נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותתיעוד מזעזע: דייר עם מוגבלות מושלך עירום לחצר בגשם – ומתחנן להיכנס

תיעוד מזעזע: דייר עם מוגבלות מושלך עירום לחצר בגשם – ומתחנן להיכנס

"שווים" חושף צילומים קשים ממעון בטבריה. שני מטפלים הורשעו אך קיבלו עונש קל ביותר. אימו של הדייר: "החיים שלהם חשובים משלו?"

צילום מסך מסרטון האירוע החמור במעון “נווה כנרת”

מאת אביחי חיים ועידן מוטולה

מופקרים בהוסטלים: נושא האלימות כלפי דיירים עם מוגבלויות עלה לאחרונה לכותרות עם התפוצצות פרשיית ההתעללות המזעזעת במעון “בני ציון” בראש העין. למרבה הצער, לא מדובר במקרה בודד. היום אנחנו חושפים בפניכם סרטונים ממצלמות אבטחה שתיעדו מקרה נוסף, לא פחות מזעזע, שהתרחש במעון “נווה כנרת” לאנשים עם מוגבלות בטבריה.

נתחיל מהסוף: לפני כחודשיים וחצי הרשיע בית המשפט המחוזי בנצרת, במסגרת הסדר טיעון, שני מטפלים מ”נווה כנרת” בעבירה של תקיפת חסר ישע. למרות העבירה החמורה, קיבלו השניים – מוחמד גנאים (23) מסכנין ורוקיה חרובה (35) מכפר מג’אר – עונשים קלים: עבודות שירות וקנס כספי מזערי.

גזר הדין מגולל את הסיפור הבא: ב-22 בפברואר 2020, איתי (שם בדוי), בן 36, דייר עם מוגבלות שכלית התפתחותית שמתגורר במעון, התפשט מול הדיירים במקום, התלבש והתפשט שוב, כך מספר פעמים. התנהגותו כללה גם הפרשות של שתן וצואה ומריחת הצואה במעון. הטיפול בו היה מורכב ודרש הפשטה, קילוח והלבשה כמה פעמים, אבל המטפלים במעון בחרו בדרך אחרת.

לפי גזר הדין, הם גררו אותו, בחלק מהמקרים בכוח, השליכו אותו לחצר המעון ונעלו את הדלת כדי למנוע ממנו להיכנס פנימה. על אף תחנוניו הרבים, הם הותירו אותו בחוץ זמן רב בגשם ובקור כשהוא ערום לגמרי. במצטבר שהה כך בחצר יותר משעתיים באותו יום.

מה רואים בסרטונים? בפעם הראשונה באותו בוקר, בשעה 9:08, מוציא המטפל מוחמד גנאים את איתי בכוח לחצר. איתי ערום לגמרי, והמטפל אוחז בחוזקה בידו ומושך אותו אל מחוץ לדלת, מול עיניה של המדריכה השנייה, שאינה עושה דבר. איתי עוד ניסה להתנגד ושכב על הרצפה, אך לשווא.

במשך 17 דקות איתי היה בחצר, מתחנן להיכנס, צועק ודופק על הדלת בעזרת ידיו וראשו, ללא הצלחה. רק ב-9:25 הוא הוכנס לדירת המעון, אבל לאחר שלוש דקות כבר הוצא בשנית וננעל בחצר. הפעם הוא נאלץ לשהות שם 10 דקות. בשעה 10:19 הושלך החוצה בשלישית, הפעם לשעה וארבעים דקות. גם בסיבוב הזה הוא דפק ללא הפסקה על הדלת, באמצעות ידיו וגם ראשו, כדי שיפתחו לו, אבל התחנונים לא עזרו. בסרטונים רואים כיצד בייאושו הוא מתיישב ליד הדלת, לפעמים אפילו שוכב, ערום כולו. בינתיים, מתחיל גשם שוטף, ואיתי נרטב כולו.

לא קל לצפייה. הסרטון מ”נווה כנרת”

הרכז נראה כועס

רק ב-11:56, כעבור שעה וארבעים, לאחר שרכז המעון מחמוד גבן מגיע למקום ומבין מה קורה, איתי מוכנס סוף סוף פנימה. מהסרטונים ניכר שהרכז מזועזע וכועס על תפקוד המדריכים שלו באירוע. כאמור, במצטבר שהה איתי בחצר בשלוש הפעמים הללו יותר משעתיים.

בכתב האישום המקורי נגד גנאים וחרובה נכתב כי איתי התפשט מול הדיירים והמטפלים, שהתקשו לטפל בו והחליטו כצעד ענישה להוציא אותו ערום אל חצר המעון. בכתב האישום המתוקן כבר לא צוין שמדובר בענישה. במסגרת הסדר הטיעון גם הסכימה הפרקליטות לוותר על עונש מאסר בפועל. השופט גדי צפריר מבית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את ההסדר והחליט להתחשב במטפלים, בין השאר כיוון ששניהם ללא עבר פלילי, וגזר עליהם עבודות שירות בלבד. גנאים הוא סטודנט לתואר ראשון בפקולטה להנדסה באוניברסיטת אריאל, ואילו חרובה היא מטפלת עם ותק של 13 שנה ב”נווה כנרת”.

השופט שקל גם את מידת לקיחת האחריות של השניים. גנאים לקח אחריות על הוצאתו של איתי, אך טען כי לא התכוון לפגוע בו. לדבריו, איתי מרח צואה בדירה, ולכן הוציא אותו החוצה. חרובה הודתה בעבירה וחשה אשמה רבה מהמקרה. בפסק הדין קבע השופט כי היא תבצע 400 שעות למען הציבור ותשלם קנס כספי על סך 2,500 שקלים. גנאים קיבל שלושה חודשי מאסר שהומרו לעבודות שירות בעיר מגוריו סכנין. יתרה מכך, בשל היותו סטודנט, השופט איפשר לו לדחות את ביצוע העבודות לחודש יולי 2022 – בתום לימודיו. גם הוא נקנס ב-2,500 שקלים. נציין כי השניים פוטרו ממקום העבודה מיד לאחר האירוע.

האמא: “החיים של המתעלל חשובים יותר מהבן שלי?”

אימו של איתי התייחסה לפסק הדין והדגישה את אכזבתה מהחלטת השופט. בשיחה עם ” שווים” אמרה: “זה לא פסק דין ראוי. עבודות שירות? זה העונש למטפל שהתעלל בבן שלי? עוד יותר הזויה ההחלטה לאפשר לו לדחות את עונשו לקיץ כדי שחלילה זה לא יפגע לו בלימודים. איפה נשמע דבר כזה? החיים שלו חשובים יותר מהבן שלי?”

 עו”ד ימית בלמס, שייצגה את המשפחה, מסרה לאחר גזר הדין: “בית המשפט תיאר בפסיקתו מסכת אירועים של התעללות קשה, אכזרית ומשוללת כל בדל של אנושיות. לצערי, אין כל הלימה בין תיאור העבירות והמעשים בהכרעת הדין לבין העונשים הקלים שנגזרו על אנשי הצוות, כמו גם הקנס הנמוך. האם כבודו של אדם וזכותו ליחס אנושי ומכבד שווים 2,500 ש”ח בלבד? בימים הקרובים בכוונת משרדנו להגיש תביע אזרחית כנגד המוסד הטיפולי, משרד הבריאות והמשרד לשירותים חברתיים”.

עו”ד ימית בלמס

במעון “נווה כנרת”, שנמצא בשיכון ד’ בטבריה, מתגוררים יותר מ-250 דיירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמות שונות, רובם מבוגרים. המעון נמצא בבעלות חברת “מעון נווה כנרת”, שבעל המניות בה הוא אדם בשם יואל ברחד. ברחד רשום ברשם החברות גם כבעלים של מעון “נווה רם” ברכסים שבמחוז חיפה ושל מערך דיור בקהילה באזור הקריות.

עוד בנושא:

״התעללות גופנית, נפשית ומינית״: כתב אישום נגד לאית סלאמה – המטפל מ״בני ציון״

כתב אישום גם נגד מטפלת ב”בני ציון”: “היכתה חוסים ונעצה מפתח בגופם”

שעות אחרי שעבר התעללות במעון: עופר פונה לבית חולים ונפטר כעבור יומיים

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות