נושאים קשורים

פיתוח ישראלי: מברשת שיניים לאנשים עם מוגבלות

"אוטודנט" פיתחו מברשת אוטונומית, שעוזרת לאנשים עם מגבלות מוטוריות בפעולת הצחצוח. בחברה מתגאים: "צריך רק ללחוץ על כפתור, והמברשת עושה את כל העבודה"

דיסנילנד נגד הונאות נכים: “מי שיזייף תעודה יורחק לצמיתות”

ענקית פארקי השעשועים טוענת לעלייה במספר המתחזים לאנשים עם מוגבלות – כדי לקצר תורים. הודיעה: "מי שימסור הזהרת כזב, יורחק מכל הפארקים שלנו ללא אפשרות חזרה"

משרד החינוך אישר לחזור לפעילות החופש בחינוך המיוחד, אבל לא קבע מתי

המשרד הבוקר: "לאור השינויים במדיניות פקע"ר, הפעילויות החינוכיות בחופשת הפסח יוחזרו בכל רחבי הארץ. החזרה לפעילות תהיה הדרגתית". במרכז השלטון המקומי מתחו ביקורת: "אי אפשר לחזור בלחיצת כפתור"

“הציורים הם רגשותיי, האוטיזם שלי. המציאות שלי”

התערוכה החדשה של האמן האוטיסט דן שטיין, היא ביטוי יוצא דופן של רגש טהור. "אם תראו אותי מצייר, תחשבו שזה מה שאני צריך לעשות לשארית ימי חיי"



גם מחר לא יתקיימו מסגרות בחינוך המיוחד

בעקבות הנחיות פיקוד העורף, אלפי ילדים עם מוגבלויות יאלצו להישאר בבית. אילו מוסדות בכל זאת יהיו פעילים? כל הפרטים
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותלראשונה: סרט קולנוע ישראלי ישלב אנשי צוות ושחקנים חירשים

לראשונה: סרט קולנוע ישראלי ישלב אנשי צוות ושחקנים חירשים

מאחורי הסרט: חברת הפקות המורכבת מנשים חירשות ושומעות. מייסדת החברה, בת להורים חירשים: "אין מה לפחד משוויון"

“מזמינה אתכם לקחת חלק בשינוי”. מפיקות הסרט שני ביבי (משמאל) ומוריה אלמקיאס

הפקה ישראלית של חברת “impactfilms” מצלמת בימים אלה סרט קולנוע עלילתי שבו יקבלו הצופים זווית ראייה חדשה על התמודדותם של חירשים בעולם של שומעים. צוות ההפקה מונה נשים חירשות ושומעות בתפקידי מפתח.

עיריית רמת גן, שתומכת בפרויקט, העניקה סכום מכובד לסרט, וכך גם חברת ההפקות האמריקאית WIS, המשלבת אנשים חירשים ושומעים. כמו כן, עלה לאחרונה אתר מימון המונים לגיוס כספים להמשך ההפקה, בעיקר לטובת הנגשת הסט לשחקנים חירשים. כדי להשלים את הסרט ההפקה זקוקה לעוד 200 אלף שקלים. 

על מה הסרט? בדף גיוס ההמונים נכתב כי “הסרט מביא את ייחודה של הקהילה החירשת העולמית ואת הקשיים שנוצרים עקב היותנו חברה שמציבה עבורם גבולות. הוא עוקב אחר אישה חירשת שלא מוכנה לקבל ‘לא’ כתשובה. הסט הייחודי שיצרנו, לראשונה בעולם, ישלב אנשים שומעים וחירשים, החל משלב ההפקה ועד איש הצוות האחרון. אנחנו נוכיח שאין מה לפחד משוויון”. 

היזמיות: בת להורים חירשים ובת דודתה החירשת

“בעלילה מובאים סיפוריהן של נשים חירשות המוצגות כפי שהן פעמים רבות בחיים עצמם”, מספרת שני ביבי (32), בת להורים חירשים ומייסדת חברת “impactfilms”. “אלה נשים חזקות, אמהות אוהבות ומובילות דעת קהל המסוגלות לחולל שינוי”. 

לצורך הקמת החברה הצטרפה לביבי בת דודתה החירשת מוריה אלמקיאס (27). את התסריט לסרט כתבה ביבי יחד עם אמה מרים, ששיתפה בחוויותיה כאישה חירשת, כולל האתגרים והקשיים בעולם של שומעים. אלמקיאס היא מפיקה שניסתה במשך שנים להיכנס לעולם התקשורת וההפקות בישראל, אבל לא הצליחה להשתלב בשל המגבלה. “העבודה הטובה שלה בכל תחום מוכיחה את הרצון שלה לשבור תקרות זכוכית ולהראות שגם נשים כמוה יכולות להיות בתעשייה”, מפרגנת ביבי. 

פרויקט מימון ההמונים נועד כדי לגייס כסף להנגשת הצילומים. “חלק מהצילומים ייערכו בארצות הברית, כך שהנגשת הסט כרוכה בשינוע ציוד לשם”, ביבי מסבירה. “מעבר לכך, יש דמויות שמדברות את שפת הסימנים באנגלית, וכדי להנגיש את הסט היינו צריכים למצוא שחקנים ומתורגמנים לשפת הסימנים באנגלית, דבר שכרוך בעלויות גבוהות. ההתעקשות שלנו לאייש את התפקידים באנשים חירשים היא חלק מהאג’נדה שלנו, ואלה בדיוק המקומות שאסור לנו להתפשר עליהם”. 

“מתעלמים מהכישורים של אנשים עם מוגבלות”

בשנה שעברה זכתה ביבי בפרס שר התרבות בתחום הקולנוע עבור סרט קצר שיצרה, גם הוא עוסק בנשים עם מוגבלויות. “החלטתי שהגיע הזמן לקחת בעלות מחודשת על תדמיתן של אותן נשים בקולנוע ובטלוויזיה ולתת להן לספר את הסיפור שלהן בעצמן”, היא אומרת. “עצם מתן הפרס מעיד על חשיבות העשייה והשילוב. האנשים ששפטו והעניקו לי את הפרס הם כאלה שעובדים שנים בתחום הקולנוע. עצם הבחירה בי היא אמירה שהגיע הזמן להפסיק עם הסטיגמות ולהתחיל לשלב אנשים עם מוגבלות בתעשייה”.  

לדבריה, “הטעות הכי גדולה שהחברה עושה היא לפסול פעמים רבות אנשים עם מוגבלויות לכל מיני מקצועות מבלי להבין את הכישורים שלהם. אני רוצה שאנשים יבינו שהכל אפשרי. הסט שבנינו הוא לא יותר יקר יחסית לתקציבים של סרטים אחרים. עצם העובדה ששילבנו  את הסט עם צוות של שומעים וחירשים גורמת לכך שהנגישות היא כבר לא אישיו, אלא רק חלק מכל זה. השילוב בין נשים חירשות ושומעות עובד נפלא, וכולם עובדים בהרמוניה ובהבנה. חבל שפוסלים אוכלוסייה שלמה של אנשים בגלל מגבלה, תוך התעלמות מוחלטת מהכישורים שלהם. נגישות היא נחוצה, וחשוב לנו להראות שהיא גם אפשרית”.

הקליפ של ביבי ואלמקיאס

לפני שנתיים, במהלך משבר הקורונה, גייסו ביבי ואלמקיאס אמנים חירשים מכל העולם וצילמו איתם סרטון קצר בשפת הסימנים לצלילי השיר “We Are The World” – סיפור שהבאנו כאן ב”שווים”. בקליפ, שצולם בשיא המגפה ונועד להפיץ מסר של אחדות ועזרה הדדית, השתתפו 48 אנשים ממדינות שונות, ובהן אפילו טורקיה ואיראן. הוא זכה לתגובות מעולות, הופיע בחדשות 12, באתר החדשות האירופאי SRF NEWS, ואף הופץ בעולם על ידי משרד החוץ הישראלי.

רוצים לתמוך בסרט? הקליקו כאן

עוד בנושא:

תכירו את השחקן החירש הראשון שזוכה באוסקר

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות