נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשותזמן הנסיעה לילדים עם צרכים מיוחדים יוגבל לשעה?

זמן הנסיעה לילדים עם צרכים מיוחדים יוגבל לשעה?

הצעת חוק של איימן עודה מבקשת לשים סוף לנסיעות הארוכות מאוד למוסדות לחינוך מיוחד

האם בקרוב יוגבל זמן הנסיעה של ילדים עם מוגבלות בדרך למוסדות החינוך המיוחד? הצעת חוק שהגיש ח”כ איימן עודה מהרשימה המשותפת, אמורה לעשות סדר בנושא.

הצעת החוק שלו נועדה לתקן את המצב שבו ילדים עם מוגבלות מתמודדים עם קושי פיזי ואף נפשי, בעקבות הזמן הממושך של ההסעות מהמוסד החינוכי ואליו. חלק מהילדים שוהים בהסעות שלוש שעות ביום ולעתים אף יותר.

הסעות ילדים עם מוגבלות - אילוסטרציה
הסעות ילדים עם מוגבלות – אילוסטרציה

הבעיה נובעת משילוב של כמה גורמים: הראשון, ילדים שהמוסד החינוכי שנמצא להם ממוקם ביישוב מרוחק. במקרה הזה חובת הרשות שבה הילד מתגורר למצוא לו מקום “קרוב ככל האפשר”, כלשון החוק. השני, מספר רב של ילדים על ההסעה מאלץ את הנהג לעשות סיבובים בין בתיהם – מה שמאריך את הדרך משמעותית.

גורם שלישי הוא הפקקים שמהם סובלים כל אזרחי המדינה – שהופכים את המצב לבעייתי עוד יותר. את נושא הפקקים הצעת החוק לא יכולה לפתור, אבל היא מבקשת לתת מענה לבעיות האחרות, על ידי קביעת רף מרבי של שעה לנסיעה – מה שיאלץ את הרשויות למצוא לילדים מוסדות חינוך במרחק סביר (כמובן אם לא נמצא להם מקום ביישוב שלהם), וגם להוציא עוד הסעות במקרה של ריבוי ילדים.

אמא לילד עם צרכים מיוחדים: “הוא חוזר עייף בלי חשק לעשות כלום

כפי שחשפנו באתר שווים פעמים רבות, כשאין מענה הולם לילד עם מוגבלות בעיר מגוריו של מוסדות החינוך, העירייה נאלצת לשלוח את הילדים מחוץ לעיר – שם הם נמצאים משעות הבוקר המוקדמות ולאחר מכן אחר הצהריים בשעות רבות בהסעה.

אריאל, נער בן 13 מנתניה שנמצא על הרצף האוטיסטי, למד במשך שש שנים במקום שנמצא רחוק מביתו ושהה שעות ארוכות בנסיעות לבתי ספר מחוץ לעיר. “יומו מתחיל בשעות הבוקר המוקדמות. ב-6:30 בבוקר כשהוא יוצא להסעה”, סיפרה לנו אימו סיגל, “והוא חוזר הביתה ב-18:00 – ילד עייף, בלי חשק לעשות שום דבר”.

עודה: “הנסיעה מתישה ומזיקה לבריאות”

“ילדים עם צרכים מיוחדים סובלים רבות ממגבלות שונות. חמור במיוחד הסבל הנוסף הנגרם להם כתוצאה מהנסיעות הממושכות ממקום מגוריהם אל מוסדות החינוך”, ציין ח”כ עודה, “נסיעות אלו אורכות לעיתים זמן רב בשל איסוף ילדים מיישובים רבים באותה הסעה, מה שגורם לכך שזמן הנסיעה מתארך והיא הופכת למתישה, גוזלת מזמן הטיפול שמיועד לילד, מזיקה לבריאותו ומשפיעה לרעה על התקדמות הטיפול ואיכותו”, הוא אומר.

איימן עודה - צילום: אמיר דיב, דוברות הרשימה המשותפת
איימן עודה – צילום: אמיר דיב, דוברות הרשימה המשותפת

ח”כ עודה הוסיף כי “המגבלות של אותם ילדים, פיזיות, שכליות או נפשיות, מונעות מהם לבטא את סבלם ולהשמיע את זעקתם. התיקון המוצע יבטיח זמן הסעה סביר ככל האפשר, יקל על הילדים בעלי הצרכים המיוחדים, ויקנה להם זמן איכות לטיפולים”.

כתבות אחרונות