נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותפרשת ההתעללות: עידן ההוסטלים חייב להסתיים

פרשת ההתעללות: עידן ההוסטלים חייב להסתיים

זה לא יהיה פשוט, אבל המדינה חייבת למצוא פתרונות אחרים לאנשים עם מוגבלות. עד שזה יקרה, יש כמה צעדים דחופים שצריך לבצע. דעה

מאת עידן מאראש

עידן מאראש
עידן מאראש

בימים האחרונים אנו עדים לפרשה מזעזעת של התעללות של מטפלים בחוסים במעון לאנשים עם מוגבלות בראש העין. אפשר לכתוב רבות על כמה זה מזעזע, מכעיס, מבחיל, כואב, עצוב, מצמרר ועוד תיאורים. אבל עדיף להתמקד בפתרון: סגירה של ההוסטלים והקמת מסגרות חלופיות.  

מקרי ההתעללות, במקום שבו אנשים אמורים להרגיש הכי בטוחים, הכי מוגנים ומטופלים בצורה המיטבית ביותר – הם בלי נסבלים. מדובר במקום שבו הורים שמים את היקר להם מכל, כדי להעניק לבנם או לבתם את אורח החיים והסביבה והחברתית הטובים ביותר. אבל אנחנו רואים שזה פשוט לא עובד.

העולם שבו אנשים עם מוגבלויות חיים מאחורי גדר, בלי יכולת אמיתית להשתלב בחיי קהילה – שייך לתקופה ולחברה שכבר מזמן פג תוקפה. מה שמותאם לימינו יותר הם חיי קהילה ומשפחה ללא גדרות וחומות שמדגישות ביתר שאת את מוגבלותם של אותם חוסים.

להורים שבוחרים לשים היום את ילדיהם במעון או בהוסטל, אין פתרון אחר. אין עוד אפשרות להעניק חיים מלאים, עשירים וחברתיים. לכן המדינה צריכה להציע לאותן משפחות פתרונות כמו בניית בתי מגורים בקהילה ברחבי הארץ, ותוכניות חברתיות שמותאמות ליכולת של אנשים וילדים עם מוגבלות. ההורים לא צריכים להיות לבד במערכה הזו, המדינה צריכה ואפילו מחויבת להתייצב לצידם.

שר הרווחה מאיר כהן
שר הרווחה מאיר כהן

ועדות בדיקה לכל הוסטל

אבל במדינת ישראל כמו במדינת ישראל, אני מעריך שהמהלך לביטול ההוסטלים ייקח זמן. בינתיים שמעתי קריאות להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת הפרשה ואני כבמון מצטרף אליהן.

אבל זה לא מספיק. אני קורא למשרד הרווחה ולממשלת ישראל להקים באופן מיידי גם ועדת בדיקה מקצועית שתפקח מקרוב על כל אחד מהמוסדות האלה, כדי לוודא שזה לא יקרה שוב, ולהבין מה צריך לתקן במערכת. אני גם קורא לשר הרווחה, מאיר כהן, להתחייב כבר עכשיו לקבל את ההמלצות, ולא למסמס את הוועדות עוד בטרם הן קמו.

דבר חשוב נוסך שלא צריך לחכות לאף ועדה בשבילו. צריך לקבוע קריטריונים לקבלה לעבודה במקום שכזה. צריך שתהיה השכלה והכשרה מתאימה, והמטפלים צריכים להיות מספיק מבוגרים ועם חוסן נפשי, כדי להתמודד עם טיפול באוכלוסייה של אנשים עם צרכים מיוחדים ועם מוגבלויות.

עידן מאראש הוא פעיל חברתי

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות