות וגדלות. מחסור חמור בכוח אדם טיפולי מוביל לכך שילדים רבים בגנים ובבתי הספר אינם מקבלים את הטיפולים שלהם הם זכאים כחוק. מטפלים שמואסים בתנאי העבודה הקשים ובשכר הנמוך מעדיפים לעבור לשוק הפרטי, שם התגמול גבוה בהרבה.

בינתיים, המטפלים הקיימים, שקמים מדי בוקר לעבודה, מספרים על מאבק יומיומי מול מסגרות החינוך השונות רק כדי לקבל חדר טיפולים ראוי להם ולילדים, שיאפשר להם לעשות עבודה מקצועית ומועילה. “הכוונה בראוי זה שהמקום יהיה לא מלוכלך, שקט מספיק כדי שאפשר יהיה לעבוד, ושיהיה בו ציוד מתאים”, אומרת לנו מטפלת במשרד החינוך. מה שנשמע כל כך בסיסי ומובן מאליו, כך מתברר, אינו ברור כלל כאשר פוגשים את המציאות העגומה בשטח.

הורים לילדים שלומדים בחינוך המיוחד מצטרפים לביקורת של המטפלים. “הם עובדים עם הילדים שלנו בתנאים לא תנאים”, אומרת לנו אמא לילד עם צרכים מיוחדים, “יש מקומות שהטיפול נעשה במסדרון, בין חדרים, וילדים אחרים נכנסים ויוצאים ועושים המון רעש. אין תקרות אקוסטיות, הרעש מבחוץ מזוויע, זה בלתי אפשרי לטפל ככה”.

מטפלת: “אני מנקה את החדר וקונה ציוד מכספי”

“תתאר לעצמך שאתה מגיע למקום שאמור להיות מקום עבודה עבורך לפחות שלוש פעמים בשבוע, ואתה מגלה פעם אחר פעם שכל החדר הפוך”, אומרת מטפלת אחרת ממרכז הארץ. “הרבה פעמים אני מגיעה ומגלה שהחדר שאמור לשרת אותי לא פנוי או מטונף לגמרי. אני מנקה את החדר מאבק כל הזמן, לפחות פעם בשבוע, אם לא יותר. אני מעבירה גם סמרטוט רצפה. זאת לא העבודה שלי, מצטערת. לא לשם כך למדתי כל כך הרבה שנים והתמקצעתי. אני נאלצת לקנות ציוד מכספי לטיפול, אין לי ארונות לאחסן בהם ציוד, לא בכל מקום מאפשרים לי להדפיס דפים לתרגולים, כך שבסוף זה בא על חשבוני. לפעמים אני מחכה למישהו שיואיל בטובו לעזור לי לסחוב ציוד לחדר כי אין לי חדר קבוע. אתה פשוט מרגיש לא רצוי, וזו לא הרגשה נעימה במיוחד”.

ההורים, שנלחמים כמו אריות על שעות טיפול עבור ילדיהם, לא תמיד מודעים לכך שהם לא באמת מקבלים את הטיפול שהם זקוקים לו. “מי שחושב שטיפול בגן או בבית ספר מחליף טיפול פרטי אחד על אחד, טועה בגדול”, אומרת לנו קלינאית תקשורת במערכת החינוך. “אין לנו את אותם תנאים, אין שקט ורוגע, וזה משפיע ללא ספק על איכות הטיפולים. החדרים קטנים ומלאי גירויים, הרעש נורא ואין אוורור. בעצם, אנחנו ‘מאלתרים’ טיפולים”.

“מתוך טיפול של 45 דקות, אני אולי נותנת לילד 20 דקות”

קלינאית אחרת מצביעה על בעיה קשה נוספת. “הילדים גם לא מקבלים את מלוא הדקות שהם צריכים לטיפול”, היא מספרת. “חלק מהגננות והמורים לא שולחים אותם לטיפול בזמנים שהם צריכים לשלוח. גם אם הם כבר מגיעים בזמן, מאוד קשה להשאיר אותם מרוכזים במשך דקות ארוכות, בגלל הגירויים שיש בחדר ומחוצה לו.

“אנשים צריכים להבין”, היא ממשיכה, “מצד אחד דורשים מאיתנו לטפל ולטפח את הילדים, ומצד שני לא נותנים לנו את התנאים הבסיסיים לכך. חלק מאיתנו מטפלות במסדרונות – דבר שהוא נפוץ ביותר, בעיקר בגנים. במצב הזה הילדים לא מצליחים להתרכז כי הם מנסים להקשיב מה אומרים החברים בגן או הגננת מאחורי הדלת. מדובר בילדים שגם ככה לא ניחנים בכושר ריכוז גבוה במיוחד”.

“מתוך 45 דקות עד שעה של טיפול, אני יכולה לחתום על כך שאני מצליחה לתת לילד טיפול ראוי אולי 20 דקות, וגם זה בקושי”, מפרטת מטפלת נוספת. “דורשים מאיתנו הרבה יותר ממה שאנחנו מסוגלים לתת. לא תמיד אפשר לנעול דלתות, ואז הילדים פותחים וסוגרים את הדלת כאוות נפשם. הלוואי שהיה לכך פתרון. כשאנחנו פונים לרשויות המקומיות ולהנהלות מוסדות החינוך כדי שיסדרו את הליקויים, הם בדרך כלל לא ששים לבצע, וזה יכול לקחת זמן רב. בינתיים, הילדים ואנחנו סובלים. יש גם קושי עצום מבחינת כמות הילדים המטופלים והזמן המועט שיש לטפל בהם, ומכאן שאיכות הטיפול יורדת ומנגד השחיקה שלנו רק עולה”.

כנס של האגודה הישראלית של קלינאיות התקשורת שהתקיים החודש

“תופעת המטפלת הבודדה”

בדיוק בנושאים האלה עסק כנס סגור שהתקיים החודש מטעם האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת. בין היתר סיפרו שם קלינאיות משרד החינוך החברות באגודה על כך שאין ציוד מסודר שמוקצה לצורכי טיפול, על חדרים מאולתרים וקטנים במצב תחזוקה ותברואה ירוד, ועל חוסר גישה למשאבי בתי הספר ולמידע אקדמי מעודכן. בנוסף, סיפרו המשתתפות כי “לפעמים נגנבים משחקים וחפצים מחדרי הטיפול, ואנחנו צריכות לקנות הכל חדש מכספנו. אנחנו מוצאות את עצמנו רבות עם מורות וגננות רק כדי שיפנו לנו חדרים לעבוד”. את המצב שלהן הן מתארות כ”תופעת המטפלת הבודדה”, שניצבת חסרת אונים מול המערכת.

לטענת הקלינאיות, במשרד החינוך מודעים לבעיות הקשות שחווים המטפלים הפרא רפואיים במוסדות שבאחריות המשרד, אך כרגע לא מוצאים שם את הפתרונות לכך. בינתיים, מי שסובלים הם המטפלים ובעיקר הילדים. פנינו לתגובת משרד החינוך, ושם נאמר לנו כי הם אינם יכולים להגיב אם איננו מציינים באופן מפורש את שמות המוסדות שבהם נמצאו הליקויים.

תודה להילה ניסן, קלינאית תקשורת ומנהלת דף הפייסבוק למען התפתחות ילדינו, על הסיוע בהכנת הכתבה, וכן למוריה הלמן ודפנה רויטמן מהאגודה הישראלית של קלינאי התקשורת.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות