נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאיך זה קורה? השבוע שוב דייר ב"בני ציון" נפל קורבן לאלימות

איך זה קורה? השבוע שוב דייר ב”בני ציון” נפל קורבן לאלימות

אמא של מני, שמתגורר במקום: "צילצלו מהמעון להגיד שדייר אחר, שיש לו כבר עבר של אלימות, היכה אותו ושנפתח לו הראש"

מני ארבל אחרי שהוכה על ידי דייר אחר במעון “בני ציון”

כחודש לאחר התפוצצות פרשיית ההתעללות במעון “בני ציון” לדיירים עם מוגבלויות בראש העין, שוב מדווחת אמא לדייר במקום על התנהלות בעייתית של המעון, וזאת על אף העובדה שצוותי העובדים וההנהלה הוחלפו.

רות ארבל, אמו של מני, בן 43 עם עיכוב התפתחותי ואפילפסיה, סיפרה לאתר “שווים” כי מדובר בשני מקרים שאירעו בתוך זמן קצר. “במקרה הראשון קיבלתי טלפון מהמעון וסיפרו לי שמני נפל קורבן לאלימות קשה מצד חניך אחר”, היא אומרת. “שבוע לאחר מכן נודע לי כי בזמן שמני הושאר לבדו בביתן בלילה, הוא קיבל התקף אפילפטי. מה שמדאיג אותי הוא שהמידע הזה לא הובא לידיעתי מצוות המקום אלא בכלל מגורם שלישי”.

על האירוע הראשון היא מספרת כך: “לפני כשבוע התקשרו אליי מהמעון וסיפרו שהבן שלי קיבל מכות מחניך אחר ושנפתח לו קצת הראש. הם אמרו שהם הדביקו את הפצע ושהפציעה לא חמורה. ביקשתי שיוציאו מהמקום את החניך האלים כי כבר הייתי עדה להרבה מקרי אלימות מצידו, אבל הם לא מקשיבים. הם הוציאו אותו לכמה שעות, אבל כאשר הגעתי לביקור ראיתי אותו בדירה אחת עם הבן שלי. אמרתי להם שזה לא יכול להימשך ככה. או שיוציאו אותו מהמעון או שאוציא את הבן שלי, אבל זה לא באמת עזר”.

שבוע בלבד אחר כך, כאמור, התרחש אירוע נוסף שלטענתה לא הובא לידיעת המשפחה אלא מצד שלישי. “לאחר ביקור של שבת בבית החזרתי את מני למעון ומישהו סיפר לי כי בזמן שהוא קם בלילה לשירותים, הוא קיבל התקף אפילפסיה”, ממשיכה רות לספר. “מסתבר שעשרה דיירים בביתן 7 הושארו בלילה לבד ולא הייתה מטפלת שתשגיח עליהם. הבן שלי קם בלילה לשירותים וראה שהם לבד, אז הוא יצא לכיוון ביתן 8 ששם שהתה המטפלת. היא אמרה לו שילך לשירותים, אבל הוא לא הצליח להתאפק, אז בזמן שהיא ניקתה הוא הושאר לבד על האסלה וקיבל התקף. מה פתאום עוזבים לבד אדם נזקק עם אפילפסיה לילה שלם?”

לאית סלמה - החשוד בהתעללות (צילום - אביחי חיים, טיקטוק)
מעון “בני ציון”. בריבוע הקטן: הנאשם המרכזי בפרשייה לאית סלאמה

לדבריה, כאשר הלכה בעקבות האירועים לבקר את מני ולראות מה מצבו, היא נוכחה לדעת שהדייר האלים עדיין באותו הביתן של בנה. “אני ראיתי בעצמי איך הוא התנפל על מישהו”, היא אומרת, “וביקשתי מהצוות שייקחו אותו לטיפול או שייתנו לו משהו להרגעה, רק שלא יהווה סכנה לאחרים. מדוע אני כאמא צריכה לראות את הבן שלי פצוע וחבול? למה אין שם אף אחד שמגן עליו? רק לפני שבעה חודשים איבדתי את בעלי. אם אוציא את מני מהמעון ואחזיר אותו הביתה, איך אני אוכל להסתדר בכוחות עצמי? מה הברירות שהם משאירים לי?”

לאחר שתי התקריות ביקשו שלשום רות ובתה, אחות של מני, לראות את המצלמות במקום, אולם לטענתה הצוות לא הסכים. “הם אמרו שהם יפתחו את המצלמות ויגידו לנו מה הם ראו, אבל בשום אופן לא הסכימו שנצפה ביחד איתם. אפילו דוח אירוע לא הסכימו להראות לנו. אחרי מה שקרה במעון חשבתי שיהיו יותר זהירים, אבל היום הילד שלי פצוע יותר ממה שהיה פעם. אני לא ישנה בלילות, כל הזמן מתפרצת בבכי. הוא עצוב ולא רוצה להיות שם. הוא מגיע הביתה ולא רוצה לחזור למעון. מה אני אמורה לעשות?”

״חובת הפיקוח זה לא רק מצלמות, זו קודם כל השגחה נאותה על חסרי ישע”, הגיבה על האירועים עו”ד גלית קרנר, מומחית לרשלנות רפואית שמייצגת את משפחות הדיירים במעון אל מול הרווחה והמפעיל של המקום. “לא ייתכן מצב שבו חסרי ישע יסבלו אלימות כי ההנהלה ציוותה לדירה או לחדר דייר אלים, וכמובן חמור ביותר שחרף חובת ליווי מתמיד מני הופקר ועבר אירוע אפילפטי ללא שהייתה עליו השגחה כמתחייב. המקום מתוקצב, אז איפה ההשגחה? משרדי מגיש בשם המשפחה שאילתה למשרד הרווחה ומצפה לבדיקה וגילוי נאות הן של התקצוב, הן של שורת הרווח, וכמובן גם תגובה להיעדר ההשגחה. פנינו כבר לקבל דוח אירוע, ואנו ממתינים״.

עו”ד גלית קרנר

כזכור, לפני כחודש התפוצצה ברעש גדול פרשיית התעללות רחבת היקף במעון. מי שהביא לפתיחת החקירה הייתה עובדת סוציאלית ששמה לב לפגיעה באחד הדיירים ודיווחה למשטרה. חוקרי תחנת ראש העין לקחו את מצלמות האבטחה המותקנות במקום לבדיקה וכאשר צפו בסרטונים נדהמו לגלות מסכת התעללויות קשה בדיירים שנמשכה מספר חודשים לפחות. בין השאר התברר כי ארבעה מדריכים במעון היכו דיירים, הצליפו בהם, ישבו עליהם, חנקו אותם עם כריות ואפילו השתינו במיטותיהם. להערכת המשטרה, ההתעללות נמשכה זמן רב יותר, אולם החומרים ממצלמות האבטחה לא נשמרים יותר מכמה חודשים, ולכן יש בעיה להוכיח את זה. לאחר שארבעת המדריכים נעצרו ונחקרו, הוחלט להגיש נגדם כתבי אישום חמורים.   

ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר: “התלונות מוכרות ומטופלות על פי החוק ועל פי הנהלים ומשפחת הדייר מעודכנת”.

עוד בנושא:

״התעללות גופנית, נפשית ומינית״: כתב אישום נגד לאית סלאמה – המטפל מ״בני ציון״

כתב אישום גם נגד מטפלת ב”בני ציון”: “היכתה חוסים ונעצה מפתח בגופם”

שעות אחרי שעבר התעללות במעון: עופר פונה לבית חולים ונפטר כעבור יומיים

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות