נושאים קשורים

דיסנילנד נגד הונאות נכים: “מי שיזייף תעודה יורחק לצמיתות”

ענקית פארקי השעשועים טוענת לעלייה במספר המתחזים לאנשים עם מוגבלות – כדי לקצר תורים. הודיעה: "מי שימסור הזהרת כזב, יורחק מכל הפארקים שלנו ללא אפשרות חזרה"

משרד החינוך אישר לחזור לפעילות החופש בחינוך המיוחד, אבל לא קבע מתי

המשרד הבוקר: "לאור השינויים במדיניות פקע"ר, הפעילויות החינוכיות בחופשת הפסח יוחזרו בכל רחבי הארץ. החזרה לפעילות תהיה הדרגתית". במרכז השלטון המקומי מתחו ביקורת: "אי אפשר לחזור בלחיצת כפתור"

“הציורים הם רגשותיי, האוטיזם שלי. המציאות שלי”

התערוכה החדשה של האמן האוטיסט דן שטיין, היא ביטוי יוצא דופן של רגש טהור. "אם תראו אותי מצייר, תחשבו שזה מה שאני צריך לעשות לשארית ימי חיי"

גם מחר לא יתקיימו מסגרות בחינוך המיוחד

בעקבות הנחיות פיקוד העורף, אלפי ילדים עם מוגבלויות יאלצו להישאר בבית. אילו מוסדות בכל זאת יהיו פעילים? כל הפרטים



הצגה חדשה חושפת את השכול דרך עיניו של אדם עם מוגבלות

"בוקר של שוטים" מבית תיאטרון עוטף הנגב מציגה את דמותו של עוזאי, אדם עם מוגבלות שאיבד את שני אחיו בעקבות מלחמת לבנון הראשונה
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםביזיון: המועצה מונעת הפעלת מרכז הכשרה לאוטיסטים שהקימו הורים

ביזיון: המועצה מונעת הפעלת מרכז הכשרה לאוטיסטים שהקימו הורים

המרכז היפה בגבעת עדה שייסדו ההורים במו ידיהם עומד שומם שנתיים כי מועצת בנימינה לא טורחת להוציא טופס 4. המועצה: "זה יסתיים בימים הקרובים"

עומד שומם כבר שנתיים. מרכז ההכשרה לתעסוקה עבור אוטיסטים בגבעת עדה

כבר שנתיים עומד נטוש בגבעת עדה בניין יפה, מפואר, שנבנה בכספי תרומות ומטרתו: להכשיר אוטיסטים בוגרים לחיי עבודה ותעסוקה – ומישהו במועצה המקומית לא מוציא טופס 4 שמאשר כי המבנה תקין.

אם הייתה רשימת נושאים בוערים ועגומים בעולם המוגבלויות, נושא התעסוקה לאנשים בוגרים עם מוגבלויות היה בראש הרשימה. זה, ללא כל ספק, נושא חשוב בעיני שר הרווחה הנוכחי מאיר כהן. הוא מקדם במרץ את יוזמת החקיקה שלו לחוק שירותים לאנשים עם מוגבלויות, שזה אחד מהשירותים המוצעים בה.

לא מזמן שבת הורה לאוטיסט שביתת רעב מסכנת חיים כדי לקדם יוזמה בנושא. אין בכלל ספק שזה נושא חשוב! תעסוקה היא לא רק פרנסה. היא מעניקה מטרה ומשמעות בחיים. היא מעניקה ערך לחיי אדם בעיני עצמו ובעיני אחרים. היא סיבה לקום בבוקר עם חיוך על השפתיים, לאחר שמסתיימת המסגרת הבית ספרית בגיל עשרים ואחת.

גם גמלאי המוסד התגייסו

אני מסיר את הכובע בפני קבוצת הורים שיזמו הקמת מרכז תעסוקה בבית ספר “הרים”, בית ספר לתלמידים על הרצף האוטיסטי. המרכז אמור להיות חלק מהחטיבה העליונה של בית הספר ומטרתו: להכין את הבוגרים לקראת תעסוקה לאחר סיום הלימודים. השלושה שמובילים את המהלך אינם קוטלי קנים: אייל קימל הוא יו”ר ועד ההורים של ביה”ס, עמנואל אלדר הוא יו”ר עמותת ילדי קשתות ושייקה שריג הוא חבר הוועד המנהל של עמותת גמלאי המוסד.

אייל קימל מספר: “מדובר ברעיון חדשני שאם יצליח אולי יעתיקו אותו גם בבתי ספר אחרים. תיאמנו הכל מראש עם הנהלת ביה”ס ‘הרים’ ועם המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה. קיבלנו את כל האישורים הנדרשים. בסיוע של מתנדבים רבים ותרומות רבות (בהערכה גסה כ-700,000 שקלים) הוקם המבנה בפברואר 2020 לאחר קבלת כל האישורים הנדרשים”.

בי”ס “הרים” הוא מסגרת החינוך הממשיכה לביה”ס “קשתות”, מייסודה של עמותת ילדי קשתות. העמותה, שקימל ואלדר חברים בוועד המנהל שלה, ריכזה את התרומות למרכז התעסוקה. סלוגן הסרטון שלהם שרץ באינטרנט היה פשוט וקליט: “תִּרְמוּ היום כדי שלהם יהיה מחר”. רשימת התורמים שהם הצליחו להלהיב מעידה עד כמה נושא התעסוקה של בגירים עם מוגבלויות הוא נושא “חם”, גם מההיבט החברתי וגם מההיבט העסקי: יבואנית קיה בישראל טלקאר, איש העסקים לוי קושניר, צ’מפיון מוטורס, חברת הביטוח הראל, קבוצת ברקת ברם, עמותת אגמון ורבים אחרים. החברה לפיתוח קיסריה דאגה להשיג להורים מבנה במחירי עלות (משמעות הסיוע: חיסכון של מאות אלפי שקלים).

בעזרת תורמים נדיבים. המבנה הראשי נוחת במרכז לפני כשנתיים

“כשהמועצה רוצה היא מכשירה מבנה בתוך שבועות”

אנשים פרטיים והסקטור העסקי כבר הבינו שאדם פעיל ויצרני בחברה, גם אם הוא אדם עם מוגבלות, יכול להיות נכס למקום העבודה שלו. והם משקיעים באדם הזה. בעקבותיהם, יש לקוות, גם הממשלה תשקיע באופן קבוע, עקבי. בינתיים, יש כבר מסגרת להכשרה תעסוקתית, ויש לה מבנה. אתם ודאי שואלים: ומתי הפתיחה של המרכז? רגע. לביורוקרטיה תמיד יש יותר זמן מאשר להורים נרגשים, מלאי תקווה.

עברה לה שנה. בפברואר 2021 נערך סוף סוף במבנה ביקור של המפקח מטעם הוועדה לתכנון ובנייה של יישובי הברון. העיר מה שהעיר. ההורים תיקנו מהר מאוד את הליקויים. כעת, אתם מכינים ביגוד נאה ומצב רוח טוב לפתיחה? רגע. הבירוקרטיה לא מתקדמת בצעדים, אלא בשנים. עברה עוד שנה. אנחנו כעת מסיימים את חודש מרץ 2022 ולמבנה אין עדיין טופס 4. אותו טופס שמעיד על תקינות המבנה ואפשרות אכלוסו.

“המבנה,” מדווח קימל, “עומד ללא שימוש כבר יותר משנתיים כי המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה והוועדה לתכנון ובנייה של יישובי הברון לא מוציאות לו טופס 4. כרגע נראה שכל העבודה הרבה שנעשתה יורדת לטמיון. בינתיים, התלמידים שזקוקים לתמיכה ולהכנה לחיים מסתכלים על מבנה לתפארת שעומד ריק ללא שימוש, בזמן שהרשויות נוהגות באופן מבזה, כושל ובלתי נסבל, ובראשן הרשות המקומית. מה נדרש כאן? בסך הכל לאשר את הפעלת המבנה. זה ידוע שכאשר הרשות המקומית מעוניינת להכשיר מבנה לצרכיה, הדבר קורה בתוך מספר שבועות. במקרה הזה הוא עומד כמו אבן שאין לה הופכין. עצוב ומכעיס”.

ממועצה מקומית בנימינה-גבעת עדה נמסר בתגובה: “בימים הקרובים תסיים המועצה את תהליך קבלת האישורים הנדרשים למבנה כחלק מתהליך קבלת אישור האכלוס למבנה”.

גורם בוועדה לתכנון ובנייה יישובי הברון אמר ל”שווים” כי “מדובר בטופס 4 של בית ספר ‘הרים’ בגבעת עדה, והאישור האחרון שנותר להם הוא כיבוי אש ביחד עם בטיחות. האישור עבר לחתימות, אבל זה לא יקרה היום כי מי שחותם על המסמך לא נמצא”.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות